Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 15 maart 2013

Off-Day....

Ik heb een off-day.
Een hele echte.
Het gaat voor geen meter, alles gaat mis, loopt fout, is te laat, brandt aan, valt, breekt..... Afijn, je kent het wel. Kind ziek, het weer werkt ook niet mee, het lijkt wel maandag :-)

Inspiratie is ook ver te zoeken. Bloggen wil ook niet vandaag. Bij alle wat ik aanklik denk ik: "mwah, ik weet niet". Gaat lekker zo!

Maar gelukkig heb ik altijd nog een massa ideetjes achter de hand van anderen die geen off-day hebben toen ze het bedachten. Deze kippetjes zijn leuk!


Het patroon vind je hier. Gemaakt van een restje geitenwollensokken-wol, een paar kraaltjes of borduurzijde voor de oogjes en een restje vilt. Hoef je de deur niet uit....

Het patroon is in het Engels. Ik weet dat sommigen dat moeilijk vinden, maar probeer het maar eens met wat hulpmiddelen (uiteraard hou ik me altijd aanbevolen voor een Nederlandse vertaling):
Hier vind je een begrippenlijst Engels/Nederlands
In het patroon gebruiken ze de afkorting Kfb, dat staat voor Knit in Front and Back of stitch. Is niet meer dan meerder een steek door een steek aan de voor en achterzijde te breien, kijk maar hier.




Woehaaa!
Ik word helemaal op mijn wenken bediend: Lidy heeft het al vertaald! Superbedankt!!!


Frans kippetje

-          Garen:  sokkengaren
-          Benodigdheden:  (sokken)naalden 2 mm (4 nld zonder knop) – stukje rode vilt – zwart naaigaren
-          Afkortingen: zie onderaan

Patroon:
-          Zet 6 steken op, verdeeld over 3 naalden
-          Toer 1: R
-          Toer 2: [kfb, 1R] (3x) (9 st)
-          Toer 3: R
-          Toer 4: [kfb, 2R] 3x (12 st.)
-          Toer 5: R
-          Toer 6: [kfb, 3R] 3x (15 st.)
-          Toer 7 en 8: R
-          Toer 9: [kfb, 4R], 3x (18 st.)
-          Toer 10, 11 en 12: R
-          Toer 13: [kfb, 5R] 3x (21 st.)
-          Toer 14 t/m 16 : R
-          Toer 17: [kfb, 6R], 3x (24 st.)
-          Toer 18 en 19: R
-          Toer 20: [kfb, 7R], 3x (27 st.)
-          Toer 21: R
-          Toer 22: [kfb, 8R], 3x (30 st.)
-          Toer 23: R
-          Toer 24: [1R, 2 R samenbreien] 10x (20 st.)
-          Toer 25: R
-          Toer 26: [2R samenbreien] 10x (10 st.)
-          Kip vullen en in vorm brengen.
-          Toer 27: [2R samenbreien] 5x (5 st.)

-          Garen afknippen, draadeinde door de overgebleven 5 steken halen, goed strak aantrekken zodat er geen gaatje overblijft.
-          Kleine stukjes rood vilt erop naaien voor het snaveltje, de lel en de kam. 2 kleine zwarte oogjes erop naaien (bijv. door knoopjes te maken van zwart naaigaren).

Afkortingen:
-          R = recht breien
-          kfb =  meerderen door recht te breien in de vooren achterzijde van de steek
-          [ ...] 3x = gedeelte tussen [... ] 3 maal herhalen 

11 opmerkingen:

  1. Heel leuk deze kippetjes! Alle creatievelingen hebben weleens een periode dat er geen nieuwe dingen uit je handen komen. Maar meestal is er teveel inspiratie, je wilt alles tegelijk en het lieftst meteen af. Nou Jeanet, die inspiratie komt wel weer, vooral als het wat beter weer wordt.
    Alvast fijn weekend en groetjes van Anna uit Zwijndrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar hoor!!! gewoon doorgaan en morgen is het wel weer over. Leuk die kippen. Eigenlijk lijkt het wel een ei maar dan met oogjes en een kam + snavel. :-) Geinig. En ook handig om je sokkenwol op te maken.

    Fijn weekend, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je wel eens van die dagen maar de kippetjes zijn enig. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hola son divinas!!! yo al crochet ☺....besitos.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig die kippetjes, ze maken mijn dag zeker goed!

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n off-day hebben we allemaal wel eens, zo'n dag waarop alles lijkt tegen te werken! Oplossing: niet al te veel doen en wachten tot het over gaat is meestal het beste.
    En zoals steeds heb je toch weer iets leuks gevonden voor ons Jeanet, dus toch een streepje licht aan de horizon :) want je hebt ons weer blij gemaakt!
    groetjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer van je "off day". Bedankt voor al weer een leuk ideetje: wat een geweldige kipjes!
    Groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er anders wel erg leuk uit voor een off-day =P

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig dat jij deze kipjes ook hebt uitgekozen. Ik vind ze zo lief en had ze voor vandaag op het programma staan :)

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij het zien van de kippetjes was ik heel je ellende vergeten, ik hoop dat het inmiddels beter gaat, je kipjes zijn super. @Lidy, hartelijk dank voor de vertaling!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb de link naar de kippetjes op mijn site gezet voor degene die het patroontje leuk vinden en dat gaan er nogal wat worden denk ik, ik vind ze in ieder geval héél leuk en niet alleen voor Pasen, bedankt voor dit leuke patroontje weer..

    BeantwoordenVerwijderen