Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 13 februari 2012

Ascot-sjaaltje

Een poos geleden liet ik eens het patroon zien van een zgn. Ascot-sjaaltje:

Van Cathrien kreeg ik dit patroontje van een heel klassiek sjaaltje: Het Ascot-sjaaltje (Ascot scarf). Een klassieker en ook gebreid is het erg leuk!



Cathrien gaf ook gelijk de beschrijving dus je kunt gelijk aan de slag!

Begin met 1 steek. Elke naald recht ( ribbel ) breien.In elke naald 1 steek meerderen tot 46 steken.Hierna nog 9 ribbels breien ( 18 nld ).Dan voor het dubbele doorsteek-stukje: in de volgende nld telkens 1 st breien, 1 st op een hulpnld zetten, enz.Eerst op de steken van de naald 13 nld 1 r 1 av breien.Dan op de steken van de hulpnld 13 nld 1 r 1 av breien.Daarna weer alle steken op de nld zetten als volgt:1 st van de ene hulpnld breien, 1 st van de andere hulpnld breien, enz.Er zijn nu weer 46 steken. Hierop weer ribbels breien, tot de gewenste lengte ( ik heb 80 ribbels )Dan volgt er weer een dubbel doorsteek-stukje zoals hiervoor beschreven is, dan weer 9 ribbels.Vervolgens weer een punt breien, hiervoor in elke nld 1 steek minderen tot er 1 steek over is.


Ze gebruikt 2 bolletjes Miami (een heerlijk katoenmengsel uit onze winkel dat niet prikt en toch lekker warm is) en breidde op naalden 4.


Van Erna kreeg ik een tip voor een andere variant. Die volgt vanmiddag, want ik ga nu glibberen naar school om nog een breiles te geven!

9 opmerkingen:

  1. Wat een leuk patroon, nog nooit gezien! Heel romantisch ook, lief! Doe je voorzichtig onderweg?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk sjaaltje! Ik sla het op en ga het zeker nog eens breien. Helaas kan ik niet alles tegelijk.
    Ga je volgen, moet alleen nog even een logootje verzinnen, anders wordt het overal zo'n grijs koppie.
    Groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He, dat is een leuk sjaaltje! Superromantisch en ook leuk voor in het voorjaar en herfst. Nu ben ik bezig een kleed te haken dus daar ben ik nog wel even zoet mee. Maar wat staan er leuke dingen op je blog! Ik word er helemaal enthousiast van.

    Groetjes, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gaaf patroontje en ik niet-echt-goede-breister wil het zelfs gaan proberen! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leukerd! Staat op mijn to-do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg leuk sjaaltje, heb een vraag over de werkbeschrijving: er staat: 1 steek breien, 1 steek op de hulpnaald zetten enz. Even later staat er na de 13 naalden breien: steken van de ene hulpnaald......steken van de andere hulpnaald. Zoals ik het lees gebruik je toch maar 1 hulpnaald? Ik ben niet zo'n goeie brei-patroon lezer, ik hoop dat je het uit kunt leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ok ik gegrijp hier niets van kan iemand het iets duidelijker uitleggen, misschien met wat afbeeldingen erbij? voor een beginner, het sjaaltje is nl wel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vraag me even af waarom je aan het eind een tweede doorsteekstukje moet breien, dat lijkt mij niet logisch. En in de beschrijving van het doorsteekstukje staat 13 toeren 1 r 1 av breien. Het is misschien duidelijker als je aangeeft dat dat 1 toer recht 1 toer averecht is (als ik de foto zo zie) en niet 1 steek recht 1 steek averecht

    BeantwoordenVerwijderen