**************************************************

zondag 22 april 2012

Simply breien

Op aanraden van een paar blog-lezers ben ik op zoek gegaan naar een nieuw tijdschrift: Simply breien

Simply Breien nummer 1 2012 breipatronen tijdschrift

Het bleek gewoon bij onze Primera te koop, dus ik hoefde niet ver te zoeken. Het kost 5,95.
Simply breien is een Nederlandse uitgave/versie van een engels tijdschrift. Er staan heel veel verschillende patronen in, hier vind je een PDF van het persbericht over dit blad, met een aantal foto's van de inhoud. Die is echt gevarieerd: diverse truien en vesten, een herentrui, baby-vestje en -slofjes, een geweldig leuke kabeltas (die ik echt ga proberen), omslagdoeken, een korte poncho, gebreide taartjes maar ook ideetjes voor Pasen (oeps, te laat!), dassen en dikke sjaals (die hoop ik voorlopig niet nodig te hebben) en een uitnodiging voor de Breidag (die al geweest is). Met deze lijst geeft het ook een beetje de zwakke plek weer: een aantal dingen zijn gewoon te laat (of te vroeg??), en dat is voor een tijdschrift dat sinds 7 april uit is toch jammer. 

Het is een letterlijke vertaling vanuit het engels, ik heb de patronen nog niet geprobeerd dus die kan ik niet beoordelen. Mijn ervaring met een aantal vertaalde tijdschriften is niet zo heel goed - een groot nadeel is dat sommige garens in Nederland niet goed verkrijgbaar zijn of vrij exclusief (= duur) zijn. Nu kun je daar wel je eigen draai aangeven, maar lastig kan dat wel zijn. Ook als je vragen hebt over het patroon moet je contact opnemen met een Duits (???) e-mailadres (over een Nederlandse vertaling van een Engels tijdschrift....). Daarnaast gaan de overige artikelen vrijwel allemaal over Engelse designers of brei-clubs.

Maar voor 5,95 krijg je wel een aantal mooie patronen en inspiratie. Maar zou er in Nederland/Vlaanderen nu echt geen mogelijkheid zijn voor een ècht Nederlandstalig brei- en handwerkblad? Hier nog een plaatje van de Engelse variant, niet heel erg verschillend....

Simply Knitting (de Engelse variant) heeft overigens wel een leuke website/blog waar je met regelmaat leuke dingen op ziet. Wat vind je van de gebreide variant van Queen Elizabeth??? Dit is toch weer Engelse humor! Wie breit koningin Beatrix?
Hier vind je de link naar de website.

Queen cr Ivy Press

9 opmerkingen:

  1. Wat een engel(s) koninginnetje! Al kan ik me niet veel voorstellen bij een gebreide Beatrix..

    Op de Engelse site van het blad staat een gebreide trouwjurk(rok), de maakster had op een gegeven moment 1900 steken op de pen, pfff wat een werk en ik maar denken dat ik met 500 steken op een pen het al 'zwaar'had. Ik vind de trouwjurk(rok) en het bijpassende vestje wel heel mooi geworden.
    Het blad lijkt me ook erg leuk, alleen voor mij niet echt handig (ben het grootste deel van het jaar in het buitenland) dus ik blijf me verheugen op leuke werkstukken op internet!
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het zoeken. Ik zal ook eens bij de Primera kijken of ik het de moeite waard vind. De website is wel leuk om af en toe eens te bekijken. En de Engelse Queen is super! Wat een idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je het blad zo voor ons bekeken hebt, daar heb je echt wat aan! Ik ben benieuwd of er al iemand is, die een patroon uitgeprobeerd heeft... En die gebreide Elisabeth, die is echt geweldig!! Misschien leuk om voor mijn Engelse schoonzusje te breien :))!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een gebreid beatrixje zou wel heel leuk zijn voor koningennedag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk blog! :)
    Alhoewel ik voor wat betreft het regelmatig kopen van handwerkbladen zo'n 12 jaar geleden ben blijven steken,
    moet het me van het hart dat er idd weinig op de markt is.
    Ik weet nog hoe leuk ik het vond dat Wibra opeens met een breiboekje kwam - was ook eenmalig.
    Maar misschien komt de trend weer terug; de HEMA had dit jaar voor het eerst weer garen en een boekje (niet leuk genoeg).
    Wat zou er tch met alle partonen uit Ariadne gebeurd zijn?
    Zouden die niet gearchiveerd zijn? Nmbm zijn een groot aantal zonder verandering geschikt voor herpublicatie - of downloaden via internet.
    Veel gratis patronen via de Hobbydoos, maar dat wist je misschien al.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om een recensie te lezen over het blad. Ik had het al gekocht en ben bezig met de kabeltas. Heel leuk om te doen, niet moeilijk. Het patroon is duidelijk opgesteld. Ik ben in de breiwinkel (Ajoure in Joure) gaan rondkijken/vragen naar geschikt materiaal.
    Ik zou ook graag weten, wat er met het patronen/archief van Ariadne gebeurd is. Dat kan toch niet allemaal verdwenen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nu 2 dingen gebreid uit Simply breien, een omslagdoek ( nummer2 dacht ik) en een vestje uit nummer 3. Zeer uitgebreide beschrijvingen maar soms wordt het iets anders geschreven dan wij gewend zijn maar mijn vestje heeft een perfecte pasvorm en ja garen kies ik toch altijd zelf maak ALTIJD een proeflapje en bereken dan het stekenaantal om op te zetten.
    Ik hoop dat nummer 4 ook één dezer dagen verschijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nummer 4 is uit. dit keer niet zoveel voor mij maar gezellig om te lezen en er staan een paar vesten en truien in met mooie steken, dus wie weet in de toekomst.
    En de stola op de voorkant is beeeeeeeldig! Ik heb nog dun garen dus.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben nogal teleurgesteld in het blad, want er staan erg veel fouten in, soms ontbreken er hele stukken uit een patroon. Ik ben niet zo'n ervaren breister dat ik ontbrekende delen zelf zomaar kan invullen of foute beschrijvingen kan corrigeren, dus ik vind dat erg vervelend, het kost me veel hoofdbrekens en frustratie. Dus ik koop het niet meer, helaas.