Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 28 december 2012

Vraag!

Zoals jullie wel begrijpen maak ik bij lange na niet alle dingen die ik laat zien. Dus krijg ik regelmatig vragen over patronen die ik zelf ook nog nooit heb gebreid (maar wel zou willen). Het is echt onmogelijk om aan alle verzoeken te voldoen, maar deze.......:

Deze vraag wil ik jullie voorleggen: Een tijd geleden blogde ik over deze kol:

Pinned Image
Het patroon leek me niet moeilijk en ik vertaalde uit de losse pols. Nu ben ik gemaild door Annelies die het patroon volgde en er niet uitkwam: er ontstaan aan beide kanten horizontale streepjes, en niet zoals boven op de foto!



Gisterenavond breide ik ook een proeflapje, maar ook bij mij klopte het niet. (Nu doet mijn brein al dagen niet wat ik zou willen....) Wat doen we verkeerd? Wie heeft deze kol al eens op de pennen gezet en helpt ons?

Je vind het patroon bij ShiBui, (klik op Free PDF Download)

Pinned Image



16 opmerkingen:

  1. dit lijkt op twijnend breien dus 1 steek rood 1 steek wit dus om en om dit kum je het beste doen volgens de op zijn vrij vertaald nederlands 2 handigbreien dus 1 draad link 1 draad recht hier zijn ook filmpjes van op de bekende site onder two hand knitting.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt .Groet Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog even een aanvulling volgens mij aan het patroon te zien is het een simpele gerste korrel en dan om en om met de 2kleuren breien .
    boordje kan ik niet goed zien maar dat kun je volgens mij het beste in boord steek doen 1 r 1 avr.
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de kol nog niet gebreid, maar in het Engelse patroon staat dat de draad achter de "slipped" steek langs moet - aan de voorkant trek je dus de steken van een kleur omhoog. Daardoor krijg je een verticaal streeppatroon. Aan de achterkant heb je een horizontaal streeppatroon. (Stephen West gebruikt deze steek vaak). Ik ga morgen een proeflapje maken :-) Groetjes, Jo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dit lijkt me de bedoeling: de draad moet altijd aan de 'binnenkant' van de kol achter de gebreide steek geleid worden. Dus je breit inderdaad een soort tweekleurig gerstekorrel aan de voorkant.

      Verwijderen
  4. Misschien is er een video op youtube.
    http://www.youtube.com/watch?v=lH31nc7dRYI

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn computer wil het PDF-bestand niet downloaden - vindt hij te gevaarlijk... maar wat Jo zegt lijkt me de oplossing: dat je de draad naar de andere kant moet halen. Toch leuk, elke keer weer die nieuwe steken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm, fascinerend patroon! Ik heb geen idee hoe dat zit; ben wel heel benieuwd naar het antwoord!

    Groetjes,

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik denk dat dit double knitting is waarvan je filmpjes kan zien op YouTube,hoop dat je hiermee iets bent,groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  8. volgens me is ie in de lengte gebreien
    want als ik goed zie op de lange foto is die daar aan een genaaid
    ka ook mishebben

    liefs fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond hier een patroon dat er erg op lijkt:

    http://www.purlbee.com/garter-gator/

    Weet niet of het 't zelfde is, maar misschien kom je er iets verder mee!

    Succes,

    Jolette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is deze sjaal misschien gebreid in de Linnensteek

    Linnensteek: (over een even aantal steken)
    nld. 1: *Brei 1 st. recht, leg de draad voor het werk en haal 1 st. averecht af, breng de draad voor de afgehaalde steek langs weer naar achter*, herh. van * tot *
    nld. 2: *Brei 1 st. averecht, leg de draad achter het werk, haal 1 steek averecht af en leg de draad weer voor het werk*, herh. van * tot *.
    Herhaal steeds deze 2 naalden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Hoi
    ik heb wat zitten proberen voor foto kun je kijken op mijn link
    https://www.facebook.com/groups/312729055406623/ op fb
    ik heb 1avr paars 1 recht wit 1e toer
    2e toer 1r p 1 avr w steeds zorgen dat de draden zich achter kruisen
    ben het alleen nog niet helemaal eens met de achterkan want het lijkt als of de oranje draad is weg gewerkt en de witten op de voorgrond is als ik het heb gevonden laat ik je het wel zien groetjes netty

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het juiste antwoord staat ook al op de Zeelandvariant van deze blog, en natuurlijk ook gewoon in het Engelse patroon. (Staat vermeld voorafgaand aan de uitleg van het eigenlijke patroon)

    Je kunt het patroon zoals door Janet vertaald gewoon aanhouden, als je maar het volgende doet: bij een steek afhalen moet de werkdraad aan de achterkant van het werk blijven, ook bij het afhalen in een averechte naald.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. er staat

    1 1e kleur 1 recht - 1 afhalen 1 ronde breien

    2 1e kleur 1 averechts - 1 afhalen 1 ronde breien

    3 2e kleur 1 afhalen - 1 recht 1 ronde breien

    4 2e kleur 1 afhalen - 1 averecht 1 ronde breien

    deze 4 pennen herhalen tot de aangegeven hoogte

    BeantwoordenVerwijderen