Je zou denken dat ik er van leer, in die 50 jaar. Welnee, natuurlijk niet. Ik blijf kampioen uitstellen.
Zo gaat het ook met mijn webshop. Yep, al jaren lang moet die er komen. Maar o-wat-hik-ik-er-tegenaan. Ik ben nu zover dat het "frame"staat. Ongeveer. Denk ik. En dat kreeg ik zeker niet alleen voor elkaar. Het is wel iets meer dan een paar plaatjes op het internet plakken. Betalingssytemen, voorwaarden, disclaimers, logo, layout, mail-adressen instellen en vooral keuzes, keuzes, keuzes maken.
Wil je wat leeuwen en beren horen?
- de voorraad! hoeveel extra moet er zijn? En kan ik dat betalen, verkoop ik dat ook weer?
- Verzendkosten....... net doen alsof versturen niets kost is geen optie! De winstmarges op wol zijn gewoon klein, en een pakje verzenden kost bij de Post 6,95. Ook al zit er niet meer in dan gebakken lucht. Een webshop bedenkt zelf niet of iets door de brievenbus kan....en tegen de grote webshops-zonder-verzendkosten kan ik niet op. En pas bij flink grote hoeveelheden worden pakket-bezorgers aantrekkelijk.
- Levertijd. voor 5 uur besteld, de volgende dag thuis? Helaas, dat gaat 'm niet worden. Ik doe de winkel nog steeds in mijn uppie, we zijn tot half 6 open en er moet zo af en toe eens gegeten worden vinden ze thuis.... 2 dagen levertijd - is dat redelijk?
- Betalingssytemen, ook nog zo'n dingetje. I-deal is wel zo handig, zusje Ban-contact voor de Belgen ook. Maar verder? Visa, PayPal? Een heel gedoe om dat rond te krijgen op een webshop (voor mij...). En wat doe ik als iets toch op blijkt te zijn (nét verkocht in de stenen winkel)......mailen, bellen, extra werk...
- Wát komt er in die webshop? Echt niet alles wat ik in de winkel verkoop, niet te doen!
- en tenslotte: wat levert ons dit op? Alle lezers op van mijn blog zijn nog geen klanten (daar zit nog "enige" discrepantie). Haal ik me alleen extra werk op de nek?
Afijn, je begrijpt: het is nog niet helemaal rond. 😊 Maar ik ben wel bezig! Ondertussen mag iedereen nog steeds per mail bestellen als je niet in de buurt woont. Het komt wel goed. Een keer...
In de tussentijd blijf ik leuke dingen opzoeken, want juist dát doe ik zo graag...
Dit is Albert de muis, een symbool voor al die muizenissen in mijn hoofd. Het is een lieffie, ik weet niet of hij bestand is tegen die leeuwen en beren....
Het patroon van Albert is geschreven in het Engels (maar voor een geoefende amigurumi-haakster moet dat geen probleem meer zijn) en te koop via Amigurumipatternsnet en Etsy.
Fijne avond!
En mogen ze ook terug sturen Jeanet, want ik begrijp van mijn nichtje dat mensen de vreemdste smoezen verzinnen om iets beschadigd terug te sturen wat toch eigenlijk niet naar de zin was. Ik heb heel veel begrip voor je leeuwen en beren. Sterkte met je beslissing.
BeantwoordenVerwijderenIk doe dat ook! (zouden er mensen bestaan die dat niet doen?)
BeantwoordenVerwijderenAls lezeres van je blog zou ik denken ik af en toe bestellen. En de bezorgkosten zijn heel reëel En nog altijd voordeliger dan een treinkaartje ;-)
BeantwoordenVerwijderenAls ik online wol bestel krijg ik het soms vacuüm verpakt, dan kan het in een platte doos die wel door de brievenbus kan. Dat scheelt aanzienlijk in de verzendkosten en er kan dan toch behoorlijk veel in zo'n doos.
BeantwoordenVerwijderenOf had je dat al bedacht?
Ik verstuur al jaren zo veel mogelijk vacuüm, maar dat kan niet bij alle garens en hoeveelheden. Een geautomatiseerde webshop kan zelf dat onderscheid niet maken. Het zal toch een gemene deler moeten worden.
VerwijderenEn vacuümzakken kosten ook nog wat.....
VerwijderenIk snap het dilemma. Veel werk en wat levert het op....
BeantwoordenVerwijderenDe muis vind ik echt superschattig
tja het is een dingetje maar wel van deze tijd doe maar waar je je goed bij voelt dan komt het vast goed succes met de leeuwen en beren :) Ik snap het helemaal
BeantwoordenVerwijderenIk ben blij met je zoals het nu gaat. Mensen die de weg naar je weten te vinden op internet kunnen via de mail bestellen. Je haalt je heel wat op de hals. Ik persoonlijk zou de bezoekjes aan je winkel en de goede adviezen niet willen missen.
BeantwoordenVerwijderenTja, veel om over na te denken. En het is inderdaad lastig om een goede keuze te maken. Je hebt er ook vast al over nagedacht, wanneer je tijd hebt om de orders te verwerken/versturen als je bestellingen hebt in je webshop. Het is fijn om tijd te hebben voor je familie en natuurlijk ook nog om te haken/breien. Dus misschien is mailen als je iets wilt bestellen, nog niet zo'n gek idee.
BeantwoordenVerwijderenAl jaren bestel ik veel via internet, dus ik spreek uit ervaring. 2 dagen wachten en €6,95 euro betalen vind ik heel redelijk. Boven een bepaald bedrag gratis verzending is ook een mogelijkheid.
BeantwoordenVerwijderenIDeal is een prima betaalmethode, dus verder niet teveel gedoe.
Als je bij elke blog een rechtstreekse link zet om het materiaal direct te kunnen kopen lijkt me dit zeker een mooie extra verdienste.
Succes!
Ik kan me die leeuwen en beren wel voorstellen. Gaat zo'n webshop makkelijker - beter - sneller dan via de email. Kost zo'n Ideal account niet te veel voordat je ook maar iets binnen krijgt. Ik begrijp dat betalen met de pin jullie ook al best veel geld kost. Pff wat een dilemma's. Rustig op blijven broeden. Succes met broeden hoor.
BeantwoordenVerwijderen