Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 7 november 2012

Poncho

De laatste weken heb ik een flink aantal UFO's ontwikkeld: UnFinished Objects. Dus werd het tijd om e.e.a eens af te werken. Het lijkt wel of het maken op zich nog leuker is dan het uiteindelijke resultaat, want ik moet me af en toe dwingen om het helemaal af te maken.

Nou, hier komt-ie: de super eenvoudige maar o-zo-comfortabele poncho!


Miriam wou wel even poseren.....


....en werd een beetje melig op het eind van de avond! :-)


Vroeger moest ze altijd op de foto voor onze andere website, en dat liep niet altijd op rolletjes - maar de tijden zijn duidelijk veranderd :-)

Het idee voor deze poncho zag ik bij Garnstudio, (het zijn 2 rechthoekige lappen, meer niet!) maar ik gebruikte heel ander garen. Ik paste het patroon als volgt aan:

Zet 51 steken op met naalden 7 en brei als volgt:
Heengaande naald:1 kantsteek (gedraaid recht breien (= van achteren insteken), 10 steken recht, 1 averecht, 6 recht, 1 averecht, 13 recht, 1 averecht, 6 recht, 1averecht, 10 recht, 1 kantsteek (gedraaid recht breien) (Breedte ca. 45 cm)

Teruggaande naald: 1 kantsteek (gedraaid recht breien), 11 steken recht, 6 averecht, 15 recht, 6 averecht, 11 recht, 1 kantsteek (gedraaid recht breien)

Op de 2 stroken van 6 steken ga je kabelen, elke 10e naald. (De eerste keer doe je dat op de 7e naald - heengaande naald op de goede kant van het werk.) Op een lengte van van 70-75 cm (zorg dat je kabel mooi uitkomt) kant je alle steken af. Brei nog een keer deze lap en zet de korte kant aan een lange zijde van de andere lap. 

Ik gebruikte 5 bollen Jumbo van 100 gram (3,95).

Niet denk dat ik nu stil ga zitten, he? Het volgende projectje is al weer op de pennen.


11 opmerkingen:

  1. hé, bij het doorklikken naar jullie andere website ontdekte ik dat ik op een zaterdagmiddag voor jullie deur heb gestaan... ik wilde de klokken nu wel eens van dichtbij bekijken.
    http://onbestorvenweduwe.blogspot.nl/2012/05/klokken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moooi die poncho! De kleur in combinatie met die grove kabels, prachtig. En wat wordt dat leuke pluizige blauwtje? Doet me ook een beetje denken aan struisvogelveertjes. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie poncho!
    Mirjam maakt het wel levendig dankzij haar melige bui ;-) Staat haar goed! (zowel de poncho als de bui XD )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijke warme poncho om lekker in weg te kruipen...
    Mirjam vond het best leuk; ze wil het vast wel weer eens doen. En jij maar breien...... Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is heel erg mooi en wat een leuke en mooie meid,ha,ha...grappig en herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gave poncho!!! Ik wil er nog eentje voor mezelf maken. En had al een patroon/idee gevonden, maar nou ik deze zie twijfel ik weer. Deze ga ik in ieder geval opslaan in mijn pinterest-album. Dankjewel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke poncho! Ikheb m af en hij staat mooi. Patroon iets aangepast (3 kabels op 64 steken) om aan de juiste maat te komen. Ik zit warm op de bank vanavond! Dank je voor het patroon, nu ga ik er een mooie kol bij breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat voor soort wol gebruikte je? Ik heb hier bollen van Scheepjes Roma liggen, 50 gram. Pen 3 of 3,5 aanbevolen. Zal wel te dunne wol zijn? (is acryl eigenlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat garen is veel te dun, je moet breien op naalden 7!

      Verwijderen
  9. O.K.! Heb nu dikkere wol; pen 8! Hoe gaat dat 'kabelen' precies? Is dat gewoon op YouTube te vinden denk ik? Over 6 steken...staat alleen niet bij hóe...

    BeantwoordenVerwijderen