Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 13 juli 2017

Kersen

Het is zomer dus eten wij ons ongans aan zomerfruit, tot we er buikpijn van krijgen. Aardbeien (helaas niet zoveel van het jaar uit de tuin want alle planten legden het loodje), bessen, kruisbessen, frambozen, kersen - en nu beginnen de pruimen en de bramen. En áls het komt, komt het met veel. Tegelijk.


Neeeeee, ik verras je niet met een horror-verhaal...
Ik slacht niets, nou ja - een paar kilo kersen dan!


Wat een bewerkelijke toestand....... de kersen hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op vooral merels en ondanks een net (dat in onze ogen echt helemaal dicht is) lukt het een aantal vogels vrijwel dagelijks om ergens een gat te vinden. Deze kamikaze-acties lopen niet altijd goed af en vandaag vond Ali een merel dood in het net. Waarschijnlijk wel nadat hij en zijn vrienden hun buiken hadden vol gegeten. Van alle kersen 1 hap, dat schijnt het lekkerst te zijn.....
Ali nam de kneusjes mee en dat was de hele avond wassen en goede stukjes uit de kersen snijden, ontpitten en horror-handen krijgen...



De mooie kersen houden we voor uit-het-vuistje.

Het kost me een avond, maar dan heb je ook wat! Een heleboel potjes jam (ik hou niet eens van jam 😁), vréselijke handen en een plakkerige keuken. En dan de afwas............heerlijk, een moestuin!



PS: vanmorgen kreeg ik wel 4 tips over een kersen-ontpitter 😁. Laat ik die nu al hebben....
Maar we hadden nogal wat gehavende, gescheurde, aangepikte en andere 2e keus-kersen die ik voor de jam wilde gebruiken, dan komt toch écht dat mesje van pas.....

Helemaal toepasselijk:


Deze leuke slinger met kersjes vind je hier




7 opmerkingen:

  1. Sow! Ik dacht bij de eerste foto: of er is iemand wol aan het verven of er heeft iemand zich flink gesneden...maar dat deel je dan toch niet?! Haha Het zijn gezonde kersen. Wat een opbrengst! Wie weet, ga je nu ook jam eten 😁😉

    De kersen slinger is erg leuk!

    Lieve groet,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een klus! Ben dol op kersen maar gek genoeg niet op kersenjam. Wat een leuke gehaakte kersjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk kersen...geniet en een leuke slinger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het geeft idd een bende maar...dan heb je wel lekkere jam...die overigens ook door de yoghurt kunt doen hoor :-D .Ik vind het zomerfruit ook altijd over heerlijk. Beter dat dan koekjes - chocolade en andere 'slechte' dingen. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je zou een sappan moeten kopen dan kan je al deze bewerkelijke stappen overslaan en aangezien je toch niet van jam houdt... 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zou een sappan moeten kopen dan kan je al deze bewerkelijke stappen overslaan en aangezien je toch niet van jam houdt... 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oppassen voor wormpjes in kersen

    BeantwoordenVerwijderen