Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 8 november 2012

Sterretjes

Vorig jaar haakte ik deze sterretjes van lurex-draad (op nld 3):



Ik vond de beschrijving bij Jellyware maar helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar, en de tekst is in het Engels. Dus besloot ik om nieuwe te haken en een beschrijving met foto's te maken. Ik maakte hier gebruik van een witte draag Miami en naald 3½, maar je kan van alles nemen.

De foto's zijn vanavond gemaakt bij lampenlicht en flits, dus de kwaliteit laat iets te wensen over. Ik denk dat het wel voldoende zichtbaar is.

Maak een ketting van 5 lossen en maak dit tot een ring met een halve vaste. Haak 3 lossen (= eerste stokje), nog 2 stokjes, 3 lossen, *3 stokjes, 3 lossen*, herhaal tussen de sterretjes tot je 5 clusters van stokjes hebt, sluit met een halve vaste.


Haak 2 halve vasten om in de lossenboog te komen. Haak 3 lossen (= 1e stokje) 2 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes in de eerste boog.


Haak 1 vaste in het 2e stokje van de vorige ronde, in de volgende lossenboog weer 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes etc. 


Sluit de ronde met een halve vaste:


Maak weer 2 halve vasten om in de lossenboog te komen:


Haak 3 lossen (=1e stokje), nog 3 stokjes, 4 lossen, 4 stokjes in de boog:


Haak 2 vasten aan weerszijden van de middelste stokjes uit de vorige ronde, daarna weer 4 stokjes,4 lossen, 4 stokjes in de lossenboog.


Sluiten met een halve vaste, draadjes wegwerken en evt. verharden met textielverharder!


Veel plezier!



8 opmerkingen:

  1. Hoi Jeanet,

    Ik zie op de laatste foto dat je de sterretjes 'opgestijfd' (om het zo maar even te zeggen) hebt.. Mag ik vragen wat voor spul je gebruikt hebt en waar ik dat kan krijgen?

    De sterretjes zien er echt super uit!

    Alvast bedankt!

    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte Powertex (bij hobbyzaak), maar je kunt ook suikerwater gebruiken, zie http://ennuweerhaken.blogspot.nl/search/label/DIY

      Het voordeel van een textielverharder is dat het ook tegen regen kan!
      Groet,
      Jeanet

      Verwijderen
  2. Leuke sterretjes! Die ga ik dus even namaken... Bedankt voor de duidelijke uitleg via de foto's. Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow! die zijn echt leuk om te maken en ook niet moeilijk! Ik vind ze echt tof en hip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bedankt Jeanet, het is altijd leuk om eens oude blogs te lezen ik ga deze zeker maken, heb nog van dat zilvergaren liggen.
    groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor de super uitleg.Groetjes Marchien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ze nu pas ontdekt! Ben er direct mee begonnen! Kei mooi en gemakkelijk! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen