Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 27 mei 2017

Pima

Zoooooo, dat is even bijkomen! Sinds vanmiddag staat hier een heerlijk fris windje en daar knap ik enorm van op. Ik geniet heel erg van zomerweer (die lange avonden buiten!) maar mijn lijf protesteert soms een beetje. Uiteraard komt mijn lief pas goed tot leven naarmate de temperatuur stijgt. Het kan Ali niet warm genoeg worden. We compenseren elkaar een beetje (h'm, niet alleen op dat vlak 😁).
Het zal je niet verbazen dat ik vanmiddag na 1 uur vrijwel niemand meer in de winkel heb gezien. Dat gaf mijn mooi de gelegendheid om nog wat foto's te nemen van voorbeelden die gemaakt zijn van de heerlijke Pima-katoen. Ik blogde al vaker over deze heerlijke zachte katoen.


Deze katoen moet je voelen. Echt! Dan ben je zó om. Want deze 100% katoen is zacht en soepel. Levendige kleuren met een handgeverfd effect. We maakten de laatste weken allerlei projectjes die ik graag wil laten zien.


Deze Zomersjaal is supersimpel. Ik wisselde een rij vasten af met een rij drie-dubbele stokje (dit alles over 30 steken breed). Een heerlijk karweitje waar je niet oveel bij hoeft na te denken (handig om dagen zals deze). Door de lange stokjes krijgt de sjaal iets luchtigs.
Ik haakte met haaknaald 4½ en gebruikte 2 strengen (de sjaal werd 22 cm x 2 meter lang)


Dit schattige baby-vestje haakte Fiona voor de winkel. Ze deed dat met verschillende restjes, maar aan 2 strengen heb je genoeg voor een peutervestje met korte mouwen. Het patroontje is verkrijgbaar in de winkel. Het is makkelijk aan te passen voor lange mouwen.


Dit baby-dekentje is een plaatje! Ook dit dekentje werd door Fiona gehaakt. Ze gebruikte 4 x 100 gram en bevestigde de hartjes-grannies aan elkaar tijdens het haken.
Als je de kleuren evenwichtig verdeelt heb je genoeg aan 400 gram, het dekentje wordt dan ca. 80 x 80 cm. 


Hoe je zo'n hartje in een vierkantje haakt vind je hier terug. Er zijn een paar toeren die je met 2 kleuren haakt, je neemt - net als bij tapestry haken - de draad die je niet gebruikt mee in je werk.


Fiona haakte rondom nog een klein schulprandje.


Ik breide al eerder met dit garen, ook een klein dekentje of omslagdoekje voor een baby. Ik koos bewust voor een patroontje dat aan 2 kanten gelijk was. Daarnaast wou ik het averecht continentaal nog sneller onder de knie krijgen en dat lukt dus prima als je veel af moet wisselen tussen recht en averecht. Daarom koos ik voor blokken van 18 steken recht, 18 steken averecht (tricotsteek en averechte tricotsteek. Om te voorkomen dat het dekentje krult breide ik eerst 10 naalden ribbels en de eerst en de laatste steken ook altijd recht. ik breide op nld 4 mm. Hoewel het etiket naald 4/5 aangeeft denk ik dat je niet veel dikker dan 4 mm moet breien voor een mooi effect.



We hebben dePima weer ruim op voorraad en de bovenstaande projectjes liggen in de winkel - klaar om gevoeld te worden 😊.

Pima: strengen van 100 gram/250 meter - € 8,95





1 opmerking:

  1. Nou dat was inderdaad een verademing dat windje. Toen vond ik het weer lekker buiten. Ben benieuwd naar dit katoen en kom het zaterdag bekijken hoor.

    BeantwoordenVerwijderen