Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 13 februari 2012

Ascot-sjaaltje met ajour

Vorige week mailde Erna me dit fotootje, en ik was op slag verliefd op dit mooie randje!

Op dit blog gevonden: http://mormorstrik.blogspot.com/search/label/Blonde%20halsfisk Het patroon verwees naar hier: http://liseshobbyrom.blogspot.com/2008/01/kinesisk-smettesjal-oppskrift.html Erg leuk - in het Zweeds!!! Nu spreek ik nederlands, duits, engels; ik brabbel wat frans (echt niet meer), en ik versta aardig wat Farsi - maar helaas, geen Zweeds. Hoewel een aantal woorden overeen komen, kwam ik er toch niet uit. De Google translator gaf nogal rare woorden, dat was het ook niet. Nu heeft Erna voor ons het patroon vertaald - echt superbedankt!! Hier onder volgt het:




17 st x 32,5 toeren = 10 x 10 cm.
Zet 30 st op
Brei 1 nld recht
Op de volgende toer: 2 r, een omslag, 1 r, 1 omsl, 2 st recht samenbreien, 25 r,
Brei 25 r, 6 av., keer  en ga verder met het patroon 1-32.
Patroon:
Rij 1: 2 r, 1 omsl, 3 r, 1 omsl, 2 st recht samenbr aan de achterkant insteken, 24 r,
Rij 2: 24 r, acht av.
Rij 3: 2 r, 1 omsl, 5 r, een omsl, 2 st recht samenbr achter inst, 23 r,
Rij 4: 23 r, 10 av
Rij 5: 2 r, 1 omsl, 1 r, 2 r samenbreien , 1 omsl., een r, 1 omsl, 2 r samenbr achter insteken , een r, een omsl, 2 r samenbr achter inst.  22 r,
Rij 6: 22 r, 12 av,
Rij 7: 2 r, 1 omsl, een r, r 2 samenbreien, 1 omsl, 3 r, 1 omsl, 2 r samenbreien achter inst, een r, een omsl, 2 r samenbr achter inst, 21 r,
Rij 8: 21 r, 14 av
 Rij 9: 2 r, een omsl, een r, r 2 samenbreien, 1 omsl, 5 r, een omslag, 2 r samenbreien achter inst, een r, een omslag, 2 r samenbreien achter inst, 20 r
Rij 10: 20 r, 16 av
Rij  11: 2 r, een omslag, 1 r, 2 r samenbreien, een omslag, 1 r, 2 r samen, een omsl, een r, een omsl, 2 r samenbr achter inst, een r, omsl, 2 r samenbr achter inst , een r, een omsl, 2 r samenbr achter inst, 19 r
Rij 12: 19 r, 18 av
Rij 13: 2 r, een omsl, 1 r, 2 r samen, een omsl, een r, r 2 samenbreien, 1 omsl, 3 r, een omsl, 2 r samenbr achter inst, een r, een omsl, 2 r samen aan de achterzijde , een r, een omsl, 2 r samen aan de achterzijde, 18 r
Rij 14: 18 r, 20 av
Rij  15: 2 r, een omsl, 1 r, 2 r samenbr,  een omslag, een r, r 2 samenbreien, 1 omsl, 5 r, een omsl, 2 r samen aan de achterkant inst, een r, een omslag, 2 r samen achter inst, een r, een omsl, 2 r samen achter inst, 17 r, draaie
Rij 16: 17 r, 22 av
Rij 17: 1R, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, een r, een omslag, 2 r samen achter inst., een r, een omslag, 2 r samen achter inst, 1 r, 2 r samenbreien,1 omslag,  r 1, r 2 samenbreien, 1 omsl, r 1, r 2 samenbreien, 1 omsl, 19 r, draaien.
Rij 18: 19 r, 19 av
Rij 19: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, een r, een omsl, 2 r samen achter inst, een r, een omsl, een ödhpt ( 1 st opnemen, r 2 samen,  st overh ), een omsl, 1 r, 2 r samen, een omsl, 1 r, 2 r samen, een omsl, 20 r,
Rij 20: 20 r, 17 av
Rij 21: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, een r, een omsl, 2 r samen achter inst, 3 r, 2 r samenbr, een omsl, 1 r, 2 r samenbr, 21 r
Rij 22: 21 r, 15 av
Rij 23: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, een r, een omsl, 2 r samen achter inst, 1 r, 2 r samenbr, een omsl, 1 r, 2 r samenbr, 22 r
Rij 24: 22 r, 13 av
Rij 25: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, een r, een omsl, een ödhpt (1 st opnemen, r 2 samen,  st overh ),  , 1 omsl, r 1, r 2 samenbreien, 1 omsl, 23 r, draaien.
Rij 26: 23 r, 11 av
Rij27: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, 3 r, 2 r samenbr, een omslag, 24 r,
Rij  28: 24 r, 9 av
Rij29: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl, 2 r samen achter inst, 1 r, 2 r samenbr, een omsl, 25 r,
Rij 30: 25 r, 7 av
Rij31: 1 r, 2 r samen achter inst, een omsl , een ödhpt (1 st opnemen, r 2 samen,  st overh ),  , een omsl, 26 r,
Rij 32: 26 r, 5 av
Ga verder in patroon tot de sjaal ongeveer 70 cm is en eindig met toer 32

Neem nu 17 st op, gelijkmatig verdeeld. Brei 6 cm boordsteek, 1 r, 1 av.
Zet deze steken op een hulpnaald. Neem nu weer 17 st op in de eerste rij en brei weer 6 cm boordsteek
Neem nu om en om 1 st van de naald en 1 van de hulpnaald zodat het  een tunnel wordt.
Brei 13 naalden recht Minder dan 1 st aan het begin van iedere nld  tot alle steken op zijn.
Herhaal dit aan de andere kant van het sjaaltje.

8 opmerkingen:

  1. wat een prachtig sjaaltje, dank je voor het patroon! groetjes, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat lief van emma dat ze het heeft vertaald, het is ook een mooi sjaaltje.. Dank je wel voor de breinaalden. ze waren zaterdag al aangekomen. super hoor en wat een dunnen naaldjes..ik ga van de week eens zien of ik dat kleine poppenjurkje ermee kan maken. lijkt me erg mooi en fijntjes. mocht ik ooit eens in de buurt komen van je winkeltje dan kom ik zeker een keer kijken
    Lieve groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig patroontje ben ik heel blij mee, ook mijn dank aan Emma voor het vertalen.

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben over de helft super leuk sjaaltje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jeanet, is de mal over ribbelsteek of kous steek? Ik spreek Engels, dus ik hoop dat Google Translate is dit begrijpelijk voor u gemaakt. Als een gids, kan je nog wat maat naalden je gebruikt (in millimeters) please? Dank je, Megan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is mostly knitted in Garterstitch, and knitted with needles 3,5-4 mm

      Verwijderen
  6. Bedankt voor de vertaling van dit leuke patroon! Kleine toevoeging: bij rij 21 en 23 zijn de laatste omslagen niet mee vermeld. Daardoor klopt het aantal steken niet. 🙂

    BeantwoordenVerwijderen