We zijn nu 2 jaar verder en er is ondertussen al heel veel in deze webshop geplaatst. Het gebruikersgemak voor klanten en voor mij is super máár ik ben me ook erg bewust van alle beperkingen. Dat komt vooral omdat ik de stenen toko in mijn uppie moet draaien (en ik geen mega-magazijn met -tig medewerkers heb): natuurlijk gaan er dagelijks bolletjes over de toonbank gaan en dan is er soms wel eens iets op - ook in de webshop. Een webshop suggereert echter - in mijn beleving althans - dat iets altijd op voorraad is. Helaas, dat is in een kleine handwerkwinkel als de mijne gewoon niet mogelijk. We hebben niet álle kleuren van álle garens van álle merken in gróte hoeveelheden in een pakhuis liggen....... (zou het wel willen hoor).
Daarom heb ik láng niet alle draadjes die in onze winkel verkocht worden in de webshop gezet. Niet te doen voor mij alleen. Maar wat wel erg fijn werkt zijn de pakketten, de zeeuwse patronen/pakketten, de workshops, de CAL-pakketten en abonnementjes. Overigens heb ik vaak héle geduldige klanten die het vaak absoluut niet erg vinden om heel even te wachten tot een bestelling geleverd is.
Een andere grote beperking die ik ervaar van een webshop zijn "de alternatieven". Want al die prachtige projectjes die ik laat zien op mijn blog en in de webshop kun je van zóveel verschillende garens maken. En ik hou er zo van om iedereen goed te informeren. Hou je van katoen of liever wol? Wil je er een streepje door of een mohair-draadje erbij? Is blauw net op maar val je toch opeens voor roestbruin? Combineer je graag kleuren of garens? In de stenen winkel kan het állemaal. Je kan voelen, mixen en sorteren, kasten leeghalen voor die éne kleurencombinatie (dat mag bij ons 😉), dát bolletje erbij of juist eraf? Je kan dure en goedkope alternatieven zoeken en misschien kom je juist wel met heel iets anders thuis. Nou ja, je snapt het wel: dat zoeken naar dat ene draadje voor die klant - dat maakt dat ik mijn werk zo leuk vind. In de webshop kan ik die adviezen en alternatieven vaak niet laten zien.
Toch ga ik het uiteraard niet redden met alleen een stenen winkel in een verre uithoek van Nederland, ik ben maar wat blij met jullie online bestellingen. Maar zullen we afspreken dat je gewoon even contact opneemt als je alternatieven zoekt? Een ander kleurtje, een ander draadje? Wie weet kan ik je van dienst zijn!
Deze week had ik een paar keer een vraag over dit leuke damesvest in het Arnemuidse slangen-motief (van de visserstruien). Misschien dat het ergens in een Facebookgroep is opgedoken of op een breiclubje is bekeken? Dit vest is gebreid van Scheepjes Softfun (wat in héél veel kleuren leverbaar is, en nee - ik heb niet altijd álle kleuren in grote hoeveelheid direct op voorraad). Máár hou je meer van wol? Merino? Of een 6-draads sokkenwolletje? Of ga je voor klassiek met bijv. Rowan Felted Tweed? Het kan allemaal! De pakketten vind je terug in onze webshop. Wil je een ander garen? Bel, mail of kom even langs 😊.....
Fijn weekend allemaal!
Ik snap het helemaal. Ik zit in dezelfde situatie. Het is jammer als mensen altijd voor het voorgrschreven garen willen gaan en dan sneller bestellen bij een wolgigant. Juist het overleg en advies maakt een stenen winkel de moeite waard
BeantwoordenVerwijderenJe schrijft het keurig, maar tussen de regels door lees ik erin dat er mensen ontevreden zijn geweest, omdat je een bepaald kleurtje niet uit voorraad kon leveren. Nou, dan wachten ze toch gewoon eventjes?! Ik weet uit ervaring dat je een Scheepjes bestelling met een dag of 2 wel in huis hebt, dus dat betekent dat jij het met gemak binnen een week hebt kunnen leveren. Naar mijn mening snel genoeg. Mensen staan er gewoon niet bij stil dat jij overdag (in je uppie) je winkel draait, daarnaast een huishouden hebt, voor dit blog bezig bent, inkopen moet doen en die vreselijke administratie, leuke dingen organiseert die gewoon heel veel tijd vragen (brei-avond, lessen door andere handwerksters, de dag in juni) enz. Probeer het naast je neer te leggen, en wees blij met al die tevreden klanten, in de winkel en je webshop, die jou wel waarderen!
BeantwoordenVerwijderenEen heel begrijpelijk verhaal.
BeantwoordenVerwijderenAls alle mensen een beetje meer geduld zouden hebben ... bij jou en alle bolletjes en op zo veel plekken meer (in het verkeer bijvoorbeeld) ... dan zou de wereld nog zo veel mooier kunnen zijn.
Veel succes en geniet van alle klanten die je blij kunt maken!
Knap dat je in je eentje alles doet om het voor jouw klanten zo goed mogelijk te regelen. Handwerken is iets om lekker rustig mee bezig te zijn. Even chillen en nog iets moois maken ook. Wij als klanten mogen ook best geduldiger zijn bij het bestellen van onze garens. Komt het vandaag niet, dan komt het morgen (overmorgen of nog iets later) wel.
BeantwoordenVerwijderenJij doet je best en kunt geen ijzer met handen breken in jouw wolwinkel.
Groetjes en fijne dag, Margaret