Welkom!

Welkom op dit blog! Sinds 2012 schrijven we op dit blog met grote regelmaat over handwerken, haken en breien. Vaak met links en inspiratie en uiteraard ook over van alles wat je in onze winkel kunt vinden. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur.

zaterdag 11 juli 2020

Vol

Tussen de bedrijven door heb ik weer aardig wat bijgevuld in de winkel vandaag, het ligt weer lekker vol. Van unicat is er echt weer voor elk wat wils en ook de Bobbiny ligt weer op zijn plek:


Er ligt een inspirerend boekje bij!


Ook dunner Macramé-garen is er weer:


En ik haalde een lading handgeverfde sokkenwolletjes van het droogrek:



Zo ben ik weer klaar voor volgende week.
Woensdag is de winkel weer open.......
fijne zondag, allemaal!

vrijdag 10 juli 2020

Beatrice

Al eerder schreef ik het: het is altijd even omschakelen als ik op vrijdag rond half 4 de winkel binnenstap. Met mijn hoofd nog in de sferen van zorgplannen en medicijnlijsten en ondertussen mijn handen graaiend in de dozen wol die deze dag bezorgd zijn om nog snel wat pakjes op de post te kunnen doen. Maar het is weer gelukt! Met het plezier van het eerste warme bakje koffie van de dag kan er veel en er zijn in elk geval een heleboel pakketjes voor Vestje Saartje op de post gegaan! Morgen pak ik de grote doos Bobbiny-koorden wel uit plus nog wat macramé-garens. 
Ook de kast met LangYarns Milton is weer wat bijgevuld, zodat ik dit heerlijke sjaaltje weer eens kan aanbevelen in verschillende kleurtjes:


Dit zijwaartse sjaaltje is een fijn vakantie-projectje. Het patroontje heet Beatrice en is niet al te moeilijk, de kleurtjes komen vanzelf en het garen voelt heerlijk. Bij dit sjaaltje moet je alleen maar kunnen tellen tot 4, dat moet nog lukken 😉! Je breit zijwaarts en je kunt eigenlijk stoppen wanneer je wilt. Met 2 strengen heb je een fijne sjaal voor op een truitje of shirt en met 3 brei je een royale omslagdoek. Helemaal niet verkeerd in deze Hollandse zomer.


Er zijn wat kleuren uit het assortiment gegaan en weer wat nieuwe kleuren erbij, ik zette het op een rijtje in de webshop
Het garen: 37% katoen, 36% acryl en 27% viscose, een heerlijke mix - ideaal voor de zomer. (100 gram/290 meter) € 9,95 per streng van 100 gram.
Natuurlijk kun je dit garen ook prima haken!


Wil je het patroontje ontvangen bij je bestelling? Schrijf dan "Beatrice" bij de opmerkingen in je bestellen.

En nu? Even he-le-maal niks doen!

woensdag 8 juli 2020

Bumble Bee

Baby-dekentjes blijven erg populair om te breien. Gelukkig wordt een handgebreid dekentje weer erg gewaardeerd en er zijn ook zoveel leuke patronen. Zoals deze die ik net voorbij zag schieten op het internet:


Dit Bumble Bee-dekentje is een patroon van louter rechte en averechte steken. Het okergele garen is als de kleur van honing en maakt het geheel natuurlijk compleet. Het Engelstalige patroon is te koop via Ravelry en is beschreven in 3 maten. Het is gebreid met naald 4½ mm maar je kunt natuurlijk ook ander garen nemen en het patroon een keer herhalen in de breedte. Tot mijn verbazing is het dekentje gebreid van 100% acryl, en dat zou ik dan weer niet kiezen voor een baby-bedje (dat oude beroep van wijkverpleegkundige op het consultatiebureau laat me nooit helemaal los. In "mijn tijd" mocht synthetisch echt helemaal niet maar dat is blijkbaar in 20 jaar ook wel veranderd). Er zijn ook alternatieven van natuurlijke garens, al dan niet gemixt met een beetje synthetisch. 


Foto's en patroon: Ravelry Bumble Bee

*******

En dan nog iets......na een druilerige morgen waarin er geen klant langs kwam werd het vanmiddag droog en liep de winkel met tijd en wijle vol. Enne - dat kan dus niet! Zowel op de deur, het raam en naast de deurpost staat aangegeven dat er 2 klanten tegelijk in de winkel kunnen. Hoor je met zijn 2-en bij elkaar, dan kan een derde soms ook nog - maar dan is écht het maximum bereikt! In onze toko wil je namelijk soms even rondlopen en advies vragen en met meer mensen plus mijzelf is het dan niet meer mogelijk om die anderhalve meter in stand te houden. En ik wil me graag aan de richtregels van het RIVM houden, tenslotte kiezen we niet alleen voor onszelf maar ook voor anderen. 
DUS: kijk even voor je binnenstapt hoeveel mensen er al zijn. Lopen er al 2 klanten, wacht dan even buiten, ga een broodje halen bij de bakker, koop een theetje bij Sjokadoo. Kom je binnen opeens een bekende tegen? Ga buiten lekker bijkletsen! Doe een stapje opzij als iemand langs je wil. Geef anderen en mij de ruimte. Zo houden we het vol en is het veilig voor iedereen!


dinsdag 7 juli 2020

Binnen en buiten

Vorige week liet ik jullie die leuke Schelp zien! Monique maakte 3 prachtige exemplaren (telkens van 1 bolletje Duravle Cosy Fine) en vulde ze met Tilantia's en dat ziet er zó leuk uit! Ik mag ze laten zien:



Durable Cosy Fine is verkrijgbaar in zoveel kleuren dus er is altijd iets wat bij je huis past. En dit is ook nog eens en heel leuk cadeautje om aan iemand te geven.

Maar ze maakte er nóg een en behandelde die met een textiel-verharder (bijv. Paverpol wat je in een kleurloze versie kan krijgen maar ook met een kleurtje, o.a. bij Pipoos):


Door de Paverpol wordt alle textiel hard en kun je 'm buiten neerleggen, gaaf he? Je vindt de links naar het patroon/filmpje in deze blogpost

En ook deze past er goed bij:



De dikte van je garen bepaalt hoe groot je schelp wordt. Even uitproberen dus! En hou je liever van breien? Dit is ook een leuke:


Dit patroontje is te koop in het Engels via Ravelry



zaterdag 4 juli 2020

Fris

Het blijft natuurlijk wel Nederland hier, he? Vorige week smolt ik nog weg en nu is het ronduit frisjes. Maar ik hou zó van frisjes! 😁 Als ik de 14-daagse verwachting zie op de Buienradar en ik zie dat het zo rond de 20 graden blijft (voor wat het waard is) dan ben ik stiekem best blij. Ik hou van wind en roezeboezig weer. Maar gelukkig ga ik er niet over, het komt zoals het komt.

Dit wisselvallige weer nodigt wel uit tot het breien van het vestje Saartje, weet je nog dat ik daar vorig jaar over blogde? Niets zo lekker als een vestje met een kort mouwtje voor een frisse dag of avond!



Dit model is gebaseerd op een oud werkvestje dat over het jak of beuk werd gedragen. Het gaf net even dat beetje extra warmte en toch genoeg bewegingsvrijheid om het dagelijkse werk te doen. Het vestje is kort tot aan de taille en heeft korte mouwen.
Het is gebreid met een heel rekbaar steekje, zodat het altijd past! Uiteraard is het wel verstandig om een proeflapje te breien voor de juiste maat.

Het vestje is beschreven in 3 maten: 38/40, 42,44 en 46,48. We maakten pakketjes van LangYarns Soxx-6, een 6 draads-sokkengaren dat sterk en vormvast is en bovendien te wassen in de wasmachine. Het patroon is beslist niet moeilijk, dus ook voor beginnende breisters is dit een optie.

We maakten voor de webshop pakketjes in 6 kleurtjes, Miriam heeft hier het vestje aan in de middelste blauwtint. Je kunt de pakketjes hier bestellen. In de winkel zijn er nog meer mogelijkheden voor verschillende kleuren, zoals roze, aubergine, grijstinten en zwart. Wil je een afwijkende kleur? Neem even contact op.
Wil je het vestje toch iets langer maken? Dat is niet moeilijk! Neem ook dan even contact met ons op voor een extra bol. 

Toch liever een los patroon kopen? Dat kan via de website https://visserstruien.eu/shop/

Stefanie maakte vorige jaar prachtige foto's van het originele vestje:


Inclusief de - originele - scheve voorzijde!
Uiteraard hebben we dat maar even aangepast in het patroon 😉


Zo dus:



Héél praktisch dus! Genoeg ruimte om al je werk te doen en toch wat extra werken.
Sommige patronen zijn tijdloos......

Fijn weekend!

donderdag 2 juli 2020

Lizard Ridge

Bij het adviseren van klanten die wol kom halen gaat het met name om de perfecte match tussen garen, patroon én de smaak van de klant. Het is soms een hele klus om die match te vinden. Patronen uit tijdschriften zijn soms gemaakt met garen dat in Nederland nauwelijks te krijgen is; soms is een bolletje perfect naar de wens van de klant maar hangt er een onverwacht prijskaartje aan en soms is die prachtige kleurencombinatie op een streng veel mooier dan het gebreide of gehaakte lapje dat je er later van maakt.
Het gebeurt best wel eens dat ik moet bekennen dat ik geen garen in de kasten heb liggen dat past bij het patroon of de verwachting van de klant en dat zeg ik dan ook eerlijk.


Op Ravelry kwam ik dit prachtige gratis patroon uit 2006 tegen (tijdloos dus!) Lizard Ridge
Het is een deken in stroken (handig met warm weer) die is gebreid van een Noro-garen. Helaas verkoop ik dit garen niet meer (het is in Nederland niet zo makkelijk verkrijgbaar), het is ook best prijzig maar o-die-kleuren... Bij deze deken is gebruikt gemaakt van verkorte toeren die de golfjes opleveren. Maar natuurlijk zijn er ook alternatieven.

Bij deze foto zie je beter hoe de structuur is opgebouwd:


Foto's: Ravelry

De witte toeren lopen over de hele breedte en zijn hier met een contrasterende kleur gebreid in ribbels. Dat geeft een heel ander effect dan dat je in tricotsteek breidt met hetzelfde garen als de bovenste foto.

Je kunt dit patroon in alle diktes garen breien, de naalddikte is niet zo van belang. Ook kun je zelf bepalen hoe breed je stroken worden. Kies in elk geval geen garen met een kort verloop, dit zal heel rommelig ogen. En met 2 effen kleuren? Een stuk saaier! 😁


Heb je deze techniek eenmaal onder de knie? Dan is deze omslagdoek appeltje-eitje voor je, want het principe  is hetzelfde:


Vorig jaar blogde ik over deze prachtige sjaal. Maandag ga ik weer een bestelling doen van deze bollen (levertijd ca 2 weken). Als je een specifieke kleur wil, kun je in onze webshop alle kleuren terugvinden. Bij je bestelling krijg je dan 2 breipatronen bijgeleverd.



dinsdag 30 juni 2020

Jungle


Schreef ik gisteren nog over een boom en een bos, vandaag leek het wel even een jungle! pffttt.... overal bollen, strengen, goodies, patronen, dozen en tussendoor de telefoon die vandaag wel 100 keer is gegaan (maar nee, ik heb 'm niet opgenomen, tenslotte was ik "vrij"!). Heel veel troostpakketjes zijn op de post gegaan, morgen de rest. En ook de doosjes voor de abonnementjes liggen klaar. Ik moet wel wat bekennen: ik heb al meer dan duizend strengen geverfd en altijd met veel plezier in de bestellingen gestopt. Maar nu had ik bijna moeite om er afstand van te doen 😉! Oef, er zitten écht hele, hele mooie exemplaren bij hoor (stress en tijdsdruk leveren vaak de mooiste dingen op bij mij). Dus ik aaide de strengen nog maar eens een keer extra voor ik ze in de doosjes deed en ik hoor heel graag van jullie wat jullie ervan hebben gemaakt!


Toevallig of niet, vandaag werd er een doos nieuwe sokkenwol bezorgd. Lang bracht een eenmalige serie uit onder de titel Jungle. 6 leuke kleurtjes in 100 grams-bollen. De voorraad is beperkt en op = op want deze serie kan niet meer worden bijbesteld. Ik heb alle kleurtjes in de webshop gezet en je kunt ook een pakket van deze 6 verschillende kleuren bestellen. 







maandag 29 juni 2020

Van de bomen.............

Accuut gevalletje "van de bomen het bos niet meer zien"! Gisteren en vandaag buitenshuis gewerkt, morgen als een tierelier pakketten klaar maken, de handgeverfde-abonnementjes moeten deze week de deur uit (en ik moet nog 3 kilo verven), de administratie hijgt in mijn nek. Snap je? 😀
En dat snappen jullie wel, want het is altijd meer van hetzelfde bij mij! Verstand komt met de jaren, zeggen ze - maar ik geloof dat het mij mij niet op gaat..........

Dus gooi ik vanavond de laatste strengen in de pan, print ik patroontjes uit en hoop ik dat alles lekker droog waait vannacht en morgen. Deze week probeer ik alles op de post te doen - ik leg daarbij de nadruk op probeer...

Terwijl ik nog even in mijn pannetjes roer geef ik nog een prachtig patroon van een boom. Misschien ga ik dan het bos nog eens zien!


Dit prachtige patroon vind je gratis op Ravelry, het is een schema met engelse termen maar met wat puzzelwerk kom je er vast wel uit! Ik ga aan de slag 😉




vrijdag 26 juni 2020

Gesmolten......

Vandaag had ik een acute aanval van weg-smelteritis. Nu was dat wel te verwachten in het verpleeghuis én met mijn opvliegers, natuurlijk. Oude mensen hebben het zelden warm, de meesten lagen gewoon onder een dekbed, de bloesjes met lange mouwen moesten aan, vestjes erover en natuurlijk de deuren dicht tegen de tocht. Ik echter smolt in de tussentijd bijna weg, ik zweette waar ik nog nooit gezweten had en mijn hoofd zag er uit als een gepofte tomaat. Heel florissant zag ik er niet meer uit vanmiddag...... en nog niet eigenlijk 😂.


De beloofde verkoeling leek er vanmiddag wel even aan te komen, het werd donker en er viel een halve druppel regen. Maar ondertussen schijnt de zon weer volop en is de temperatuur echt nog niet naar beneden. We smelten rustig door.....

Bij dit zomers weer hoort een zomers projectje. Deze schelp is leuk om te haken en je kunt 'm ook als plantenhanger gebruiken!


Ik blogde er jaren geleden al eens over  maar er is nu een Nederlands filmpje op YouTube:


Als je wat probeert met verschillende garens kun je spelen met de grootte! Hou je taai allemaal, morgen wordt het koeler. Hoop ik. 😉








donderdag 25 juni 2020

Afkoelen...

Zomer in Zeeland....... het kan niet op deze week. Maar ik begin langzaam ietwat oververhit te raken (nu is daar niet zo heel veel voor nodig) en ik functioneer niet optimaal, geloof ik. Terwijl manlief actiever en temperamentvoller wordt bij elke graad omhoog, stort ik een beetje in vanaf een graadje of 23... en het is nog maar juni he? Ondertussen zocht ik gisteren héle mooie draadjes uit voor de komende winter. Want warm of niet, het gaat allemaal weer voorbij!

Om af te koelen eten we een waterijsje meer en ik vond deze leuke patronen van allerlei grappige gehaakte ijsjes bij Christel Krukkert:

Leuk voor een kinderfeestje, sleutelhangers, een slinger of gewoon om mee te spelen!
De Nederlandse patronen koop je voor een klein bedrag hier.