Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 16 juli 2012

Spinnewiel

Vandaag was het zo ver, ik ging met Johanna het spinnewiel (dat ik zomaar kreeg van Roos) ophalen in Tholen, waar Anna (en haar man) het hadden nagekeken en gebruiksklaar hadden gemaakt. Hoewel het weer regende is de tocht over de Oesterdam een geweldig mooie rit met indrukwekkende wolkenluchten boven de Oosterschelde.

Bij Anna kregen we een hartelijk onthaal en we klepten de hele middag over breien, handwerken, wol en haalden herinneringen op van vroeger. Want we zaten ooit samen op school en speelden in de musical Odysseia, waar Anna een Griekse godin was (kon zingen en durfde toen al meer!) en ik kostuumnaaister (lekker op de achtergrond er er tóch bij).


Anna blijkt een ervaren spinster en heeft de prachtigste, zeer fijne draden gesponnen. De foto doet geen recht aan alle mooie draadjes, kleuren en zachtheid. Ze breide hiervan hele mooie breisels op hele fijne naaldjes.


Er bleek ook een prachtige Christel Seyfarth-sjaal te zijn, waarvan de achterkant minstens zo interessant was als de voorzijde.



Zucht!

Als je meer wilt weten over het breien van zo'n prachtige sjaal moet je zeker het blog van Wieke van Keulen volgen of kijk op de website van Christel Seyfarth


We bewonderden de patronen van het kantbreien, onderstaand boek is een geweldig boek vol patronen.


We bestudeerden het zwarte èvendoekje waar een bijzonder patroon in zat van stokjes, we zijn er nog niet uit hoe je deze stokjes haakt (dus ook met de dwarse) - we houden ons aanbevolen voor tips.


O ja, en ik haalde het spinnewiel op! Deze middag verliep veel te snel, wat is het heerlijk om een hele middag met z'n drieën bezig te zijn met handwerken (we hebben alleen geklept, geen steekje gedaan) onder het genot van een kop thee en een heerlijk stuk zelfgemaakte taart. Anna, bedankt voor de heerlijke middag, Johanna bedankt voor de fijne gesprekken in de auto en Roos, helemaal erg bedankt voor het schenken van je spinnewiel. Wordt vervolgd......






10 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk, zo'n gezellige middag! Dat doet een mens goed :)
    Zo leuk om samen bezig te zijn met handwerken en dingen bekijken, ideeën opdoen en herinneringen op te halen....
    De wol ziet er inderdaad prachtig uit en wat een mooie werkstukken!
    Mooi spinnewiel is het. Ik heb ook een Louët en spin er al op sinds eind jaren '70! Heel veel spinplezier. Ik ben benieuwd wanneer wij je eerste probeersels te zien krijgen ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig zo een mooi spinnewiel en dan ook nog een gezellige dag heerlijk het lijkt mij ook heel leuk om te leren spinnen, maar ik woon in nu en daar is het moeilijk om een cursus te vinden.
    Maar in ieder geval veel sucses..
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, leuk!!! Ik vind dat wel spannend, zo'n spinnewiel.
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zou ik graag nog willen leren, spinnen. Het lijkt me heerlijk om zelf je wol te verwerken en het precies laten zijn zoals je wil, voor de echt bijzondere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn mama heeft er ook zo 1 in de kelder staan. ik hoop het ooit te voorschijn te halen en op te knappen ;) Als kind kon ik dat, maar ik weet niet of ik dat verleerd ben of niet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig spinnewiel, een geslaagde dag, wat wil je nog meer
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig Jeanet, nu kun je thuis ook gaan spinnen! Misschien kunnen we samen wel eens wat afspreken.. lijkt me gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk blog weer! het plezier straalt ervan af! Spinnen is echt heerlijk ontspannend, en hoewel best tijdrovend voel je jezelf heel rijk als je een mooie streng hebt gemaakt. Bewaar je eerste bolletje want het is waar dat het later moeilijker wordt om onregelmatig te spinnen. Voor alle mensen die willen leren spinnen. Er zijn steeds meer mensen die het weer doen en ik kan je van harte aanraden om bij een van de spingroepen met oudere dames (en in Gorichem ook heren) aan te sluiten. Je deelt de liefde voor textiel en er is nog zoveel kennis!!! heerlijk. Ik ga in September ook met lessen starten na ca. drie jaar heel veel oefenen. Maar vergeet ook de online lessen niet, er is zoveel te vinden op internet!!! succes allemaal en geniet! bedankt voor het delen Jeanet! prachtige voorbeelden van breisels! nog heerlijk veel te leren....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jeanet en Johanna, het was hartstikke leuk gisteren. De tijd vloog werkelijk om, het was al veel later dan ik dacht. En, heel erg bedankt voor je leuke cadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen