Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 9 maart 2012

Paaseitjes

Het kwam er vandaag niet van, bloggen! Een ietwat chaotisch verlopen dag, waarin de ene gebeurtenis over de andere tuimelde. Niks bijzonders, maar ik was aardig "bezig". Maar de dag is nog niet voorbij!

Dit wordt gewoon een extra lang blogje! :-)

Allereerst werd ik vandaag (naast alle fijne digitale felicitaties en wensen) verrast door twee prachtige kaarten-met-de-post: Ze kwamen Lies en Anna, die me zo feliciteerden met de verjaardag van mijn blogje! Bedankt, ik waardeer het erg.






Deze week was ik in de enkele vrije minuutjes en kwartiertjes bezig met paaseitjes haken. Ik heb deze kleine eitjes als volgt gehaakt (wel doorgehaakt in toeren) (op nld. 3 met Catania)

1e toer: 2 lossen
2e toer: in de eerste losse 6 vasten haken
3e toer: * 1 vaste, 2 vaste in de volgende vaste* herhalen (9)
4e toer * 2 vaste in volgende vaste, 1 vaste* herhalen (14)
5e toer: * 1 vaste, 2 vaste in volgende vaste* herhalen (21steken)
6e t/m 10e toer 21 vasten (dit zijn mooie stukjes om een patroontje of streepje te haken)
11e toer (en verder): telkens minderen door * 1 vaste, 1x minderen *, dit herhelen tot je nog enkele steekjes hebt, deze met de draad doorrijgen, aantrekken en tadaah - een eitje!

Ik ben geen patronen-schrijfster hoor, dus ik hoop dat het duidelijk is. Niet vergeten om er wat vulling in te doen halverwege. Het komt ook niet op een steekje, echte eieren zijn ook niet allemaal even groot! :-) En op de foto zijn ze nog niet helemaal afgewerkt, dat doen we in het volgende vrije kwartiertje.

Ik heb een hele lieve tante (nee, ik heb een heleboel lieve tantes, maar daarover later meer....) die voor mij een heleboel paaseieren heeft gebreid. De patronen komen uit het boekje van Arne en Carlos.






Schattig, die pasteltintjes!

Wij gebruikten hiervoor deze babywol (1,25 per bolletje). Omdat de paas- en lentepatroontjes veel kleuriger zijn dan de kerstballen van Arne en Carlos, heb je behoorlijk wat kleurtjes nodig. Dat kan aardig oplopen als je bijv. goede sokkenwol neemt. Dit garen is voordelig en is in heel veel kleurtjes verkrijgbaar!




Wil je eens uitproberen of je ook zo'n eitje kunt breien (zonder dat je gelijk het boek hoeft te kopen)? Dan moet je hier eens kijken : http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=502&lang=nl Dit paaseitje is gebreid van gekleurde sokkenwol, zodat je wel een kleurig effect krijgt en niet hoeft in te breien!




Fijn weekend !!



7 opmerkingen:

  1. Oooh, heb vandaag al weer veel te veel geld aan garen uitgegeven (ben hard op weg om alle kleuren van catania cotton te verzamelen, haha) en dan zie ik die heerlijk zachte wol en dan denk ik... ja maar ik heb nog láng niet alle kleuren. Uh oh!!
    Fijn weekend,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent al helemaal in de paassfeer! Echt voorjaar, die zoetige kleurtjes.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt schattig Jeanet, die zachte tintjes wol, en de paaseitjes zijn ook al zo lief geworden! Wat een leuk idee om ze te haken! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk eitjes! Welke kwaliteit Catania heb je gebruikt? De dikke of de dunne?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De "gewone" (dus niet Fine). Dat is er in meer dan 50 kleuren, dus dan kan je lekker freubelen. Ik haak op 3, maar ik heb een rij strakke hand. Dat is hier wel fijn, want dan zie je de vulling er niet doorheen.

      Verwijderen
  5. Wat een leuke paaseitjes! Heb er vanavond gelijk een paar gehaakt! Bedankt voor de duidelijke beschrijving! Laat ze snel zien op mijn blog....groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via lindevrouw kom ik hier terecht want ik vind die gehaakte paaseitjes zo leuk, ik ben niet zo'n breier. Dank je wel voor het patroon, ik ga het ook eens uitproberen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen