Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 16 september 2015

Vol

Vanmorgen viel de regen weer met bakken uit de lucht, het was zo donker en natuurlijk waagde niemand zich naar buiten dus het was (even) lekker rustig in de winkel. Het gaf mij de gelegenheid om even op mijn gemak in de winkel rond te kijken en een plaatsje te bedenken voor de wolletjes die nog gaan komen. En om wat te mijmeren... Zoals jullie weten is mijn hoofd met ideeën een stuk groter dan mijn winkeltje. Maar als ik denk hoe het er 17 jaar geleden uitzag......met 1 kastje katoentjes en een enkel sokkenwolletje. Dan is het assortiment aanzienlijk uitgebreid (dat kan natuurlijk alleen als klanten de bolletjes ook inderdaad kopen!). In de loop der jaren zijn de stoffen bijna verdwenen en zit de wol bijna tot aan het plafond. Het winkeltje wordt op een of andere manier maar niet groter, dus het blijft inschikken en schuiven.



En ik heb nog best wel wat wensen.... :-)

Maar soms word ik ook een beetje vermoeid van het hele scala van mogelijkheden, merken en het giga-aanbod waar er uit gekozen kan worden (ja, ook winkeliers moeten kiezen). Er ligt een merk katoen in de kast met 60 kleuren - dat moet toch keuze genoeg zijn (maar er is het laatste halfjaar wel 6 keer een nieuw merk katoen geboren à  60 kleuren!). En een kleurtje of 60 acryl lijkt me toch ook wel voldoende? Daar ga ik niet nog eens 2 of 3 merken-van-hetzelfde bijdoen.
Het is als de meterslange rij chips in de supermarkt: 7 meter chips om uit te kiezen (hoe bizar is dat?).


Rare afwegingen voor een ondernemer, he? Je zou denken dat ik hier iedereen ga overtuigen van de noodzaak tot het kopen van zoveel mogelijk.... maar ik doe het lekker niet! 
Net zoals ik ook niet meedoe met die dumpprijzen van bepaalde garens. Hoe leuk het ook lijkt om garens ver onder de advies-verkoopprijs (online) op de kop te kunnen tikken - het ondermijnt gigantisch de "gewone huis-tuin-en-keuken-winkel" zoals de mijne. Die winkeltjes waar je de bolletjes gewoon naast elkaar op tafel kan leggen om te kijken wat mooi bij elkaar past (sommige dames doen dat bij mij in de winkel, schrijven de nummers op, "denken er nog even over"en kopen online), waar je een bolletje dat je over hebt kan teruggeven, waar je een eerlijk advies krijgt, soms een patroontje bij je garen krijgt, waar je kan voelen of een garen prikt of niet, voorbeelden bekijken en waar soms eerste hulp bij brei/haakongelukken wordt gegeven. Gratis! Deze winkeltjes kúnnen geen dumpprijzen rekenen omdat dan het licht uit moet. En de verwarming....

Afijn - genoeg gemijmerd! Het wordt tijd voor een ideetje. Met restjes :-)

riciclo creativo bottoni

Deze leuke bloemetjes maak je van restjes garen en oude knoopjes. Hoe meer verschillende, hoe leuker!
Je vindt een beschrijving met veel foto's op Craft and Fun.


En deze vind ik nog steeds geweldig leuk (blogde er al eerder over). Ook van restjes....
Je vindt de beschrijving hier.

Of je doet dit, helemaal geen styliste voor nodig! Elk bolletje mag meedoen, elk merk!

Display your leftover yarn! Now to find the space to display these.:

Fijne avond!


12 opmerkingen:

  1. Ik denk dat mensen voor service en warenkennis uiteindelijk allemaal graag in een winkel (terug) komen. Ik zelf in ieder geval wel.
    Enne...over webwinkels...amazon heeft in z'n hele bestaan nog nooit een dag winst gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je zo ver weg zit! En al woon ik in een middel grote stad, toch moet ik voor een goede Wol winkel best een eindje rijden. En idd, niets zo fijn als wolletjes zien en voelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad jammer dat je zo ver weg zit. Maar ik koop mijn bolletjes het liefst in de winkel. Ik wil voelen, dan pas weet ik of ik echt blij word. Daarbij vind ik de kleur online lastig te bepalen. Dan af en toe maar stukje rijden en er een dagje uit van maken. En tijdens vakanties kijken of er wolwinkels in de buurt zijn is ook erg leuk. Zo ben ik ook een keer bij jou binnengekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk, ook ik wil de nieuwe wolletjes het liefst zien en voelen voor ik ze koop. Een middagje naar een handwerkzaak vind ik dan ook een uitje. Toch ben ik laatst van mijn principes afgeweken en heb ik voor het eerst van mijn leven wol online besteld. Bij een webwinkel die gevestigd is in Arnemuiden. Dat beviel eigenlijk heel goed. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik heb niet eens een écht webwinkel met losse bolletjes :-)
      Maar het gaat me ook niet om de webwinkels, maar om de stuntprijzen die voor ons niet te houden zijn en waaraan de gewone (web-)winkels aan onderdoor gaan....

      Verwijderen
  5. Even hierbij aanhakend: zelf heb ik zo'n moeite met de acryllen van bijv. ketenwinkels... (zal ik namen noemen? Zeeman, Hema, Action, Pippoos)
    Een giga bol voor 1 euro... daar kan toch niemand blij van worden? Er zijn veel mensen in Blogland die vol trots hun maaksels van deze 'wol' laten zien. En dan vind ik het lastig om enthousiast te reageren. Want wat ze maken is vaak super leuk en prachtig, maar die goedkope acryl zegt mij iets anders. Ik weet dat ik niet mag oordelen over dit soort keuze's. Dat niet iedereen geld genoeg in zijn spaarpotje heeft om 'echte' wol te kopen in een 'echte' winkel... en dat deze acryl voor hen een uitkomst kan zijn. Maar heus, óók bij de wolwinkels kun je niet al te dure wolsoorten aanschaffen en je steunt daarmee wel de kleine zelfstandigen die zo enorm hun best doen om hun winkels niet failliet te laten gaan en er van te kunnen leven!! Terwijl voor Action, Zeeman, Pippoos en Hema die goedkope acryllen écht niet winstgevend zijn, integendeel..!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook met een krap budget kunnen er hele mooie wolletje aangekocht worden. Volwassenen moeten echter net als vroeger gewoon weer even leren.. sparen! En uiteindelijk wordt geduld beloond: een veelal duurdere wol staat, valt, hangt of voelt veel beter dan de goedkope varianten!

      Verwijderen
    2. Ja, klopt helemaal, daar had ik het nog niet eens over gehad ;)! Zoveel tijd, werk en moeite voor een werkstuk en dan is het na twee keer wassen 'weg' of lelijk.

      Verwijderen
  6. Ik ben het verschrikkelijk met je eens. Wolletje en bolletjes koop je niet online. Boeken ook niet trouwens, of cadeautjes.. Nee, geef ons maar de eerlijke plaatselijke ondernemer, die je (echt waar!) aanspreekt met je naam, je vriendelijk begroet, na een aantal keer weet wat je wensen ongeveer zijn.
    Pluim voor de hardwerkende ondernemer, ik zou niet zonder ze willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je voorraad is weer ontzettend goed aangevuld Jeanet, je hebt weer keihard gewerkt. Let maar op je gezondheid! Leuke ideetjes om met de restjes te maken, misschien kan ik ook zo'n grote glazen pot vullen met mijn bolletjes?
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt wel gelijk natuurlijk. Soms tracteer ik mezelf op garen uit 'garenwinkel'. Vaak ga ik wel naar Zeeman-Wibra-Boekenvoordeel-Euroland hoor. En het is ook nog gezellig om bij jou langs te gaan, al is het alleen maar voor de gezellig gaan ook niet goed voor jouw kassa lade :-) Succes met weer veel van die mooie garens.

    BeantwoordenVerwijderen