Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 31 oktober 2018

Indigo

Enkele weken geleden waren we behoorlijk intensief bezig met het verven van allerlei garens. Heel veel strengen zijn verzonden voor het kwartaal-abonnement en ook heel veel werd verkocht op de Knit&Knot. Ik ben nog helemaal niet in de gelegenheid geweest om de resterende strengen te fotograferen maar vandaag maakte ik een begin!


We hebben namelijk een hele mooie serie Indigo-geverfde sokkenwolletjes liggen. Johanna experimenteerde er lustig op los met deze natuurlijke verfstof met de mooie ouderwetse spijkerbroeken-kleur. Verven met indigo is ontzettend arbeids-intensief en ook een beetje onvoorspelbaar - want het luistert allemaal heel nauw. Temperatuur, garen, beitsen, concentraties, etc - alles heeft invloed op de uiteindelijke kleur.

Afbeeldingsresultaat voor indigo pigmento

We hebben eerst kleine hoeveelheden uitgeprobeerd en zojuist heb ik in de webshop een acht-tal "verfbaden" gezet, telkens 2 strengen bij elkaar. Onderling verschillen de strengen iets in kleur en intensiteit. De basis is een sokkenwol (75% wol, 25 % polyamide) 100 gram - 420 meter.
Uiteraard ontzetten geschikt voor stoere jeans-sokken, maar ook prachtig voor een sjaal. Je kunt dit garen ook prima combineren met bijvoorbeeld donkerblauw of zwarte sokkenwol.


Indigo is een natuurlijke verfstof die nog kan afgeven. Was je product apart of met dingen in dezelfde kleur. Als dit garen wat voor je is (of voor die stoere zoon die een paar sokken wil😉) wacht dan niet te lang - de voorraad is beperkt!
Voor wat de andere handgeverfde garens betreft: de voorraad is weer bijgewerkt maar ik probeer morgen nog meer kleuren toe te voegen - nu heel even in de ruststand....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten