Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 3 maart 2012

Zeeuws Schortenbont

Dat ik een fan ben van het Zeeuwse Schortenbont zullen jullie ondertussen wel weten! Arnemuiden is een van de weinige plaatsen waar nog (enkele) vrouwen in klederdracht lopen, en toen ik klein was kende ik alleen maar oma's "op-z'n-boers" (wat een rare uitdrukking eigenlijk voor een vissersdorp).



De zwart-witte weefstof waar de daagse/doordeweekse schorten van werden gemaakt is gelukkig nog verkrijgbaar, maar vroeger waren er natuurlijk nog veel meer varianten! In ons museum kun je binnenkort een hele nieuwe tentoonstelling vinden over onze klederdracht.




Een paar keer per jaar trek ik de klederdracht aan (wow, je moet er niet aan denken dat elke dag te moeten doen, wat een werk!), maar al die andere dagen vind ik het heerlijk om iets van deze traditionele stoffen te maken. Leintje - een dorpsgenoot - kan dat ook heel erg goed, en van de week kreeg ik een kadootje van haar; een vinger-speldenkussen.




Dit doddige muisje kun je om je duim of pink schuiven zodat je niet hoeft te zoeken naar spelden! Leintje had 'm iets te klein voor zichzelf gemaakt, en nu kreeg ik 'm. Mijn vingers bleken iets slanker en het muisje paste, super ! (Je begrijpt dat mijn vinger het enige slanke aan mij is :-))

Het is een vierkantje van 9 x 9 cm, vouw het als een driehoekje dubbel. Stik de zijnaaden dicht, maar laat een klein stukje open om te keren. In het middelste puntje doe je wat vulling, maar niet in de zij-hoekjes, die vouw je naar elkaar toe en maakt er en ringetje van. Oogjes en snorhaartjes borduren en klaar!


Leintje heeft ook een blog waar je nog meer prachtige werkstukken vindt! Haar oude blog vind je hier.







....en de groeten van mij.....  Fijne dag vandaag!




6 opmerkingen:

  1. de klederdracht boeit me, maar ik heb me er nog nooit echt in verdiept. Fijn dat je iets van de stofjes en nieuwe toepassingen ervan laat zien. Wat een schattig muisje en zo makkelijk, echt iets om ook met kinderen te doen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig logje Jeanet, genieten!! Dat muisje, zoiets heb ik nog nooit gezien, wat schattig! Heb net ook even de blog van Leintje bekeken, wat leuk nog een Zeeuwse blog! Je ziet er pront uit hoor, mooie beuk ook, die kleuren staan je schitterend! Fijn weekend, en hopelijk snel tot ziens! Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel lang geleden zaten zulke stofjes als materiaal-pakket bij - ik geloof - Het Komplete Handwerken (die 3 rode klappers). Ik heb er toen een log-cabin kussen van gemaakt maar dat leeft inmiddels niet meer. De stoffen zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik als rasechte amsterdamse,vindt het heerlijk om deze stoffen te zien en ook de klederdracht verhalen zijn erg leuk ,gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een schattig muisje heb je gemaakt en wat een beeldige schorten!!!!!!!
    jij ook een fijn weekend!

    groetjes,
    marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    misschien kun jij me helpen aan een patroon voor een zeeuwse kap.
    groet monique

    BeantwoordenVerwijderen