Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 31 maart 2012

Earth Hour

Miriam is al jaren lid van het Wereld Natuur Fonds. Met enthousiame wordt elke Panda doorgespit en ze doet elke keer mee met allerlei acties om de Witte Dolfijn, Neushoorn of Tijger te redden. (Hoe witter, hoe bedreigder, geloof ik ....). Ik probeer dat maar te stimuleren, het kan geen kwaad om je in te zetten voor een goed doel, en in de winkel staat dan ook een spaarpotje-met-briefje waar we kleingeld in verzamelen voor het WNF.

Ze wilde vanavond heel graag meedoen met Earth Hour, al weken geleden spraken we af dat we vandaag het licht uit zouden doen tussen half 9 en half 10 (gelukkig na het Journaal....). Maar dan natuurlijk ook de computer, DVD-speler of TV, even geen kastjes en apparaatjes aan. Dus gingen er een paar kaarsjes aan, en daar zaten we dan. Wat nu.... Want een boekje lezen met een kaarsje blijkt nog best moeilijk, zelfs met 10 kaarsjes. Zeker als die uit veiligheid op tafel staan en het boek dus per definitie in de schaduw zit. En heb je wel eens gehaakt of gebreid met kaarslicht? Moet je zeker een paar jaar eerder aan de leesbril!!

Dus er werd een potje schaak-bij-kaarslicht gespeeld, en een ijsje geschept met het licht van een opgeladen nood-zaklamp. Die vriezer stond natuurlijk ook wel aan :-) Evenals de verwarming, koelkast, en fimo-klei in de oven. We realiseerden ons erg goed dat we eigenlijk geen dag zonder energie kunnen, en dát was de winst van het uurtje licht-uit. We spraken erover, deden suggesties en gaan proberen om toch meer op het energiegebruik te letten.

Om in stijl te blijven: Een gebreide aarde! Hier gevonden:

En deze gehaakte aarde van Julie Kornblum is ook prachtig (van plastic tassen!)




2 opmerkingen:

  1. De Victorians, die hadden ook geen elektriciteit, hadden iets gevonden op 'handwerken bij een kaarsje'. Tussen de kaars en degene die aan het handwerken was (ik heb iemand gezien die er bj aan het borduren was) werd een glazen bol gevuld met water gezet. Door de prisma werking van die bol was er wel genoeg licht om bij te handwerken. Niet zoals een daglichtlamp, maar toch heel bruikbaar......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb ook meegedaan met Earth hour. kaarsjes aan en een extra houtblok op de kachel...'n mooi moment vond ik het.
    Wat een prachtige wereldbollen!
    fijne zondag, Noor

    BeantwoordenVerwijderen