Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 29 november 2023

Fietstrui

Het is al weer ruim 8 jaar geleden dat het boek over de Zeeuwse visserstruien (Truien bij de Vleet) uitkwam. Er gaat geen week voorbij dat ik het boek niet in mijn handen heb en aan een klant laat zien wat een prachtige truien er gevonden zijn in Zeeland. Vele, vele truien zijn al gebreid. Sommige motieven gingen een heel eigen leven leiden, sommigen kregen pas in de loop van de jaren meer waardering.

Toen Anja enkele weken aan mij vroeg of ze een trui voor me kon breien voor de winkel (echte voorbeelden doen het altijd beter dan een plaatje) wist ik het meteen: ik zou nog wel eens een echte Fietstrui willen!

Het verhaal dat elk vissersdorp een eigen motief had (om vissers te herkennen als ze overboord sloegen) is natuurlijk al lang achterhaald, dat bleek wel toen we in het Museum van Arnemuiden een prachtig Carte de Visite vinden met daarop deze wat verlegen jongeman, gefotografeerd met te grote fiets. We weten nog steeds zijn naam niet. Hij had echter een geweldig mooie trui aan, een combinatie van bekende "slangen", vlaggetjes én kabels. Om het onderscheid te maken met de andere Arnemuidse truien, noemden we deze prachtige variant "de Fietstrui". In het boek Truien bij de Vleet staan zoveel mooie patronen en zulke leuke verhalen, soms zie je door de bomen het bos niet meer. Maar nu krijgt deze trui de waardering die hij verdient!

Anja breide niet alleen deze fiets-trui voor volwassenen maar óók een versie voor kinderen (en schreef een patroon). Daarnaast zorgde ze ook nog voor een geweldige fotoreportage, waarbij maar weer blijkt dat al deze oude motieven zo tijdloos zijn en helemaal van nu!

Alle foto's zijn gemaakt door M. van Dijke:


Hoe leuk is dit? De hele familie in stijl!
En ook de fiets ging met zijn tijd mee......


We kozen voor deze truien weer voor de 6-draads sokkenwol van LangYarns. Onverwoestbaar, eenvoudig te wassen in de wasmachine, kan tegen een stootje én een herfstwandeling, pilt niet en zakt niet uit! (75% wol, 25% polyamide). 



Uiteraard is er nog veel meer mogelijk. In de webshop kun je kiezen uit 5 standaard kleuren, maar heb je specifieke wensen of wil je ander materiaal? Neem dan even contact op! Er is zo veel mogelijk...


Je vindt de pakketten in onze webshop, voor herendames en kinderen, en uiteraard in onze winkel waar de truien ook liggen om bekeken te worden! De trui is in het rond gebreid, heeft kleine spietjes in de oksel voor meer ruimte en ook in de hals. Precies zo de truien vroeger werden gebreid maar met de maten en het comfort van nu. 

Bij aankoop van het pakket krijg je bij ons het patroon gratis. Wil je de patronen los kopen, dan kun je terecht bij de webshop van onze stichting Zeeuwse Visserstruien. Daar vind je ook nog veel meer andere patronen en nog steeds het e-book Truien bij de Vleet.


(foto: Manuel Schroevers)

Met heel veel dank aan Anja die breide en (wéér) zo'n prachtig patroon uitschreef, aan Ans die weer accuraat controleerde en meedacht, aan de modellen en de fotograaf. Zo houden we het erfgoed wel levend!


******

Morgen is de winkel weer open van 9.00 - 17.00 uur.




5 opmerkingen:

  1. Super leuke draagbare truien succes. Groetjes Coby de Ruijter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig,ik blijf fan, binnenkort een ritje naar Arnemuiden. Na mijn eerste trui Brouwershaven,nog voor het boek uitkwam en de Zeeuwse deken,mijn eerste online project , ben ik toe aan een nieuwe uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh! Hoe mooi! En met het verhaal er bij nog net dat extraatje meer!

    PS: ik kan alleen nog maar reageren op je blog als ik het anoniem doe en via een incognitopagina!

    Moois van Mie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige trui is het geworden. En dan zie ik meteen een heleboel uitvoeringen, geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen