Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 6 oktober 2013

Eindelijk af: granny square tas

Je kent het wel, sommige projecten blijven liggen. Wachten geduldig tot je het eindelijk eens afmaakt - dat het iets wórdt.... Het zal bij mij niet anders gaan dan bij veel handwerkers: het proces van het doen is het leukst, afmaken het moelijkst omdat je met hoofd en handen allang bij het volgende stuk bent.

Maar hier is- tie dan eindelijk af, mijn granny square tas.


Niks nieuws onder de zon! Deze tas maakt ik al eerder, maar ik had al tijden in mijn hoofd om deze tas niet van 1 groot vierkant te maken maar van vele kleintjes.


Als je wel eens wat op de naald hebt staan heb je ook een tas met restjes:


Dus lekker aan de freubel met de draadjes en kleurtjes. En ik maakte 25 grannies van 5 toeren. Ik koos voor 1 kleur als laatste toer, taupe, omdat dat net iets makkelijker is met aan elkaar naaien (een klein foutje is dan niet zo zichtbaar...). Je kunt de tas natuurlijk zo groot maken als je zelf wilt!


Ik naaide de grannies aan elkaar (alleen door de achterste lussen zodat je geen verdikte naad krijgt) en besloot om toch nog een paar toeren stokjes rondom te haken om de lap iets te vergroten.


En toen lag die lap maar te liggen. Een hele zomer in de winkel - geen tas te wezen maar alleen maar een lap. Vorige week heb ik mezelf eens streng toegesproken en de koe bij de horens gevat: hup! Afmaken!


Eerst een lapje voering erin genaaid met hele kleine steekjes. Nu de lap nog vierkant is, is dat niet moeilijk, na het rimpelen een ondoenlijk karwei!




Dan de zijkanten afmaken. Je haakt met vasten en mindert de steken tot de helft (minstens de helft. Doe je dat niet dan maak je de tas te ondiep!) Dan maak je een strookje van ca. 5 centimeter en vouw je dubbel en je naait en aan de binnenkant vast tot een bies.
Ik haakte ook deze 2 lapjes (net 2 pannenlappen) want......


....bij mijn vorige tas vond ik dat dit model wel erg vroeg om zakkenrollers....


De openingen aan de zijkant zijn erg groot en je bent je waardevolle spullen zo kwijt!



Dus deze flappen naaide ik aan de binnenkant van de zijbiezen vast. Na de zijkanten rimpelde ik de bovenkanten in tot ¼ van het totaal aantal steken en haakte weer een flapje van ca 5 centimeter. Dit flapje gaat om de ronde hengsels en naaide ik vast...


én zakkenrollers-proof... (op zijn minst een beetje!)


En dan nog wat foto's nemen (da's het leukste !)






Het basispatroon van de tas bedacht ik niet zelf, hier blogde ik over mijn eerst granny-tas (met beschrijving) Het originele patroon vind je hier. Joke van Lindevrouwsweb maakte deze tas ook (van één vierkant) en vertaalde het patroon ook naar het Nederlands.

Ziezo, dat is weer gedaan......ik heb nog 100 ideeën waar ik nu aan wil beginnen.....


33 opmerkingen:

  1. Hij is mooi, zeker met dat taupe. Veel plezier met je tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is echt heel mooi geworden en volgens mij ook lekker groot!!! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt super mooi gedaan. Leuk project!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gave tas Jeanet! Ook heel creatieve zakkenroller oplossing. Heb je die flapjes nu met een knoop/knoopsgat dicht? Ziet er iig goed uit zo!
    Heerlijk buiten in de zon foto's genomen zie ik. Wij genieten er ook van :-).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel een knoopje maar eigelijk geen knoopsgat maar door de meerdering van de "pannenlap" kun je 'm sluiten waar je wil. Had ik niet over nagedacht, maar kwam zo uit..... :-)

      Verwijderen
  5. mooie kleurencombinatie! Ik vind die antidiefflappen helemaal super. Goed idee!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supertas geworden en weer iets voor de wachtlijst. ( LOL )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele mooie tas geworden! Mooie kleuren gebruikt!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De granny's zijn eigenlijk heel gewoon, maar je tas is super geworden door de manier van afwerken. De rand is prachtig en de hengsels heb je er heel mooi aan gemaakt. En dan natuurlijk de beveiliging. Wat een geweldig idee! Met deze tas kun je voor de dag komen. Morgen nog een lekkere 'vrije' dag.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie tas en wat een leuk idee om die lapjes aan de tas te maken. Ik heb er eentje uit 1 grote granny en omdat het te open is gebruik ik hem amper en dat is wel zonde dus hierbij de oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk geworden, dank je wel voor je duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super Jeanet wat heb je een leuke fleurige tas gemaakt. Vooral die binnenflappen is een briljant idee, die ga ik onthouden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij is prachtig geworden! En heel handig die lappen aan de binnenkant zodat hij enigsinds zakkenrol proof is! TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige tas en prachtige uitleg! Hij staat op m'n to-do-list! (en dat terwijl ik net vanmiddag op mijn blog heb gezet dat ik erzo weinig mogelijk op zou kijken...:-)
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind je tas super mooi geworden. Leuk kleurtjes en heel slim opgelost met die binnen flappen.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een prachtige tas! Super! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hij ziet er prachtig uit! Wat een goed idee trouwens om die diefstal-proof flapjes toe te voegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig! Zowel de kleur als het idee van de kleine granny's. En wat een goed idee die anti diefstal flappen. Het model is normaal inderdaad nogal open aan de zijkant. Echt een goede oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind hem super geworden je tas!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je de tas mooi afgewerkt en overal aan gedacht.
    Nu kun je op straat lekker reclame maken voor je winkeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een beauty!!! Het helpt inderdaad als je jezelf eens streng toespreekt en er hup aan begint. Briljant idee om eerst de voering in te zetten. Bij mij geraakt een tas nooit af omdat ik die eerst aan elkaar zet en ik dan de moed niet meer heb om die nog te voeren -te veel werk en te moeilijk-
    Ik vind de kleuren ook heel mooi en die binnenflappen een zéér oroigineel idee. Wordt gepind want die staat nu ook op mijn to-do lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  21. tja.... zo liggen er bij mij ook nog heeeeel veeeeeel granny's te niksen.
    ik broed nog even verder....
    maar jou idee is leuk...
    wie weet maak ik er toch ook nog wel een tas van......
    maar ik laat ze dus nog even 'niksen'....
    groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel erg mooi. Echt super!

    Wil ik ook nog wel eens maken (als ik tijd heb, want wat een werk!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hele knappe tas is het geworden! Daar mag je echt wel trots op zijn!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Simplesmente um encanto ( Sorry, I wrote in portuguese ) ...Simply lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel mooi gedaan, en erg handig ook met je uitleg van de 'diefstal-proof(tenminste een beetje)-flappen' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo hij is heel mooi geworden hoor.
    Welke granny's heb je gebruikt, en wat voor garen?

    Ben benieuwd ;-)

    Groeten Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meest eenvoudige basisgranny, en Catania
      Voor de kleurtjes heel veel restjes en van de taupekleur 3 bolletjes.

      Verwijderen