Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 2 december 2012

Vissers

Dit is mijn betovergrootvader Johannis Schroevers (1864-1941) - visser/vishandelaar, bijgenaamd Koewacht:
Hij staat hier op de foto als lid van de feestcommissie voor de installatie van Burgemeester Lantsheer in 1910. Als enige van het gezelschap heeft hij een visserstrui aan.



Mijn oom Jan (naamgenoot van deze Johannis) heeft eens de stambomen uitgeplozen van mijn opa en oma van moeders kant. Mijn oma heette Schroevers met haar meisjesnaam en werd altijd Jo Koewacht genoemd. En nog steeds weet iedereen hier wie ik ben als ik vertel dat ik er eentje ben van Nellie van Jo Koewacht... 

Hoe dat zit met Koewacht? Eind 19e eeuw werden op onze eilanden grote werken uitgevoerd, zoals de aanleg van het Kanaal door Walcheren en de aanleg van de Sloedam (er waren toen al verdragen met België die moesten worden uitgevoerd!)


Dit gebeurde "met de hand", dus er kwam nogal wat arbeid aan te pas. Rond 1864 werkte er een groep mannen uit Koewacht aan de Sloedam. De ongehuwde Cornelia De Nooyer kreeg een verhouding met een van deze mannen en daaruit werd op 20-09-1864 Johannis geboren. Hij kreeg de achternaam van zijn moeder. Na elf jaar trouwde zij en kreeg hij de naam Schroevers. Hij werd zijn hele leven Koewacht genoemd (en door zijn familie Grôotevoader Mar(k)t) en gaf die bijnaam door aan zijn kinderen en kleinkinderen.... Het is trouwens erg bijzonder om door zo'n stamboom te worstelen. Grote gezinnen (13 kinderen!) zijn geen uitzondering, en vele kinderen stierven al voor hun eerste levensjaar. Het gaat het verst terug tot Jan Jacob Schroevers, schuijtman, gehuwd op 6-11-1604 in Arnemuiden. Toch wel bijzonder om te weten dat mijn roots zolang al hier liggen!

Later ging oma een keer met haar zus Janna naar het dorp Koewacht (Zeeuws Vlaanderen) en ze gingen samen op de foto:


Maar via de visserstrui die Johannis Schroevers Koewacht draagt komen we weer bij de Arnemuidse visserstrui. Heel binnenkort (mij is beloofd in December...) komt de trui in de verkoop, we houden jullie op de hoogte! Ondertussen brengen die oude patronen heel wat te weeg, want in september 2013 komt er een nieuw boek uit over oude patronen van visserstruien. Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen rondom dit boek? Er is een speciale Facebook-pagina gemaakt over deze truien!

Na onderzoek zijn er nog meer oude truien ontdekt, en Anna en Lupineke zijn een speurtocht begonnen naar oude patronen uit Zeeland. Je kunt de ontwikkelingen hierover volgen op hun nieuwe blog Zeeuwse Visserstruien. Weet je meer over oude truien uit vissersplaatsen? Neem dan zeker contact op! Het zou zo leuk zijn om nog meer oude patronen uit de vergetelheid te halen!

Hier zie je nog twee foto's van sokken met de motieven van de truien, gemaakt door Ans (en haar man maakte voor mij de "voeten"): 

De patronen van deze sokken zijn helemaal uitgewerkt door Erry van het blog Erkenraadje, en je kunt ze terugvinden op Ravelry. De sok hierboven vind je onder de naam De klok van Arnemuiden, de sok hieronder kun je vinden onder de naam Erremuse Steen


Ik ben wel benieuwd wat deze Jan Koewacht zou hebben gevonden van de nieuwe trui...?







10 opmerkingen:

  1. Trui word hier met veel plezier gedragen Gr. Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeanet, je overgrootvader is nietvoud geworden....... Dank je voor opnieuw de aandacht voor de visserstruien. Er is zo veel te ontdekken dat we moeten oppassen om niet te verdwalen.

    Groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Jeanet, ik bedoelde te schrijven ' niet oud'. Dit is een beetje een rare mistyp.

      Verwijderen
  3. Leuk zo'n stamboom onderzoek! en die foto's... ik ben gek op oude foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een boeiend verhaaltje over jouw en Zeelands geschiedenis. Ik heb het met veel plezier gelezen.
    De visserstrui wordt hier voorlopig nog niet gebreid, al vind ik hem erg mooi en heb ik een zeevarende zoon.
    Ik wil eerst het fair isle breien proberen :-). Ennn te weinig tijd om alles te doen. ZZucht.
    groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk stukje zo op de vroege morgen Jeanet! Geweldig he, om je roots tot zo ver terug te kunnen nalezen.. Fijn dat je ook onze speurtocht noemt, wie weet komt er hierdoor weer wat nieuws boven water! Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Jeanet,
    Je sokken zijn erg leuk geworden. Vooral die paarse vind ik een mooie kleur!
    Groet,
    Erry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jeanet,
    Wat ontzettend leuk om via een omweg op je site te komen! Ziet er supergaaf uit allemaal.
    Ik ben voor een vakblad in het onderwijs een stukje aan het tikken waarin waarschijnlijk een school in Koewacht aan bod komt. En toen moest ook ik opeens denken aan de bijnaam van m'n oma Jo. Even googlen.. en dan kom ik op jouw blog! :)
    Heel veel groetjes, ook voor Ali,
    Joëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haaa! Dat is leuk! :-)
      Jazeker herken jij je stoere familie. Leuk he, dat verhaal. Onder het label Visserstrui kom je nog veel meer familie-leden tegen...

      http://blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/search/label/visserstrui

      Hartelijke groet!
      Jeanet

      Verwijderen