Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 7 september 2015

Pannenlappen

Mijn eerste breilessen op op de lagere school kan ik me nog wel goed herinneren. We breiden met metalen breinaalden waar geen recht stukje meer aan te vinden was. Op sommige plekken een beetje ruw (roestig?) en in mijn herinnering zéér puntig. Het zal vast 2 mm of zo zijn geweest. We breiden met katoen, die al zo vaak was uitgehaald en gebruikt dat het mooie er wel af was. Uiteraard breidde ik mega-vast, met zweterige handjes ploeterde ik en het was opmerkelijk dat ik toch nog de naalden door de steken wist te krijgen. Ik ben linkshandig, maar dat was geen issue, iedereen breide rechts. Punt uit. (Zo ook mijn linkshandige oma en moeder). Het is goed gekomen, ik brei nog steeds ......... rechtshandig, dat wel.

Maar oefenen doe ik ook nog steeds. Je gelooft toch niet dat ik alles kán wat ik op mijn blog plaats? Of heb uitgeprobeerd? Ik mag wel 400 worden als ik dat allemaal nog moet doen! Maar ik probeer steeds iets nieuws en door te proberen en te oefenen kom ik steeds verder of leer ik nieuwe dingen. Het breiwerk van school werd een slang (die overigens vakkundig door mijn moeder is afgebreid) van kleurige lapjes. Nu zijn er nog wel leukere oefenlapjes te bedenken!


Wil je steekjes oefenen - of heb je zin in een niet te groot project? Deze pannenlappen van Drops zitten vol leuke steekjes! Ze worden in het rond gebreid. Je vind de gratis Nederlandse beschrijving hier
Of heb je een stekenboek? Probeer dan zelf eens wat uit :-)

12 opmerkingen:

  1. ;-) dit zou ook leuk zijn met de patronen van de Zeeuwse Visserstruien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker! Dacht ik ook al weer aan, maar ik wou niet wéér over de visserstruien beginnen :-)

      Verwijderen
    2. blijf maar komen hoor met die Zeeuwse Visserstruien...mij verveelt t niet! ;)

      Verwijderen
    3. *hahaha* ik dacht eerst dat ik de "C1" had gezien --- vandaar! :-)

      Verwijderen
  2. Oh wat leuk! Mja ik denk dat ik toch echt die breinaalden ook weer eens van zolder ga trekken :D
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. herkenbaar verhaal over je eerste breilessen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat we na al die handwerkles trauma's het breien toch nog zo leuk zijn gaan vinden :)
    Deze pannenlappen zijn echt juweeltjes. Leuk idee trouwens om de motiefjes van de Zeeuwse truien er in te verwerken,

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik leerde mezelf breien en brei links! Maar dat mocht niet op school. Dus knoeien op naalden die ook nog roestig waren... Maar het is makkelijk die dubbelhandigheid. Ik brei fluitend fair isle. Dank zij die vreselijk strenge hanwerkjuf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij hadden we een leuke handwerkjuf; ik heb er geen nare herinneringen aan. Alleen die gebreide slab in naturel katoen waarop we moesten mazen, en dan het aan- en afhechten van de draden door er recht onder door 5 halve v-tjes te rijgen. Dat vond ik niet mooi: je zag onder al het maaswerk gekleurde streepjes doorschemeren.
    Zulke mooie pannenlappen maakten we niet ;-). Net als Johanna dacht ik ook meteen aan de Zeeuwse deken-motieven hiervoor :-)))).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoiets herinner ik me ook van in school, met zweterige handen en kromme naalden zwoegen aan een breiwerk. Gelukkig kregen we er geen tegenzin in en breien we nog steeds. Ook ik zoek steeds nieuwe uitdagingen om te proberen. Misschien kunnen we samen 400 worden om alles uit te testen???? Wat denk je?
    Liefs, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar. Wij gingen dus ook breien in de 1ste klas. Warm weer, ijzeren naalden en katoen....geen goeie combinatie. Wij moesten twee lapjes breien en daar gingen dan weer katoenen lapjes tussen en het geheel werd met een knoop vastgezet en dit 'ding' was dan mijn inktlap, wij schreven in het begin met potlood en daarna met pen en inkt. Ik kan met het geploeter en te vast breien nog te goed voor de geest halen. Pfft wat had ik een hekel aan dat verplichte breien. Tegenwoordig vind ik het een stuk leuker :-)

    BeantwoordenVerwijderen