Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 1 juli 2012

Visserijdag 2012

Zoals beloofd: een verslagje van de Visserijdag in Arnemuiden 2012. Ik laat jullie maar wat foto's zien, dat geeft de beste indruk. Omdat het zo ontzettend druk was heb ik er zelf niet veel van kunnen zien, dus de foto's geven zeker geen compleet beeld van alles wat er te beleven was.


Voor onze winkel hadden we 2 kramen, waarvan eentje met allerlei Zeeuwse artikelen, zoals de zeepjes en Zeeuwse schortenbont, slabbetjes en gastendoekjes. De meiden Joy en Miriam zagen er  - dankzij mijn moeder - prachtig uit!


Omdat op de Markt allerlei presentaties en optreden waren konden we tijdens het werken gewoon meegenieten. Zo was er een klederdrachtenpresentatie....


Ook het visbakken was voor onze deur. En die gratis gebakken vis had gretig aftrek bij de duizenden bezoekers. ik hoorde dat er 500 (!!) kilo gebakken vis is weggegeven....


Muzikaal optreden was er van de Djembé-groep en het Scheldeloodsenkoor.


Het weer was ook prachtig, we hielden het de hele dag droog met vaak een heerlijk zonnetje. Op de Markt was een groot terras waar iedereen zijn lekkernijen kon nuttigen onder het genot van de geweldige optredens. Je begrijpt wel dat de jonge dames vaak op de foto moesten!



Oke, soms mocht ik er ook bij - gelijk beeldvullend :-)

Niet alleen op de Markt waren er activiteiten, maar door de vele straten! Zo stond de Mosselman op veschillende plaatsen iedereen aan te staren:


Natúúrlijk werden er ook garnalen gepeld. De dames pelden tegen de klippen op: 40 kilo werd weggewerkt en er was nog meer vraag!


 De vriendinnen nog een keer...


Het museum was deze dag gratis te bezoeken (en dat deden velen!!), en ook op de werf kon je gratis terecht. Meevaren met een oude Hoogaars was een van de mogelijkheden (soms moest je even wachten maar dat was geen straf met het mooie weer). Heel uniek was dat de hoogaars werd begeleid door vele kleine kotters. Hier vind je een nieuwsitem van het videokanaal van de PZC.



En natuurlijk was er het ringrijden dat heel goed bekeken kon worden vanaf de Westdijkstraat. Jonassen hoort er dan ook bij.



Veel blog-lezeres heb ik mogen begroeten, sommigen van heel ver! Ik hoop dat ons dorp een leuke indruk heeft achtergelaten. Veel visserstruien worden gebreid, veel Arnemuiden-glossy's zijn uitgedeeld. Wij hebben in elk geval genoten van deze dag! Vandaag moest ik wel even bijkomen en de inspanning van de afgelopen weken ben ik nog niet helemaal kwijt.
Vanaf morgen weer "gewone" handwerklogjes....





16 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig verslag van een super dag Jeanet! Nu maar even lekker bijkomen... ;)! En die meiden, wat een plaatjes, prachtig! Ik denk dat Arnemuiden zaterdag met hart en ziel heeft laten zien dat het een dorp is, waar men trots op is! En terecht!! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, het is maar goed dat ik Lupinekes opmerking eerst lees, anders zit je 2x exact hetzelfde te lezen; dat wilde ik ook net schrijven. Het ziet er echt super uit! Wees maar trots op je woonplaats, je meiden, je koopwaar en zeker ook op jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieve Jeanet, wat zul je moe zijn geweest na deze enerverende dag. De foto's spreken voor zich! Wat zien de meiden en jij er prachtig uit. Een mooi erfgoed dat je in ere houdt, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jeanet, ik heb met open mond naar de foto's gekeken.Wat een prachtige klederdracht.en dan die foto met die prachtige muts met beugel, Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Janet heb de hele dag aan jullie gedacht wat een prachtige klederdrachten en prachtige meiden jij ook hoor, we willen het zeker ook een keer komen bekijken ziet er super uit je kan trots zijn ,Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verslag, ik heb het in één adem uitgelezen en bekeken. Leuke foto's van de meiden en van jou ook! Je zult al wel heerlijk slapen na zo'n dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet het er gezellig uit daar in Arnemuiden!!
    En wat zijn jullie mooi! Mijn oma had altijd een pop staan met Arnemuidense dracht aan. Als kind vond ik dat al zooo prachtig. Zij was tante Jo uit het zondagschoolblaadje ' Kind en Evangelie' en ze had vriendinnen in Arnemuiden. Misschien dat je moeder dat nog wel weet!
    Liefs (ik kijk heel vaak op je leuke blog! )
    Arja
    www.arjasart.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arja,
      Ik heb inderdaad verhalen gehoord over tante Jo, want mijn oma heette ook Jo(hanna Poortvliet) en die was volgens mij bevriend met jouw oma! Hoe klein is de wereld!!! Dat weet mijn moeder zeker nog!
      Hartelijke groet en misschien kom je nog eens naar Arnemuiden?

      Verwijderen
    2. dat ziet er inderdaad als een geslaagde dag uit!

      Verwijderen
    3. Ooooh wat gaaf!!! Ik krijg er gewoon kippenvel van. Inderdaad heette die Poortvliet die vriendin van oma Voskuil!! Ongelofelijk dat onze oma's vriendinnen waren! Ik dacht gisteren: zou ik dat schrijven, het zou wel heeel toevallig zijn misschien vindt ze het wel heel raar....En nu ben ik zo blij dat ik er over begonnen ben. Vanaf nu zal ik met nog meer interesse je blog gaan volgen! Ik heet Arja de Best-Vroegindeweij.... Veel liefs uit Katwijk!!

      Verwijderen
    4. Volgens mijn moeder heeft ze nog een foto van de beide oma's - stuur me maar een een gewone mail op jaffari@zeelandnet.nl dan scan ik de foto en mail ik 'm! Leuk he??

      Verwijderen
  8. Wat een mooie foto's van jou en de meiden! Ik kan me voorstellen dat ze veel bekijks hadden. Zo te zien aan de foto's en te lezen in je verslag was het een mooie en geslaagde dag.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een verrukkelijk blogje!! Ik zit te genieten! En wat hebben jullie een mooie dochter! De klederdrachtgroep die op de foto staan zijn toch geen Zeeuwen? Dat moet een prachtige dag zijn geweest!
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk verslag. Gister avond heb ik de foto's al bekeken en nu de tekst ook gelezen.... Het moet veel voldoening geven dat alles goed verliep... Prachtige dracht hebben jullie. Mooi dat de jonge meiden dit ook willen tonen, maar wat wil je ook met zo'n goed voorbeeld. Ik kom vast nog wel eens in Arnemuiden ('t is wel erg ver weg), ik wil graag eens bij je winkel kijken. Groeten van Willemien út Fryslân.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Jeanet,

    Prachtige foto's van de klederdracht! Leuk dat de jeugd het ook in ere houdt op zo'n visserijdag. Het lijkt mij een heel leuk feest en zal het in gedachten houden voor volgend jaar.

    Groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ivm vakanties moest ik helaas tot laat werken,
    maar door je vele foto's was ik er toch een beetje bij!
    Ik vind vooral de foto's van je dochter in dracht zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen