Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 13 maart 2014

Ganseys

Wie me een beetje heeft gevolgd de laatste jaren weet wel dat ik helemaal "into the Zeeuwse/ Arnemuidse visserstrui" ben. Dat hoeft verder geen uitleg... :-)

Nu kán ik me voorstellen dat je het breien van zo'n hele trui een beetje veel van het goede vindt...
Óf dat je de hele familie al van visserstruien hebt voorzien.... en wie zegt dat je alleen truien moet breien met deze patroontjes?
Óf dat je na het vest, de truien, de mutsen en polsmoffen nog niet uitgebreid bent en op zoek gaat naar nieuwe projecten.... :-)

Dit mooie kussen vond ik op Ravelry, het patroon is in het Engels. De basis van deze patronen zijn de Engelse visserstruien, die al veel langer door de Engelse vissers werden gedragen - lang voor de Nederlandse vissers hun truien als bovengoed droegen.


Deze sjaal hieronder is ook gebaseerd op de patronen van Engelse visserstruien (Gansey), dit patroon kun je ook kopen via Ravelry,



Op het blog Zeeuwse visserstruien van Anja en Stefanie vind je alles over de zoektocht naar de truien in de Zeeuwse delta. Van alle gevonden truien zijn de telpatronen gratis beschreven. (Aan de rechterkant van het blog zie je de verschillende plaatsnamen. Als je daarop klikt kom je bij de verschillende patronen). Zo kun je je unieke sjaal of kussen breien!

Tóch zin in een trui met verschillende patronen? Dan is dit een uitdaging:


Deze truien zijn gebaseerd op verschillende patronen uit Zeeuwse truien!
Je vind deze pakketten terug op onze website Tikkeltje Zeeuws

Doen we bij deze gelijk een oproep aan de Zeeuwen die dit blog lezen (en alle anderen): we zijn nog steeds op zoek naar foto's van Zeeuwse vissers. Kijkt u eens in oude albums! Zo zijn we nog steeds op zoek naar een duidelijke foto's van vissers uit o.a. Phillipine! Maar uiteraard zijn alle foto's van harte welkom.

(Visserstrui Phileppine)

Ook Vlaamse lezers moedig ik van harte aan om eens in oude albums of beeldbanken te duiken, en ons te mailen!

(Kees Wondergem)

Nou, nog eentje dan....  : (Debbie Bliss)

4 opmerkingen:

  1. Eigenlijk geniet ik ervan hoe jij het zeeuwse breien blijft aanmoedigen Jeanet, het is dan ook wel de moeite vind ik en heel mooi. Zelfs als kussen of sjaal of tas blijft het prachtig breiwerk! Je hebt gelijk, blijf het maar aanprijzen tussendoor!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Kan helaas niet zo goed breien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vind die kussens en tas prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een patroon uit een boek van Dennie Bliss, ik vond de foto hier http://selandpoivre.blogspot.nl/2010/06/guernsey-style-bag-by-debbie-bliss-fo.html

    BeantwoordenVerwijderen