Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 18 november 2021

Herman (en Olivier...)

Af en toe is er op het nieuws toch nog iets hilarisch te ontdekken tussen alle sombere berichten. Vanmiddag gooide de NOS het bericht de lucht in dat ze truien zoeken voor Herman!

Op de website van de NOS staat vermeld:

"Dinsdag 4 januari 2022 is het precies 25 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht werd gereden. Op die dag presenteert Herman van der Zandt een aantal NOS Elfstedentochtjournaals, ter herinnering aan de gebeurtenissen van 25 jaar geleden. Om Herman gepast voor de dag te laten komen, hebben we de hulp van het publiek nodig.

Want Hermans kledingkast hangt nu vol met jasjes en overhemden, waarmee hij doorgaans rimpelloos voor de camera verschijnt.  Alleen voor deze gelegenheid heeft hij niets om aan te trekken. Elfstedentocht-journaals presenteer je namelijk in een degelijke, warme, gebreide trui.  Zoals Mart Smeets, Humberto Tan en Pia Dijkstra dat in het verleden ook deden. "


De NOS helpt de vrijwillige breisters een eindje op weg, je kunt op de betreffende website namelijk al een voorbeeld patroon downloaden, eentje op naald 3½-4mm 😂. De maat van Herman blijft een beetje in het ongewisse, ik neem maar aan dat ze de centimeters een beetje hebben gecontroleerd 😁. Het is vast iemand achter een bureau geweest die dit plannetje heeft bedacht, want met naald 3½ -4 mm moeten er toch héél wat meters garen worden verwerkt voor die trui af is. We deden een rondje rond de deskundigen over hoe lang je breit over een herentrui met deze naalddikte. Anja - een speedknitter! - dacht dat dat in 50 uur wel voor elkaar te breien was. Ik zou - theoretisch - er minstens 2 x zo lang over doen want ik ben echt géén snelle breier. Neem dan nog de tijd die ik nodig zou hebben om mijn carpaaltjes tot rust te brengen.... (even vergetend dat de meeste breiers nog wat andere taken hebben, mantelzorger zijn, of een extra job omdat die wolwinkel niet rendabel genoeg is 😂😂😂)


De "bedenker" heeft erbij geschreven dat de trui voor 12 december binnen moet zijn. da's op een zondag - dus dan moet-ie toch donderdag wel op de post. Reken uit: 3 weken! (en dan moet je morgen zéker de wol gaan halen...). 

Toen we startten met het visserstruien-project kwam er eens een meneer in de winkel die wel een paar handgebreide truien wilde bestellen. Toen ik zei dat we niet in opdracht breiden was hij hoogst verbaasd. We hadden hier toch wel een clubje vrouwen die dat even deed? Mijn tante - die 2 flinke truien breide voor het 1e project - stond ook in de winkel. Ze nam het woord: "Nou meneer, dat kan wel hoor. 100 uur breien aan een trui maal een tientje per uur plus de wol, welke kleur wilt u?" 😁

Voor Herman vrees ik dat hij veel vintage gaat krijgen, of WIP's/UFO's óf een modelletje op naalden 10. Lekker onder die studiolampen! Maar het idee is leuk.......

Gaan we verder met een andere heer: Olivier!


Olivier is een stuk sneller klaar. Deze week kwam er weer een stapel boekjes binnen van Zij Maakt Het. Deze schattige Olivier is fijn gebreid met baby-merino van Lang (samen met wat restjes). Is het geen dropje? Heel anders dan zijn grote broer - maar écht hetzelfde patroon (maar met een kabeltje op zijn buik)


De meeste boekjes zijn weer volop op voorraad, je vindt ze in de webshop



Morgen heb ik een vroege dienst, Ali is in de winkel. Ik ben vanaf half 4 weer - ongeveer - present en zaterdag sta ik ook weer voor jullie klaar. Volgende week woensdag is het Dankdag, we zijn dan gesloten. Dus volgende week maar 3 dagen open! (Herman, dat biedt perspectief ware het niet dat ik nog moet verven 😁)

4 opmerkingen:

  1. Ik heb even getest en om 19:00 een kindertrui opgezet op naald 3 mm (dat is dus iets dunner). Het is nu 23:00, twee keer thee gezet en het boord is klaar + de eerste 3 cm van beide panden.
    Ik ben alleen bang dat Herman niet in een maatje 128 past LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je begrijpt vast dat ik deze post met een brede grijns op mijn gezicht heb gelezen. Een geweldige vraag van de NOS. Tegelijkertijd helemaal niet beseffend hoeveel uren handwerk er in zo'n trui gaan zitten.
    Bedankt voor dit vrolijke bericht op deze vrijdagochtend. Een gezellig begin van mijn weekend. Werk ze nog voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, hilarisch, ik heb hardop zitten lachen om je post!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen