Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 23 februari 2013

Kleur!!

Eindelijk kan ik mijn laatste affo laten zien. Zo'n zin in kleur de laatste tijd.........!



Na het succes van de herfst-kol maakte ik een lente-variant. Dit keer niet met wol, maar met Miami (60% katoen/40%  acryl), een heerlijk garen dat prima te wassen is en mooi blijft. Bovendien lekker zacht en vormvast. Ik nam 6 kleurtjes en haakte grannies:


Ik haakte met haaknaald 3½ (ik heb een vrij stevige/vaste hand) en haakte 12 grannies van elk 6 rondjes. Ik varieerde elke keer van kleur en volgorde. Daarna naaide ik ze aan elkaar door alleen het achterste lusje van beide grannies vast te naaien.


Kies voor het naaien de kleur van een van de buitenste toeren en door het te naaien krijg je geen dikke naden. Beide kanten zijn mooi.


Ik maakte een ring (ditmaal geen moebius) en ging rondom haken. Ik varieerde met stokjes (geen granny stripes, maar aansluitende stokjes) en vasten en op het einde nog een open toertje. Ik keek gewoon hoeveel garen ik nog overhad (en ik haakte uiteindelijk bijna alles op).



En dan nog even draadjes wegwerken. Geprobeerd om dat zo onzichtbaar mogelijk te doen, zodat er weinig verschil in beide kanten was.

Als je deze kol ook maakt: kijk even of je de lengte ook goed vindt, iedereen heeft een andere hand van haken - zodat je kol groter of kleiner kan uitvallen.


En nu staat-ie mooi te wezen in de winkel..... :-)


Ik heb de kwaliteit Miami in vele kleuren, misschien hou je niet van zóveel kleur, dan kun je ook voor ton-sûr-ton kleuren kiezen of gewoon effen. Net zo mooi ....



Wie 'm "live"wil zien, vasthouden, passen, aaien: Van harte welkom in onze winkel!
(en ja, ik stuur ook katoen op - maar dit past niet meer in een envelop)


24 opmerkingen:

  1. Ohhh wat een prachtige fleurige kol.

    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie col en super kleuren. Nu nog lente ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Congratulatios, you made a lovely crochet . Can I try to mãe it? Thanks. Diná Souza / Rio de Janeiro/ Brazil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de kleurencombinatie heel mooi. Ik denk dat je die daar door bij heel veel kan dragen. Knap gedaan!
    groetjes
    Pixie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk vrolijk, die kol! De combinatie van acryl met katoen klinkt aantrekkelijk, puur katoen is gauw wat hard. Ik kom zodra we weer in zeeland zijn bij je kijken. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk vrolijke kleurtjes! Kom maar opmet de lente! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontzettend leuk! Erg vrolijk met die kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk vrolijke kol, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful scarf, I Love the fun colors you used great job. Thanks for sharing the pictures I can follow the pattern that way.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. als dat gen prachtige kleuren zijn... de zomer!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In 1 woord: PRACHTIG! Je moet zelf de lente maken, want ook hier in Zwijndrecht heeft het weeeeeeeeeer gesneeuwd.
    Ik weet nu al bijna zeker dat morgen de treinen om de helft rijden, dus koukleumen op het station. Ik doe mijn "bont"sjaal om waarvan ik de wol bij jou heb gekocht - HEERLIJK WARM!

    Iedereen is toe aan meer licht en warmte van de zon.
    Gelukkig kunnen ze in Den Haag niet bepalen wat voor weer wij krijgen en dat is maar goed ook, dan zou er nog meer ruzie zijn.

    Naar deze sjaal blijf je kijken, het maakt je heel vrolijk met al die kleurtjes.

    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Jeanet, om helemaal vrolijk van te worden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige kleuren, zeker nu zo in de winter geeft dat een heel fijn gevoel vind ik zelf. Mooi garen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. erg mooi geworden en zo heerlijk vol met kleur.
    ik ben onlangs een blog begonnen, misschien vind je het leuk om een keer te kijken....

    http://tantepollepop.blogspot.nl/

    mvg
    marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful! I would start each round of the border in a different place. Then I would not have all the ends in one place to make a lump.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is een leuke fleurige sjaal! Om kleur te even aan deze grauwe winterdagen.. hopelijk is dat snel voorbij en kan de lente beginnen met nog veel meer vrolijke rn kleurige creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik maakte mijn eigen versie van deze col, die vind je hier: http://handwerkhuis.blogspot.nl/
    Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lalalala, gevonden! Die sjaal was al een tijdje door mijn hoofd blijven spoken. Ik had hem eens zien voorbijkomen maar ik wist niet meer waar... Nu heb ik het dus gevonden! Wolletjes bestellen en dan ga ik beginnen. Wel een beetje mijn eigen versie maar zo met die granny's en die kleuren...vind ik echt heeeel mooi!
    groetjes
    Emilia

    BeantwoordenVerwijderen