Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 5 oktober 2013

Katwijk aan Zee

Voor iedereen die zit te wachten op het reisverslag vanuit Katwijk: ik had even tijd nodig om bij te komen gisteren, om alle indrukken te verwerken. Wat een geweldige dag!

's Morgens vertrok ik vanaf ons stationnetje in Arnemuiden en er is een rechtstreekse verbinding naar Leiden, dus het was comfortabel reizen. (2 uur "zo maar" zitten is ook heel erg comfortabel!!)
In Leiden werd ik opgehaald door Jacqueline en naar De Winkel van Jeannette gebracht. Wat een geweldig hartelijke ontvangst kreeg ik daar!


En wat een mooie winkel heeft Jeannette!! (het is dat ik zo gauw rood wordt, maar eigenlijk een beetje groen van jaloezie!) Wow! 


De winkel is ruim en licht en staat vol met prachtige garens èn voorbeelden. In de winkel een grote tafel waar wij aanschoven en de hele middag met elkaar en klanten klepten en plannen maakten voor volgende projecten (Kerststallen??)



Zulke mooie dingen! En dan ook nog een schitterende Katwijkse trui die Jacqueline breidde!


De pakketten (met patroon) voor deze trui kun je in de winkel van Jeannette kopen. Als je in de buurt van Katwijk woont zou ik zéker deze winkel opzoeken!

's Middags togen Jacqueline en ik naar het Katwijks Museum, dat vlakbij de winkel ligt. Daar waren we aanwezig (met vele anderen) bij de officiële presentatie van het boek Visserstruien van Stella Ruhe. De eerste druk blijkt al te zijn uitverkocht! (en de 2e al beschikbaar), zoveel vraag is er naar.

Na het officiële gedeelte konden de aanwezigen de nieuw gebreide truien bekijken die in het museum tot 29 december 2013 tentoongesteld worden. Een hele mooie entourage, want het Katwijks museum is de moeite waard. In het huis dat ooit aan een rijke reder toebehoorde wordt de geschiedenis van Katwijk bekend gemaakt. 
De foto's van de truien zijn van wat mindere kwaliteit, alles lag achter glas, dus is er soms wat weerspiegeling.




De Arnemuiden-3 (wat wij wellicht Vlissingen gaan noemen....)
(Deze trui leek overigens ook heel veel op Katwijk....!!)


Arnemuiden - 2 (blokjestrui met een creatieve rand van het slangenpatroon)


Brouwershaven uit het boek.

In het museum was ook een tentoonstelling van het werk van Willy Sluiter. In het verleden streken veel kunstenaars neer in het kustdorp en legden het zware leven van de vissers vast op het doek. Prachtig om te zien! (expositie tot 11 januari 2014)


De catering werd verzorgd door dames in Katwijkse klederdracht. Wie mij kent begrijpt dat dat wel direct mijn aandacht trok, en met deze mevrouw heb ik dan ook een heel leuk gesprek gehad. Een echte Katwijkse, want ze wist heel veel te vertellen over de dracht en de geschiedenis van Katwijk. Ik had eigenlijk nog veel langer willen blijven...


Gelukkig mocht ik wat foto's maken. De zijstukken (waar "bij ons"de krullen zitten) heten boeken, en waren bewerkt met heel fijn filigraanwerk. Onder de fijne kanten muts zie je het zilveren of gouden hoofdijzer zitten dat breed achter het achterhoofd past.


En toen we in de rij stonden om afscheid te nemen van Stella Ruhe, kwamen er nog een paar prachtige dames langs uit Volendam - ik kon niet laten om ook daar foto's van te nemen.


Wat me opviel waren de knoeperts van bloedkoralen kralen die echt zo dik als knikkers waren (denk aan het gewicht!). En verder droegen de vrouwen hun gesteven mutsje in een plastic tasje. Zodra ze binnenkwamen ging het tasje open, platte muts werd uitgevouwen en 1-2-3 op de kort geknipte hoofden gezet. Ooooh, daar doe ik véél langer over....


Het was heel fijn dat Jacqueline bij mij was, want zij kende het museum en wist mij heel veel dingen te vertellen, zodat ik begreep wat ik allemaal zag.


Na afloop deden we nog een ommetje Katwijk aan Zee. Heel letterlijk aan zee, want je loopt zo het strand op. Nog wel, want er staat een heel groot project op stapel dat de kust in Katwijk moet schermen, kijk hier maar eens.


Na een laatste blik op de zee togen we weer naar de Winkel van Jeannette, waar ik nog een hele tijd zat te praten totdat Jeannette me weer op de trein naar huis zette.


Wat heb ik een heerlijk dag gehad, zo gastvrij ontvangen, zoveel indrukken, zoveel mensen ontmoet. Het was heerlijk! Jeannette en Jacqueline, heel hartelijk dank voor deze fijne dag!

Als je in de (wijde) omgeving van Katwijk woont (of er eens komt), ga dan zeker naar de zee, naar het Katwijks museum maar óók naar de geweldige Winkel van Jeannette. Allemaal op loopafstand van elkaar!





16 opmerkingen:

  1. leuk verslag en wat fijn dat er nog breiwinkels zijn !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een gezellige dag...

    Fijn weekend, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank je wel voor het delen van je fijne dag, binnenkort maar weer eens naar mijn geliefde Katwijk toe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat doet een mens goed er eens lekker een dagje tussenuit. Zulke dagen moesten er meer zijn. Mooie foto's heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie winkel. Vraag me niet waarom (als Brabantse), maar ik heb dus een echt Volendams kostuum! Die muts is echt hel! Blij dus dat ik nooit de Zeeuwse variant heb hoeven proberen! Respect... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh wat leuk Jeannet! Dank je voor een mooi verslag, ik ga er spoedig naar toe. Mijn oma was een 'katteker' en droeg ook deze dracht. Toen ze mijn opa trouwde, een rasechte Scheveninger heeft ze haar dracht verwisseld voor de Scheveningse dracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig verslag Jeanet, wij hier in Katwijk vonden het ook geweldig om jou hier te gast te hebben! Leuk om te lezen hoe jij dit ervaren hebt en ik kom zeker, zodra de gelegenheid zich voordoet, afzakken naar Arnemuiden! Hele mooie zondag gewenst en tot heel gauw horens, of ziens@

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie ontmoetingen heb jij gehad. Uit je verslag valt wel te lezen dat je een topdag hebt gehad. Geniet er maar lekker van na!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was dus een heerlijke dag. Kan me voorstellen dat je het een en ander moest verwerken. Zo veel indrukken, zo veel nieuwe mensen. Je hebt er een prachtig verslag van gemaakt. Nu lekker weekend. Maak er morgen een fijne dag van met je familie.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uit je verslag blijkt wel dat je een heerlijke dag had. Het museum lijkt me zeker een bezoek waard en dan niet alleen voor de truien, maar ook voor de tentoonstelling van WS. Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben er gewoon trots op dat ik in Katwijk aan Zee geboren ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Jeanet,
    Wat was het heerlijk om je op katwijk te hebben we wat hebben we veel van elkaar opgestoken.
    Het museum was ook prachtig en vooral al die gave truien.
    En dat wij er ook rondliepen met onze eigen gebreide visserstruien hahahahaha kostelijk.
    Ik heb ook erg genoten. Bedankt dat je bij ons was en ik wens je veel succes met je winkel.
    Een warme knuffel, Jacqueline
    http://freubelsjaq.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig Jeanet, wat leuk dat je ons zo mee laat genieten van deze bijzondere dag! Het loont zeker de moeite om er eens heen te gaan, krijg meteen al zin ;)! Prachtig ook die vrouwen in streekdracht, wat mooi allemaal!!! Nu maar lekker bijkomen meis, ik kom gauw weer eens langs! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hee, wat leuk, een verslagje van Katwijk! Kom dara met enige regelmaat de familie van mijn man bezoeken, maar moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in dat winkeltje ben geweest (wel in het museum). Volgende keer maar eens kijken, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel leuk verslag en vooral de truien... morgen ga ik met mijn man de truien in het museum bekijken.

    groetjes willy

    BeantwoordenVerwijderen