Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 10 september 2013

Visserstruien !

En eindelijk is het boek er! 


We hebben er lang op gewacht en het was het wachten waard! Wat een prachtig boek is dit geworden. Vol met foto's, wetenswaardigheden en anecdotes die zijn verzameld door de schrijfster Stella Ruhe. Als je in het bezit bent van het "oude"boekje van 30 jaar geleden, dan is dit zeker een prachtige aanvulling, want er zijn nóg meer oude foto's (en enkele truien) gevonden waar patronen van zijn gemaakt. 

In dit boek staat wel 3 truien van Arnemuiden! Uiteraard de slangentrui, waar wij ook al zo lang mee bezig zijn, de tweede is een variant op de blokjestrui (met een slangenrand - foto's van de Beeldbank van de Historische Vereniging Arnemuiden.) De trui met blokjes kwam heel veel voor in ons dorp, er zijn veel foto's van. Deze variant met de slangenrand ontsproot waarschijnlijk aan een creatieve vrouw! 


Een derde trui is een trui met kabels, er is een foto bekend van een Arnemuidse visser die deze trui draagt:


Van de website van de HVA: Begin december 1905 ging het droeve bericht door Arnemuiden: "De Pruis (Jacob van Belzen) en zijn jongens Joos en Dorus zijn gebleven". Jacob van Belzen (visser), geboren op 10.4.1859 te Arnemuiden, zoon Joos (visser), geboren op 25.11.1881 te Arnemuiden en zoon Theo(dorus),(visser), geboren op 29.12.1886 te Arnemuiden, zijn verdronken op 6.10.1905 als bemanningsleden van de MA 27 "Noordzee", een haringlogger van reder J. Drop Jzn te Maassluis, uitgevaren 27.9.1905. Bovenaan de monsterrol is door de waterschout geschreven: "met man en muis gebleven vermoedelijk in den storm van 6 October". In dezelfde storm was ook de MA 80 met man en muis vergaan. 
Deze foto is gemaakt vlak voor hun overlijden. Tijdens de overstap in Rotterdam, op weg naar Maassluis lieten ze zich nog fotograferen. Dorus staat links en Joos rechts. 
Jacob draagt een traditionele visserstrui

Een triest verhaal zit er dus achter deze foto. Hoe "Arnemuids" deze trui is, is dus maar de vraag - het patroon kun je in het boek in elk geval terugvinden onder Arnemuiden.

De Arnemuidse slangentrui ziet er ook iets anders uit dan het patroon dat wij nu meestal gebruiken. Deze verschillen zijn natuurlijk goed mogelijk: het blijven interpretaties van oude foto's waarvan sommige niet altijd even duidelijk zijn.

Om de truien te kunnen uit dit boek breien moet je wel ervaring hebben in het lezen van patronen en aanpassingen kunnen maken in de maten. De patronen op zich zijn absoluut niet moeilijk, het zijn veelal variaties op recht, averecht en een enkele kabel. Er is een matentabel waar je je maten kunt opzoeken en dit kun je aan je patroon aanpassen, de truien hebben allemaal recht aangezette mouwen, dus geen gedoe met ingezette mouwen (dat hadden de originelen ook niet!).


Ook voor niet breisters is dit boek de moeite waard, het staat vol met informatie over de vissersplaatsen, de herkomst van truien en mooie foto's.


In het boek wordt gebruik gemaakt van veel verschillende materialen, van verschillende samenstellingen en merken. Ze zijn niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar, maar je kunt het materiaal aanpassen aan je wensen (en portemonnee).


Scheepjeswol heeft zelfs een nieuwe kwaliteit op de markt gebracht, nl "Zuiderzee". 


6,95 per streng van 100 gram/200 meter

Deze, maar ook veel andere kwaliteiten hebben wij in de winkel als je je eigen trui wil gaan breien (en heb je wat hulp nodig, dan helpen wij je op weg!!)
En is zo'n trui iets te veel van het goede? Dan begin je met zo'n leuke muts!



Pakketjes voor deze muts bestel je op www.tikkeltjezeeuws.nl

En hoewel in dit boek de truien allemaal in "klassieke" kleuren zijn gebreid, mag een hip tintje best hoor :-)





17 opmerkingen:

  1. Ik ga dit boek bestellen voor m'n oma! Superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super, dit boek. Het staat op mijn verlanglijstje. Het "oude" boek heb ik via internet nog ergens kunnen kopen en ben er super blij mee :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het boek is inmiddels in mijn bezit. Het is interessant om te lezen en te bekijken. Voorlopig heb ik breiwerk genoeg.
    De strengen van Scheepjeswol zien er als van vroeger uit; dat is natuurlijk wel leuk.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb het boek en het is zo leuk en interessant. ga de trui van IJmuiden breien.....

    Groetjes Mirel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het boek is binnen, enne.. de muts is bijna af! Wat is-ie leuk om te breien! Ook fijn om dmv de muts de verschillende patroontjes eens uit te proberen! Groetjes Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig boek!!! Leve de oude Glorie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Ik heb hem zien liggen (op de bovenverdieping van) de boekhandel aan de markt in Zierikzee en moest gelijk aan jou denken :). Leuk ook dat ook Scheepjeswol erop in speelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onmiddellijk op zoek om te zien of ik het boek naar Engeland kan krijgen... ziet er ontzettend leuk uit. Interessant ook om achtergrond erbij te lezen (zelfs al is het een triest verhaal). En de hippe varianten zijn wel leuk, maar ik vind de oorspronkelijke kleuren toch nog het mooiste.
    Ik geniet van je blog trouwens, kijk elke dag uit naar een nieuw berichtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Boek in huis, heel mooi, nu wachten op de-man-met-de-witte-baard, want eigenlijk krijg ik het dan pas...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is smullen.....ben alleen niet zo goed in grote projecten, dus of ik me er aan wagen moet... :-) Maar inspiratie opdoen kan natuurlijk altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh kon ik nu toch maar breien..... Prachtig boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb het boek ook in huis. Ben begonnen met de Scheveningse trui2. Alleen klopt het hele telpatroon niet. Er staan maar 2 kabels in patroon en op de foto 3. En de randen naast de kabels kloppen al helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry. Is trui Scheveningen 1
      Blauwe damestrui.

      Verwijderen
    2. Voor opmerkingen of vragen over het boek en de patronen zou ik contact opnemen met de uitgever van het boek!

      Verwijderen
  13. Ik zou graag een trui willen laten maken naar Schevenings model. Heeft u een suggestie waar dit kan?

    BeantwoordenVerwijderen