Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 7 oktober 2013

Herfst

Vanmorgen was ik al vroeg op pad en wat was het genieten buiten.....! (waarom gaan we met zijn allen aan het werk, haast - haast -haast, en kunnen we niet meer genieten van die maandagmorgen waarop de zon haar prachtige herfststralen over het landschap uitgooit, de mistflarden langzaam optrekt en de prachtigste taferelen laat zien???) Maar ook ik toog van afspraak naar school, van school om een boodschap, daarna met een stofzuiger in de weer (wie bedenkt het!).  Het liefst liet ik de boel de boel en zou een ronde gaan wandelen in Oranjezon.

Maar ja, verplichtingen roepen en helaas zijn mijn kaboutertjes ook al geëmigreerd. Dus genoot ik vanmorgen maar even onderweg. Déze herfst duurt overigens maar even meer, de ándere herfst komt aan het eind van de week... koud, nat en guur!

Dus zie je de komende tijd weer aardig wat kolletjes en ander warms voorbijkomen. Deze bijvoorbeeld:

Img_3330

Ik vond 'm hier, het patroon is beschreven in het Engels, de vertaling is eenvoudig:

Gebreid met rondbreinaald 3½-4
Zet 120  steken op (of een meervoud van 10) en brein rond (let op dat je steken niet draait!) Plaats een stekenmarkeerder aan het begin van de ronde. 
Toer 1: alles steken averecht
Toer 2: * 1 omslag, 2 steken recht samenbreien* herhaal tot einde toer.
Toer 3: alles steken averecht breien
Volgende 10 toeren: alles recht

Dit herhaal je tot gewenste hoogte of tot je garen op is.

Als je met rondbreinaalden werkt is het soms wat lastig opmeten hoe breed je kol gaat worden. Brei daarom een plat proeflapje en beslis dan hoeveel steken je wilt opzetten.

Img_3333


Fijne dag! En vergeet niet om even naar buiten te kijken en te genieten.............

9 opmerkingen:

  1. oh oh alweer een mooi stukje brei werk pffff nou ik kan je niet bijhouden hoor hihi maar ga het wel proberen ;-)
    En Jeanet, Arnemuiden is echt een leuk dorpje hoor, er zou toch wat meer reclame over moeten zijn in de zomer.
    Vooral ook om het mooie scheepvaartmuseum. Manlief was er helemaal weg van zaterdag.
    En ik ben nog ff binnen gelopen bij dat museum, vond die man geweldig en ook een lekkere kaneelstok gekocht ;-)
    Groetjes en tot ziens in Arnemuiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb die shawl ook gebreid, staat op Ravelry als de Age of Brass and Steam: http://www.ravelry.com/patterns/library/the-age-of-brass-and-steam-kerchief en dit is de mijne: http://www.ravelry.com/projects/cjcsew/the-age-of-brass-and-steam-kerchief echt heel eenvoudig maar heel leuk om te breien. Ik heb hem heel vaak om (het model is overigens mijn 14-jarige dochter, niet ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. is het dan met sokkengaren gebreid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik vermoed met iets dikker garen.... Maar je kunt het patroon aanpassen aan je garen. Voor sokkengaren wel iets meer steken opzetten.


      Verwijderen
  4. Ook dit is een prachtige sjaal/kol. Maar ik wil straks eerst aan de slag met de ponchette, nu al zin in.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk patroon die ga ik bewaren en dan hoop ik deze ook eens te brien mooi garen ook !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi motiefje met die gaatjesrand. Ik ben toch echt meer van het breien dan het haken, geloof ik. Ik zal deze gelijk even pinnen :)

    Wat was het weer genieten he, met dit mooie weer. Zo jammer dat ik de hele dag binnen moest werken, maar wel lekker op de fiets naar het werk: 50 minuten heen en 50 minuten terug. Heerlijk! Laat die andere herfst nog maar even wachten...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is heel erg mooi!
    En niet zo, n moeilijk patroontje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele mooie herstsjaal en helemaal niet moeilijk! Bedankt Jeanet, ook om je lid te maken van mijn blog, een hele eer vind ik dat!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen