Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 30 december 2012

Terugkieke

Nog één keertje terugkieke op het bloggen van 2012. Wie me al een poosje volgt weet het zo langzamerhand wel: ons winkeltje staat in Arnemuiden!

Ons winkeltje

37 berichtjes schreef ik met het label Arnemuiden. Als lid van de Dames-denktank (onderdeel van o.a. het project GIFS Geography of Inshore Fishing and Sustainability ofwel Geografie van kustvisserij en duurzaamheid) was ik (en vele anderen) betrokken bij een aantal projecten. O.a. de winkelstraat werd opgeknapt:




Graag mag ik ook het museum en de Werf promoten, kleine maar unieke musea!



Regelmatig zie je me in onze klederdracht verschijnen, of promoot ik het Zeeuws Schortenbont:



Ik duik een beetje in de rijke geschiedenis...


...of duik in de beeldbank van de Historische Vereniging:


...of ik laat jullie meegenieten van de gebeurtenissen in ons dorp:



Heel trots ben ik op het realiseren van het in de markt brengen van de Arnemuidse Visserstrui. Begonnen met een idee, een heel oud patroon, een plan, enthousiaste breisters:


....en een geweldige fotoreportage met lokale fotomodellen!




Onverwachte publiciteit:


En niet alleen hier is er belangstelling voor oude patronen. In september 2013 komt er een nieuw boek uit met patronen van oude en opnieuw-ontdekte patronen van visserstruien in heel Nederland. Ook in Zeeland wordt gezocht naar oude patronen, daarover lees je in dit blog over Zeeuwse Visserstruien. Heel veel mensen zijn aan de slag gegaan en hebben een Arnemuidse trui gebreid, of een variant ervan. Wat geweldig dat ons initiatief zo aanslaat!



En nu ligt hij in onze winkel. Een nieuwe trui volgens een oud patroon:


Ondertussen duiken steeds meer foto's op uit het verleden van oude truien. Ben je in het bezit van een oude foto met een vissertrui (uit Arnemuiden, maar zeker ook uit andere Zeeuwse plaatsen!!), dan hou ik me heel erg aanbevolen voor een kopietje/scan! Er moeten ook foto's zijn van truien uit Tholen, Breskens, Yerseke....

Komen jullie een keertje langs in Arnemuiden?


17 opmerkingen:

  1. Ja, dat maakt jouw blog extra leuk: al die wetenswaardigheden over Arnemuiden en Zeeland. Vooral de trui vind ik geweldig. Maar ook de prachtige stoffen die je verkoopt. Ik heb nog een weekje vakantie en hoop dan nog wat te maken van de stoffen van jou en ook het schortenbont van Antje uit Urk.
    Je hebt Arnemuiden inmiddels wel op de kaart gezet!

    Geniet lekker van de jaarwisseling en dan in het nieuwe jaar er weer tegen aan :)
    Er komen vast nog wel patroontjes van mij voorbij die je kunt linken ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeanet,

    Ik heb echt respect voor je; bijna elke dag een blog! Vond het erg leuk dat ik je op vakantie heb mogen ontmoeten.

    Hele goede jaarwisseling en ik zal ook in 2013 elke dag (!) weer uitkijken naar je blog.

    Lieve groetjes van Carole

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je blog nog niet zo lang geleden ontdekt en geniet er volop van. Mocht ik ooit in de buurt komen, dan zal ik zeker je winkel bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb je blog nog niet zo lang geleden ontdekt en geniet er volop van. Mocht ik ooit in de buurt komen, dan zal ik zeker je winkel bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I always follow your blog... it's all beautiful!
    Annamaria from italy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk dat je je hiervoor zo inzet!
    een goede jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geniet altijd van je blog en vind het Fantastisch Dat jij dat allemaal doet endoor jouw ben ik de visserstrui met veel plezier Gaan breien ,jannet ,goede jaarwisseling en gezondheid en creativiteit in 2013 lieve groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het plan is het wel maar voor mij erg ver weg.......... maar wat in het vat zit verzuurt niet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk logje Jeanet, en wat hebben jullie het afgelopen jaar ontzettend veel voor elkaar gekregen. Eendracht maakt macht, en vele handen.. precies!! Complimenten aan jou en jullie als gezin en team, dit alles maakt dat we elke keer weer met heel veel plezier op jouw blog komen snuffelen! Ik wens jullie alle goeds voor 2013 toe en wie weet waar we aan het einde daarvan op terug zullen kijken ;)!
    Lieve groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt Arnemuiden voor ons op de kaart gezet. Ik ben echt nieuwsgierig geworden en probeer in de loop van 2013 het stadje en jou winkeltje te bezoeken. Nog veel succes en de beste wensen voor 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeanet, jij bedankt voor een heel jaar genieten op je blog!
    Wat een tomeloze energieke vrouw ben je; ik bewonder je enorm..

    Ik wens je met je gezin een hele fijne jaarwisseling toe en een gezond, gelukkig en creatief 2013..

    Liefs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jeanet,

    Ik kom volgend jaar zeker een keertje in je winkeltje langs. Bedankt dat je mijn plaid met de afrikaanse bloem op je blog in het zonnetje hebt gezet. Ik wens je een fijne jaarwisseling en een creatief 2013 toe in het mooie Arnemuiden.

    Groetjes,
    Chris in de Haak

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Authentiek is een mooi woord voor jou. En de foto's van dit blogje zijn allemaal prachtig :)

    Ik heb sinds 2009 het patroon van een visserstrui uit Vlaardingen liggen en sinds een paar maanden ook de wol ervoor. Voor mijn Schone Man, maar het moet er nog van komen (Goede Voornemens genoeg). En ik wilde je nog wijzen op Handwerken zonder Grenzen, nr 1/1998. Hierin gaat het ook over de Guernseys, visserstruien uit, jawel, Guernsey. Niet Nederland, sorry, maar als je een kopie wilt ontvangen, scan ik het artikel graag voor je.

    Groet en alvast de Beste Wensen voor 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou me van harte aanbevolen voor een scan! En wat een leuke actie van die trui!!
      Hartelijke groet,
      Jeanet

      Verwijderen
    2. Tjonge, een paar dagen niet gekeken en we lopen wéken achter ;-). Wat een leuk berichtje weer en dank je dat je naar ons linkt.

      Mogen wij ook een kopie van de scan?

      Groetjes, Anna en Lupineke

      Verwijderen
  14. Lieve Jeanet
    Ik wil je bedanken voor je inzet om het haken op de kaart te zetten
    en ons te bestoken met inspiratie.
    Ik wil jou en je familie het allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    Liefs Jellina

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi jeanet, ook ik volg sinds kort je blog. Hoop dat je het blijft spekken met leuke ideeën. Heb door jou ravelry ontdekt en nog veel meer leuke dingen. Ik wens je creatief 2013. Gr. Jannet

    BeantwoordenVerwijderen