Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 7 augustus 2020

Opgedroogd!

Na een intensieve werkdag in het verpleeghuis, waarin ik zo'n beetje wegsmolt, kwam ik thuis waar manlief met ijskoude watermeloen op me zat te wachten. Met nog een flink glas Ab Talebi als dorstlesser en ik kon er weer helemaal tegen! Ik ben weer opgedroogd...

Manlief is natuurlijk van oorsprong wat meer hitte gewend dan ik en hij weet dan ook als geen ander wat goed en lekker is bij deze temperaturen. Omdat het de komende week nog tropisch blijft deel ik vandaag wat dorstlessers i.p.v. breipatronen, ik heb het idee dat ik daar meer mensen een plezier mee doe! 😁

Ab Talebi (letterlijk meloen-water) is het simpelse wat je kunt bedenken. Hak een rijpe meloen in mootjes, haal 'm door de keukenmachine of blender. Doe er eventueel een beetje suiker of een lepeltje rozenwater bij (maar hoeft niet), koel het extra met een heleboel ijsklontjes en klaar is kees!

Je vindt het hier nog eens terug. (Ali nam natuurlijk niet de moeite van mooie glazen en een schijfje meloen op de rand. Het was meer van "hoppa!", in een flinke schaal. Het smaakte er echt niet minder om!

Een heel ander zomers recept is ook erg Perzisch en zooooo lekker: Lavashak!
Hier wordt het vertaald met fruitleer, maar Lavashak bekt veel beter, vind je niet? Omdat we zoveel pruimen hadden heb ik het nu een paar keer zelf gemaakt en nu genieten we ervan. 

Deze maakte ik van een rijpe mango en 5 of 6 grote rijpe pruimen. Ik haalde nu de schilletjes van de pruimen - zodat de Lavashak mooi geel zou blijven, maar je kunt ze ook laten zitten en dan krijgt het een mooie rode kleur. Schil de mango, verwijder alle pitten en snijd het vruchtvlees in stukjes. Voeg eventueel nog 80 ml honing toe als je de Lavashak zoet wilt maken. Maar zuur is het ook erg lekker!
Laat het fruit 5 minuten zachtjes koken en pureer het dan glad met een staafmixer. Bekleed een bakplaat met plastic folie of bakpapier, verdeel het mengsel erop tot een dunne, gelijkmatige laag. Zet de oven op 70 Celcius en laat het ca 6 uur indrogen. Als het weer afgekoeld is kun je het oprollen, koel bewaren en vooral opeten met dit warme weer!

In Iran drogen ze dit buiten, maar daar leent ons klimaat zich wat minder voor, alhoewel..... 😉
Je vindt hier nog een recept maar ook hier recepten in het Nederlands!

Hou het koel, deze dagen. Morgenochtend is de winkel open tot 13.00 uur.




5 opmerkingen:

  1. Nou het ziet er al heel lekker uit. Als ik hoor wat er in zit is het ook heerlijk zomers met al dat fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, lijkt me heerlijk! Ga ik proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee van je: deze recepten met dit weer. Hou het koel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. na 4 dagen was de hittegolf toch niet voldoende
    de Lavashak alsnog verder in de oven gedroogd.
    leuk/ lekker probeersel.

    BeantwoordenVerwijderen