Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 23 september 2012

Dag van de Visserij

Zoals beloofd een verslagje van onze dag op de dag van de Zeeuwse Visserij. Om te beginnen had ik echt een dag nodig om bij te komen van afgelopen week. Ik heb me gisteren eerst uitgepeld uit al die lagen kleren (net een garnaal, haha!), en zakte als een plumpudding in.

Gisteren begon de dag vroeg, kwart over vijf ging de wekker. Miriam en ik togen naar mijn moeder die al bezig was om zichzelf aan te kleden.  In klederdracht ben je daar wel iets langer mee bezig dan even een broek en shirt aanschieten. Gek detail: al die kleding heeft sluitingen aan de rechterkant, de zak waar je je spullen in doet zit ook rechts en wij zijn allemaal linkshandig. Wat een gehannes... Ondertussen heb ik geleerd om zelf de muts op te zetten, en rond half negen konden we vertrekken naar de Vismijn in Vlissingen, samen met Johanna die weer verschrikkelijk veel hand- en spandiensten verrichtte. Het was een opmerkelijk gezicht: 3 dames met van die brede mutsen in ons busje.....



In de Vismijn vonden we al snel onze kraam die we vulden met Zeeuwse waar (ja, natuurlijk ook onze visserstrui). We stonden in een kraam naast de garnalenpelsters Janny en Tonny dus vormden we al snel een gewild foto-object.... Wat was het druk! En wat was het leuk om ook hier weer blog-lezers te ontmoeten. "hé, ben jij Jeanet van Blij dat ik brei?" 


Mijn moeder wisselde haar plekje regelmatig, want de pelsters konden de vraag niet bijhouden.


Lieven boette weer de netten, maar er was natuurlijk nog veel meer te zien, horen en proeven! (wat heb ik lekkere dingen gegeten!!)


Op een hele lange tafel lag allerlei soorten vis en schelpdieren uitgestald in het ijs. 


't is maar dat je het weet..... :-)

Om een beetje in stijl te blijven: Deze grappige zeephoudertjes zijn niet zo moeilijk te maken (gebaseerd op filethaken), je vindt ze op Ravelry


En wat denk je van deze schitterende vis?

Ook dit patroon vind je op Ravelry. Het patroon is in het engels, maar er zit een prima haakschema bij, en heel veel foto's. Echt een aanrader!



6 opmerkingen:

  1. hallo jeanet
    was für schöne fotos . schade , das ich nicht dabei war . liebe grüße martina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zal gezellig geweest zijn zo leuk je dochter met je samen in klederdracht Gr. Marloes
    P.s. Ben hard aan het breien trui moet nu maar is af hi..hi marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je wat nu zo leuk is? Lieven is voor mijn schoonvader, die op schaal boten bouwt, netten aan het breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er heel gezellig uit!
    en wat een leuk idee die vissen om zeep!
    kan gelijk zo gebruikt worden immers? een beetje natmaken en scrubben met het katoenen haakwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke vissen, zowel de eenvoudigere zeepvissen als het ingewikkelder patroon. Er is zoveel op Ravelry te vinden ... het is mooi als iemand wat krentjes uit de pap vist.

    NB Wat betreft het blogprobleempje, ik denk inderdaad dat het vanwege de vele foto's komt. Bovendien zijn een aantal foto's 1 MB of meer groot. Mooi, maar voor je blog is het echt niet nodig om zulke omvangrijke foto's te gebruiken. Het is tamelijk eenvoudig om ze te verkleinen. Misschien kan iemand uit je omgeving daar eventueel mee helpen? Zo niet, laat het me maar weten dan schrijf ik de stappen voor je op.

    Groeten, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen