Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 22 maart 2013

Boekenrat

Vorig jaar blogde ik een keer over de boekenrat. Dit was een gebreid exemplaar, maar er zijn nogal wat fanatieke haaksters onder de lezers van mijn blog en nu zijn er maar liefst 3 (!) patronen gemaakt van een gehaakte variant!

Bij deze de rat van Fruit with a mustache (met patroon):


De tweede komt van Nelleke (met patroon):


En de derde komt van Mirjam Trossèl, die voor de stichting Proefdiervrij op zoek is naar leuke ideetjes voor deze stichting om te verkopen (en wat door de brievenbus kan!). Ze maakte dit patroon en wil het ook met ons delen!



KOPJE MUIS:
2 losse
1e rij: 3 vaste
2e toer: altijd een losse om te keren, *1 vaste, 2 vaste in de volgende vast*e, *herhalen van * tot* totaal 5 vaste
3e rij: *1 vaste, 2 vaste in de volgende vast*e, *herhalen van * tot* totaal 7 vaste
4e rij: *1 vaste, 2 vaste in de volgende vaste*, *herhalen van * tot* totaal 10 vaste
5e rij: 10 vaste
6e rij: *2 vaste, 2 vaste in de volgende vaste*, *herhalen van * tot* totaal 13 vaste
7e rij: 13 vaste
8e rij: *2 vaste, 2 vaste in de volgende vaste, *herhalen van * tot* totaal 17 vaste
9e rij: 17 vaste
10e rij: *2 vaste, 2 vaste in de volgende vaste*, *herhalen van * tot* totaal 22 vaste
11e rij: *2 vaste, 2 vaste in de volgende vaste*, *herhalen van * tot* totaal 30 vaste
12e rij: 30 vaste
Draad laten hangen, met een andere draad dichtnaaien en opvullen en dubbel haken = 15 vaste

LIJFJE MUIS:
1e rij: Op de eerste en de laatste steek vaste 2 vaste haken = 17 vaste
2e rij: Op de eerste en de laatste steek vaste 2 vaste haken = 19 vaste, 7 losse met grijs, 4 losse met roze voor het pootje
3e rij: 3 vaste met roze, 7 vaste met grijs, 2 vaste in de volgende steek, 19 vaste, 2 vaste in de volgende steek, 7 losse, 4 losse met roze.
4e rij: 3 vaste met roze, 28 vaste met grijs
5e rij: 21 vaste
6e rij: 21 vaste
7e rij: 2 vaste samen haken, 19 vaste
8e rij: 2 vaste samen haken, 18 vaste
9e rij: 2 vaste samen haken, 17 vaste
10e rij: 2 vaste samen haken, 16 vaste
11e rij: 2 vaste samen haken, 15 vaste
12e rij: 2 vaste samen haken, 14 vaste
13e rij: aan het begin en eind van de rij 2 vaste samen haken = 13 vaste
14e rij: aan het begin en eind van de rij 2 vaste samen haken = 11 vaste
15e rij: aan het begin en eind van de rij 2 vaste samen haken = 9 vaste
16e rij: aan het begin en eind van de rij 2 vaste samen haken = 7 vaste
17e rij: aan het begin en eind van de rij 2 vaste samen haken = 5 vaste
Draad afknippen en afwerken.

ACHTERPOOTJES: met grijs 2 vaste aan de zijkant, 6 rijen van 2 vaste erop haken, 2 rijen met roze, draad afknippen en afwerken.

OORTJES: met roze 3 vaste aan het kopje haken
2e rij: 3 vaste
3e rij: 3 vaste samen haken, draad afknippen en afwerken.

STAART: aanhechten met roze aan de achterkant 30 losse, keren en 29 halve vaste op de losse, draad afknippen en afwerken.

OOGJES EN NEUSJE: een kraaltje aannaaien.

En toch liever breien? Dan kijk je nog eens naar deze van Flowermouse, waar ik hier over blogde!

11 opmerkingen:

  1. hé !!! zo tof zeg ! dat ga ik eens maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha ik dacht even huh? hoe kan die rat nu op mijn blogfeed verschijnen, heb ik iets mis gedaan, maar dan zag ik dat ie gepost was door jou. Veel succes met het maken dames ^^
    groetjes
    Miss Mustache

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die is heel erg leuk!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha,ha...leuk,alleen heb ik er met mijn e-reader niets aan;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superblog Jeanet! Elke dag kijk ik op FB en klik ik even door naar deze blog. Enkele van mijn FB-vrienden hebben ook al hun weg gevonden naar hier!
    Zo druk met de zaak, het handwerken en dan nog zoveel tijd steken in je blog om ons deel uit te laten maken van je werken, en als het mogelijk is geef je de patronen gratis... dank je, vanuit België

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ze zijn beide enorm leuk

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, oh Jeanet, je bent mijn haakbeschrijving van deze boekenrat vegeten :). Gepubliceerd in februari. Er is in ieder geval genoeg keus voor de haaksters. Het blijft een leuk dingetje.
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is deze leuke boekenrat ook ergens te koop? xxx Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hem zojuist gemaakt.. erg leuk geworden al zeg ik het zelf

    BeantwoordenVerwijderen