Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 31 maart 2023

Een vrije dag

Whaaa! Hilarisch, een vrije dag 😂😂😂! Ik ben de hele dag - naast alle andere dingen in de winkel - bezig geweest met klederdracht. Nogmaals tassen en dozen openmaken, waar soms de oude stukjes zeep nog uit kwamen rollen. Of de krantjes van de jaren '50 of '60. Er hing een luchtje in de winkel wat een kruising was tussen wat muffig en stoffig maar wat ook een beetje naar oma's en opoes rook. Een geurtje dat hoort bij mijn jeugd: oude stofjes, mottenballen, sunlightzeep, stijfsel en lavendelzakjes.


Mutsjes die jarenlang op zolder in een kartonnen doos liggen zijn niet meer zo wit als ze moeten zijn. Mijn moeder - 83 - nam een hele stapel mee om uit te koken. Lang leve de kwaliteitsstoffen van vroeger, die zet je gewoon aan de kook met soda of biotex. Ze worden spierwit!

Als je naar een museum of een klederdrachtpresentatie gaat denk je dat alles op maat werd gemaakt. Nou, ik kan je wel uit de droom helpen. Lang niet iedereen kon (goed) naaien en o jongens wat werd er gesjoemeld, gewrocht en gepield. Was je zwanger - en dat waren ze vaak 😉 - dan kocht je echt geen nieuw onderkeus maar zette je een touwtje tussen je haken en ogen. Een gaatje? Lapje erop, stopje erin. Andere stof of kleur maakte allemaal niet zo uit, zeker niet als er tóch nog wat overheen kwam. 
Kreeg je iets en was het te groot of werd je magerder? Een kneepje of vouwtje erin genaaid en symmetrie was een bijzaak. Hemdrok te klein? Doormidden knippen en een lasje erin.... iets te lang? Valse zoom lost alles op....


Ook bij de gehaakte avonddoekjes of netjes vinden we pareltjes en gewrochten van acryl:


Zo had ieder zijn talenten én zijn beurs en daarin is dus helemaal niets veranderd. Niks nieuws onder de zon, hoor! Ik moet wel zeggen dat het enthousiasme van de vele deelnemers erg aanstekelijk is. Iedereen helpt elkaar op weg en we zoeken alternatieven voor dingen die niet meer te krijgen zijn. Juwelier Minderhoud smeedt weer krullen en op zolders wordt gezocht naar klederdracht van opoe. Mocht je ergens nog oude Zeeuwse klederdrachtspullen hebben liggen en doe je er niets mee? Wij houden ons van harte aanbevolen!



Dus al met al heb ik mijn vrije dag heel goed besteed. Ik heb er blosjes van.... 😂, oké, nóg meer blosjes van dan dat ik altijd al heb. 
Dus even pauze vanavond, morgen is de winkel weer de hele dag open, van harte welkom!










3 opmerkingen:

  1. Geweldig. Hoe is het afgelopen met de pijn in je handen Jeanet? Groetjes van Marjoke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees regelmatig en met veel je blog. Maar reageren doe ik niet vaak. Nu wel want wat een mooi bericht weer. Heerlijk om zulke mooie schatten te krijgen. Fijn dat er weer veel aandacht voor de klederdracht is. En die juwelier maakte prachtige sieraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke blog om te lezen. Mooie schatten!

    BeantwoordenVerwijderen