Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 18 februari 2012

Handwerkbeurs

Mijn ogen zakken bijna dicht, mijn voeten doen zeer, mijn hoofd zit overvol en mijn portemonnee is zooo leeg! Maar er staat nog een cake in de oven, dus ik moet wakker blijven en ik ga nog een verslagje doen van ons bezoek naar de Handwerkbeurs in Zwolle.

Vanmorgen piepte de wekker ons vrolijk wakker en al vroeg stonden wij op het station in Arnemuiden om met zijn zessen (verdeeld over 3 generaties!) te vertrekken. Om te beginnen waaide mijn treinkaartje uit mijn handen: midden op het spoor! Gelukkig was de trein nog in geen velden of wegen te bekennen dus dat kaartje hebben wij vakkundig gered....

Na een lange reis van bijna 3½ uur (je moet er wel wat voor over hebben) kwamen we in Zwolle aan. We hadden gelukkig van te voren kaartjes gekocht, want er stond me daar een rij (vrouwen) in de rij! Na een plas- en koffiepauze bepaalden wij de strategie: De oudjes en de jeugdigen en Jo en ik splitsten op en in 3 groepjes in eigen tempo gingen we de beurs verkennen.
We zagen te veel ......



Geweldig mooie quilts!



Maar ook bijv. een stand met prachtige lijsten met passepartous waar ik al weer 1001 mogelijkheden voor zag. Op een gegeven moment heb ik mijn fototoestelletje weggestopt: ik had mijn handen echt nodig om overal eens te voelen! Er waren heel veel brei-kramen met de prachtigeste garens. Heel veel merino's, alpaca's, zijde, en allerlei combinaties en prachtige kleuren!

Een bijzondere stand vond ik die van de Royal School of Needlework, waar schitterende werkstukken hingen in verschillende technieken (fotograferen verboden!). En dat ging echt wel wat verder dan mijn gefreubel met wat kruissteekjes!! Er was een erg Britse dame die ons heel vriendelijk te woord stond, en van alles vertelde. Er komt in 2013 zelfs een cursus in Nederland!

Ik heb gesnuffeld in heel veel handwerkboeken (alleen al aan boeken zou ik honderden euro's uit kunnen geven, maar ik heb me ingehouden! Ik moest wel: blut = blut!), geaaid over knuffels van pura Alpaca-vacht (die zou je zelf mee naar bed nemen!), en veel mensen ontmoet.
Ik kwam een oude schoolvriendin tegen, ik sprak met Annita wildschut die er was met haar verzameling knuffels. Ik kon de nieuwe knuffel Lijs even bewonderen en allerlei uitvoeringen van Jacobus.

(Lijs)

Ik maakte ook kennis met Riet, die ik wel van het bloggen ken, maar nog nooit in levende lijve had ontmoet. Zij was bezig met kaarden en spinnen (wat ik ook nog zo graag wil leren) bij Textielwerk, en ik kon in die stand de verleiding niet weerstaan om een prachtig strengetje wol te kopen (Jo ging daar 2 keer "om"). Prachtig zacht. pluizig garen in een bleek blauwgrijze tint voor bijv. polswarmers voor Miriam.


Ook het bovenste strengetje kocht ik. Het is afval van een fabriek waar ze sari's maken. Dit materiaal wordt weer gebruikt en hier ligt een prachtig gekleurd zijden garen.

Wat me opviel was dat er veel Duitse stands waren, en die hebben weer net wat anders dan wat we gewend zijn. Heerlijk. Dus we brabbelden weer wat in het Duits - gemoedelijke mensen zijn handwerkers toch, met wat handen en voetenwerk kom je er wel uit. En ik kocht nog wat borduurpatroontjes (voor als ik tijd over heb.....!)




En dochterlief kocht voor mij deze bedels èn een centimeter in een gehaakt panda-hoesje!



En op een gegeven moment kon er bij mij niets meer bij. Mijn hoofd zat te vol met indrukken, ideeën, plannen en we besloten naar huis te gaan. En je denkt toch niet dat we al die trein-uren in ledigheid doorbrachten, he? we waren allemaal aan het haken! Ik heb weer een lekker stel hartjes gehaakt.


We werden in de trein nog getracteerd op verschillende Carnaval-vierders. Miriam en haar vriendin kregen de slappe lach toen een Elmo instapte! En die nam "wraak" door naast Miriam te gaan zitten!



En toen we thuiskwamen werden we verrast door mijn lief met een heerlijke maaltijd - we konden zo aanschuiven! Wat een heerlijke dag..... Welterusten, ik ga dromen. Ik had besloten om nooit meer te gaan slapen, zoveel wil ik nog gaan doen. Maar mijn oogjes vallen toe...







8 opmerkingen:

  1. Nou Jeanet, jullie hebben echt genoten!! Hardstikke leuk om je verslag te lezen en de leuke foto's te zien, net alsof ik er toch even bij ben geweest! En leuk dat je Riet ontmoet hebt, dat is zo'n schat! Hee, rust lekker uit vandaag, en fijne zondag! Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verslag. Wat zal je moe zijn geweest! Heb je de hele nacht gedroomd van alles wat je gezien had? Nu lekker nagenieten en bedenken wat je met de nieuwe materialen gaat doen. Veel plezier er mee!
    groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verslag! Jullie hebben een heerlijke dag om op terug te kijken!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om het verslag te lezen. Ben je er toch een beetje bij,voor je gevoel dan. Ik herken je overvolle hoofd. Zoveel indrukken en ideeën. Waar te beginnen. Nu bij het begin en dan ontstaan er steeds nieuwe dingen. En opschrijven!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou,dat was reuze gezellig zo te lezen en om Elmo en de meiden moest ik echt lachen zag het helemaal voor mij, wat hier weer de nodige verbaasde gezichten op leverde ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie hebben dus ook genoten. Grappig dat jij de beurs toch weer heel anders bekijkt dan ik, door iets andere interesses (ik heb bv niet zo veel Duitse stands opgemerkt, wel stands, maar of ze Duits, Frans, of uit welk land dan ook kwamen...), maar die boeken hè...mjam,mjam!
    Heerlijk dat je zo aan tafel kon schuiven, het ziet er uit als een diner uit een 4**** restaurant! (ik kon direct na thuiskomst om 18.30uur, de keuken in)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om via je verslag even mee te lopen over de handwerkbeurs. Zo te lezen heb je het wel naar je zin gehad, maar ik kan me voorstellen dat je hoofd helemaal vol zit van alle indrukken en vooral alle ideeën die bij je opkomen. Ik ben benieuwd wat we daar de komende tijd van te zien gaan krijgen :)
    Je hebt wel heel leuke borduurpatronen gekocht.
    Dat jullie op de terugweg ook nog druk aan het handwerken zijn geweest: gezellig!
    Heerlijk dat er zo'n lekkere maaltijd voor jullie klaar stond toen jullie terugkwamen. Compliment voor je man!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat leuk je verslag, ik ga zaterdag naar Antwerpen ook naar een hobby beurs... dus kan me echt inbeelden hoe je je voelde :-) zalig toch?

    BeantwoordenVerwijderen