Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 13 juli 2012

Aan het water...

Vanavond kon ik het niet laten om na het werken een rondje te doen en even over 't ôôd (= 't Hoofd - Havenhoofd) te lopen. Dat is een groot woord voor het plein waar vroeger weliswaar het haventje was, maar dat hedendaags meer weg heeft van een parkeerterreintje. Maar vanavond niet! Want omdat de werf zijn lustrum viert vandaag en morgen (zaterdag) liggen er opeens weer een heleboel scheepjes. 



Vroeger moet het vol gelegen hebben met vissersboten zoals de hoogaarsen die er nu liggen. (Morgen vertrekken ze weer, dus je moet snel zijn....)

In ons dorp (pardon - stadje!) komen steeds meer kenmerken terug van de verbondenheid met de zee en de visserij. Zo zijn deze week aan aantal uitvergrote foto's opgehangen (er komen er nog meer) zoals deze foto van Daniël van Belzen, die met zijn juk en manden vol vis op pad gaat.


Deze foto herinnert aan de vele visleursters die met het pontje werden overgezet om hun waar te kunnen slijten op de Markt in Middelburg.


Deze week werd druk gewerkt om een aantal foto's op te hangen.



(Wat een enorme broden waren dat toen!!)


En deze foto hangt aan onze gevel. Als je ervoor staat en je kijkt naar rechts, dan zie je precies hoe het er bijna 100 jaar geleden uitzag. Voor veel meer oude foto's van Arnemuiden kun je terecht op de Beeldbank van de Historische Vereniging Arnemuiden.


En weet je, alsof het zo heeft moeten zijn, nu de foto ophangt aan ons winkeltje hoorde ik dat het meisje dat in het rechtse groepje staat, in haar ondermuts met een breiwerkje in haar handen mijn Opoe Janneke is (moeder van mijn vader naar wie ik natuurlijk vernoemd ben: Janneke Johanna). Bijzonder!!


Om maar in de bootjes te blijven: op de website van DMC kun je heel veel gratis borduurpatronen vinden (als je een account aanmaakt krijg je toegang tot zoveel patroontjes!), waaronder deze:



4 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere actie met die foto's, Jeanet, super, ik kom er beslist naar kijken, wat zien ze er geweldig uit! Helemaal leuk, dat je opoe ook op die foto staat, toeval bestaat niet, toch? Heel fijne dag morgen en lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch zeg die foto's. Daar ben ik best een beetje jaloers op. Fijn dat er steeds meer aandacht is voor plaatselijk erfgoed (letterlijk en figuurlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou dat is leuk om te zien zeg, die oude foto's en hoe dat het nu is
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch die uitvergrote foto s geeft alles goed weer en leuk om zo weer familie te zien Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen