Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 30 juni 2014

Lossen en stokjes

Zo, wat is het weer MAANDAG! Na een dag rust is het weer behoorlijk aanpoten vandaag. De rommel in de winkel straalt me tegemoet, mijn mailbox - die ik gisteren bewust niet heb geopend - stroomde vol, ook hier moet wel eens wat in het huishouden worden gedaan, en de groente en het fruit in de moestuin hebben ook niet gewacht met groeien tot ik wat meer tijd over heb.....
En dan heb ik het nog niet over het A-dministratie-woord... :-(
Afijn, maar gewoon ergens beginnen, we zien wel waar het schip strandt. Eerst die mailbox maar eens aangepakt. Nu een blogje - ter ontspanning - en dan de bestellingen doen. Wordt vast laat vanavond!

Vorige week zag ik de foto's van een prachtige sjaal van Joke Kole, ik mocht 'm laten zien:



Wat een prachtig patroon voor de zomer! Deze sjaal bestaat alleen uit lossen en stokjes en is gehaakt van 2 strengen Filigran (wil je lange franjes, dan heb je nog een streng extra nodig). Weer een bewijs dat mooi niet altijd moeilijk hoeft te zijn! Joke schreef de beschrijving uit en ik mag het delen: 

Opzetten:
Een veelvoud van 25 lossen + 10 lossen (zolang als je de sjaal wenst te maken).

1e en volgende toeren:
*10 stokjes, 15 lossen* dit herhalen en eindigen met 10 stokjes.

Doorgaan tot de gewenste breedte. Eventueel afwerken met franjes.

De  verhouding tussen de stokjes en de lossen  kan aangepast worden aan de dikte van het materiaal.


Deze kleur Filigran hebben we in de winkel, maar ook effen kleuren. Het is 100 % merino en echt heerlijk om mee te haken, breien én te dragen want het kriebelt absoluut niet. Gemeleerde strengen kosten € 15,25, effen kleuren € 12,75. Er zit 600 meter op een streng van 100 gram. 



3 opmerkingen:

  1. wat een mooi eenvoudig patroon. Blijkt maar weer eens dat mooi niet altijd ingewikkeld hoeft zijn. Ik ben alleen wel benieuwd hoe breed de sjaal op het voorbeeld is geworden. Zelf heb ik graag een niet zo brede sjaal. Ik draag hem meestal op het werk tegen een te-actief luchtventilatiesysteem dat in het gebouw zit (en lastig te regelen is)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuke sjaal! En al ben ik momenteel minder met sjaals bezig ..... deze spreekt wel aan. Vooral omdat ik dit filigran garen (1 streng) en een bijpassende streng donkerblauw al heb liggen :-)).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen