Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 23 januari 2012

Roodharig èn linkshandig!

"'t Is een Rooie", dat schijnt mijn vader gezegd te hebben in een Rotterdamse telefooncel toen hij kond deed van mijn geboorte in het Ikazia-ziekenuis. Of ik een jongen of een meisje was deed er blijkbaar minder toe. En roodharig wàs ik! Uit mijn jeugd heb ik vooral zwart-wit foto's, maar op deze ben ik toch wel trots:


Nou, rood of niet? Regelmatig ben ik er mee gepest als kind. "Vuurtoren"of "rooiekop" kreeg ik wel eens te horen, maar toch deed het me niet zoveel. Ik was er wel blij mee, het paste wel bij me. Eén keer kwam ik met een vriendinnetje bij haar oma. Die keek me eens aan (zag dat ik óók nog eens linkshandig was), schudde haar hoofd en zei meewarig: Roodhaar en Elzenhout, is niet op goede grond gebouwd. Nou, daar kon ik het dan mee doen!!

Van Wikipedia: 
Rood haar is een haarkleur die vaak wordt geassocieerd met mensen wier oorsprong in Groot-Brittannië en Ierland ligt, hoewel roodharigheid ook in heel veel andere delen van de wereld te vinden is. Volgens wetenschappers ligt de oorsprong in Mesopotamië, het huidige Irak en Iran.

Bij mijn weten heb ik geen Engelse of Ierse wortels, en de genetische mix met iemand uit Iran heeft geen nieuwe rooitjes opgeleverd: onze kinderen zijn gewoon donkerblond-bruin.

Het is erg grappig wat je over roodharigen op internet allemaal tegenkomt, zoals hier:

Roodharigen hebben meer pijn en zijn sneller koud

Mensen met rood haar hebben een aantal bijzonderheden die voortkomt uit het feit dat ze die bijzondere kleur haar hebben. Zo hebben ze meer last van pijn. Dat uit zich bijvoorbeeld bij operaties. Een roodharige heeft meer verdoving nodig om de pijn aan te kunnen tijdens een operatie, dan iemand met wit, bruin of zwart haar. Bovendien kunnen mensen met rood haar heel slecht tegen de koude. Dit lijkt dan weer haaks te staan op het feit dat ze ook slecht tegen de zon kunnen, die toch veel warmte schenkt

Slecht tegen kou? Ik heb genoeg vet op de botten - ik heb het nooit koud!! En dat van die verdoving zou ik niet weten hoor? Nu ben ik helaas niet meer roodharig. Rossig zou nog kunnen, maar grijs lijkt er meer op. Gewoon "peper-en-zout" kleur is het nu. Ik ben gestopt met kleuren, what you see is what you get!
Sproeten zijn verbleekt, jammer. Verbranden in het zonnetje doe ik nog wel, maar dat zal wel nooit meer overgaan.

                           


En dan ben ik ook nog linkshandig! Net als mijn oma, mijn moeder èn mijn 2 kinderen. Alles doe ik links, ik ben linksbenig en linksogig. (Als ik al ooit tegen een bal trap, dan doe ik het links en als ik ooit in een verrekijker kijk met 1 glas dan doe ik dat ook links). Gelukkig mocht ik wel links schrijven in tegenstelling tot mijn moeder en oma. Altijd vegen met je hand over je schrijfwerk, altijd het pennetje aan een draadje op een balie aan de verkeerde kant, scharen die niet knippen, steelpannetjes met een tuitje dat precies verkeerd zit. Het schijnt dat linkshandigen creatief zijn, daar kietel ik mezelf dan maar mee!

Enne, ik ben in goed gezelschap hoor. Van de laatste 5 presidenten van de VS waren er 4 linkshandig - en ook nog een aantal daarvoor!



Alleen, ik brei en haak rechts!!! Gewoon zo aangeleerd want moeder en oma deden het ook rechts, en ik heb het mijn dochter ook zo geleerd. Op zich wel "handig" in een winkel want 90 % van de mensen is rechtshandig. Er zijn echter wel you tube filmpjes waar linkshandig breien en haken wordt uitgelegd, zelfs voor mij ziet het er wat onwennig uit!


Roodharig èn linkshandig. Altijd al geweten dat ik niet helemaal gemiddeld was.....


3 opmerkingen:

  1. Rood haar ROCKS! :-) Ik heb mijn blog er zelfs naar vernoemd. Tsja... al die namen vroeger, pff! Maar inmiddels ben ik er héél blij mee. Toen ik afgelopen jaar trouwde vond ik het maar wat leuk dat er bij mij zo'n berg sproeten op zitten, dat staat altijd vrolijk! Ik ben wel rechtshandig, dat dan weer wel...
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, Jeanet, wat een ontzettend lieve foto van jou onder die bloeiende struik! Super! En een roodharig meisje doet mijn hart harder kloppen: mijn dochter heeft ook van dat prachtige rode haar. Ik vind het geweldig. Leuk dat je er allerlei "weetjes" over gevonden hebt.
    Wel knap dat je als linkshandige toch rechts breit en haakt. Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om het linkshandig te doen!
    Leuk blogje zo :)
    Tot zaterdag op de bloggersdag,

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk logje Jeanet, en die foto van jou is geweldig! Ik vind rood haar prachtig, ben vanaf kinds af aan jaloers geweest op meisjes met rood haar, misschien wel gek! Kwam zelf met een saaie peper-en-zout kleur ter wereld... Zag mezelf toen ook in gedachten met een heeele grote bos rode krullen (zou het door Pippi komen, mijn grote idool?) Ook mijn kinderen kregen helaas geen rood haar, waar ik zo op gehoopt had, want mijn man is donker maar heeft wel een rossige baard. In mijn jongere jaren heb ik mijn haar ook jarenlang rood geverfd... En klopt, linkshandige mensen zijn veeeeeel creatiever dan rechtshandige! Ik troost mezelf dan maar met de gedachte dat ik dubbelhandig ben! Kortom: jij bent ideaal! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen