Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 15 februari 2012

Bandana kol - deel 2 !

Weten jullie nog dat ik blogde over die leuke Bandana kol van The Purl Bee ? (16 januari). Ik kreeg veel mailtjes van volgers die 'm graag zouden breien, maar een beetje tegen het Engels aanhikten.



Vandaag kreeg ik een berichtje van Lenie dat ze het patroon heeft vertaald naar het Nederlands. Wow, wat een werk! En wat een verrassing, want ik vind het echt een prachtige kol. Ik mag het met jullie delen, hier komt-ie:


purl bee | October 11, 2011 | Email Article Print

Bandana kol
Omgerekend :  15 steken en 22 toeren is 10x10 cm. op nld 7.

Afmeting is 48 cm in het rond en 30 cm hoog

89 steken losjes opzetten. Plaats een merktekentje voor de 1e steek en brei in het rond volgens beschrijving.

1e toer: 43 R , (2st. R samenbreien. 1 R., de samen gebreide steek over de R steek halen= dubbele mindering) naald uitbreien.
2e toer: 42 A,  Dubbele Mindering, naald uitbreien ( 85 steken)
3e toer: 41 R,  Dubbele Mindering, naald uitbreien ( 83 steken)
4e toer: 40 A,  Dubbele Mindering, naald uitbreien ( 81 steken)


Volgende deel is het breien van verkorte toeren.
5e toer: 42 R, wikkelsteek. Keren
6e toer:   3 A, wikkelsteek. Keren
7e toer:  R, brei tot en met de wikkelsteek en zorg dat je de lus opneemt, 1R, wikkelsteek. Keren
8e toer: A, brei tot en met de wikkelsteek, let op de lus, 1 A, wikkelsteek. Keren.

Toer 7 en 8 herhalen tot in totaal 36 toeren, er staan nog steeds 81 steken op de naald.

Volgende deel weer volledig rond breien, tot de gemarkeerde steek. Let op dat je nog 1x een lusje moet opnemen.

Brei 2 toeren R
18 R, markeer, 45 R, markeer, naald uitbreien.
Minderen in de volgende toer:
Brei tot 2 steken voor de marker, 2 R, samen breien, 45 R, 2 steken R afhalen, terugplaatsen en recht samen breien. (achter insteken) toer uit.

Dan ongeveer 3 toeren zonder minderen ( 2,5 cm) Nog 5x minderen tot er 69 steken over zijn.
Laatste toeren A, R, A, R, Dan heel losjes afkanten., of een dikke naald gebruiken.


 Bij mijn proeflapje op nld 3,5 heb ik met nld. 6 afgekant en dat gaf een mooi resultaat.

 Het patroon gaat uit van omwikkelde steken, daar had ik het hier al over. Lenie gaf ook nog een mooie bijlage met foto's over de omwikkelde steek maar die krijg ik (nog) niet gekopieerd op het blog. Hier vind je een filmpje van omwikkelde steken in recht, en hier in averecht. Zo moet je er uit komen!



Lenie, heel erg bedankt !!!!

3 opmerkingen:

  1. hé Jeanet, wat gaaf! Ik had de googlevertaling er al op los gelaten maar daar kwam abacadabra uit. Super deze vertaling. Ik ga 'em zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik echt heel blij mee Jeanet en Lenie reuze bedankt hoor. Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ik heb er al zeven gebreid!! Voor mezelf en vriendinnen, zo klaar en een geweldig leuk en practisch kadootje.
    Zeker van mooi in kleur verlopend garen!
    Heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen