Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 8 februari 2021

Dekentjes

Tjonge, wat zitten we nu opeens in de winter. Ik hou ontzettend van sneeuw en winterkou (een stuk beter dan zomerse hitte!) maar ik ben absoluut geen held op de weg. Het liefst hou ik iedereen de komende twee weken onder mijn vleugels maar dat gaat niet. Gisteren moest ik dus ook al vroeg op pad. Na een rusteloze nacht keek ik in de vroegte uit het raam: het leek wel mee te vallen... toen was ik natuurlijk nog niet buiten geweest. Bij de eerste stap buiten hoorde ik al een krakend geluid onder de sneeuw vandaag komen en ik realiseerde me dat er een laagje ijs onder de sneeuw lag. Afijn, maakte niet uit, ik moest tóch weg. Wat een gestuntel in de vroegte...... ik kreeg uiteraard de tuinpoort niet van de grendel, het ijs lag niet alleen op de straat.... Na wat gefriemel en wat klappen schoot het los. Volgde de uitdaging van een bevroren auto-portier.... Via de bijrijdersstoel kwam ik uiteindelijk in de auto (maar goed dat iedereen nog op zijn bed lag, dat zag er toch wat minder charmant uit...) en maakte ik zo goed en kwaad als het ging de auto sneeuw- en ijsvrij. Volgende les: vergeet vooral je lampen niet....


Het behoeft geen verdere uitleg dat het niet zo druk was op de weg. Als er al gestrooid was, was daar tot ver in Middelburg nog weinig van te merken. Wel fijn: ik kon zo langzaam rijden als ik wou 😂, geen hinderlijke achtervolgingen. Zonder brokken ben ik er gekomen.... en ook weer thuis. De situatie was 's middags echt niet zoveel beter. Een held word ik nooit in het winter-verkeer...

Vandaag had ik een vrije dag, in de zin van: ik hoefde de deur niet uit 😉. Het zegt misschien weer wat over mij dat ik toch eerst de bestellingen en mails verwerkte. Een winkel runnen in lockdown vereist wat andere skills. Uithoudingsvermogen, geduld en een flinke dosis optimisme zijn absoluut noodzakelijk maar af en toe zie ik wel eens de bodem van mijn gereedschapskist. Maar daar zal ik beslist niet alleen in staan. Dus probeerde ik zo goed en kwaad als het ging om iedereen aan zijn broodnodige bolletjes te helpen, vergezeld met fotootjes e.d. Alleen: de telefoon gaat ook voortdurend op dagen dat ik "normaal" ook gesloten zou zijn, en ook in de avonden (wat ik uiteraard wel gewoon hoor omdat ik naast de winkel woon). Misschien wat overbodig, maar dan neem ik niet op hoor!


Het levert natuurlijk wel weer mooie plaatjes op, die sneeuw! De Markt voor de winkel is een ijsbaan die schuin afloopt, ik denk dat we daar nog wel wat schuivers gaan zien... (ik zie liever een brei-festival 😁)

Omdat het zo koud is en iedereen wel een dekentje kan gebruiken:


Dit mooie dekentje vond ik op Ravelry, het kreeg de naam "Look for Happiness". Het Engelstalige patroon is te koop via Ravelry en is beschreven in een heleboel maten.
Wie echter de Zeeuwse Deken al eens heeft gebreid kan dit uiteraard gewoon zelf, het blokjes-patroon komt in heel veel Zeeuwse truien voor. De rand van tricotsteek en gerstekorrel doen het patroon prachtig uitkomen en zorgen dat er niets gaat krullen.

Het is leuk dat het pakket van de Zeeuwse Vissersdeken nog steeds populair is. Ook de deken van Tante Zoet wordt nog met grote regelmaat gebreid. Een lange winter, een avondklok, een pandemie en tijdloze patronen - bijna een ideale combi 😉.

Blijf gezond, breek niets, hou vol!














 





2 opmerkingen:

  1. Sneeuw is prachtig. Maar op de weg is het niet fijn. Ik ben ook geen held ;-)
    Fijn dat je veilig heen en weer naar je werk bent gekomen.
    Mooie deken. Heerlijk nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoere vrouw, dat je toch op pad ging en veilig heen en terug kwam. Goed dat je gewoon jouw eigen tempo aan kon houden, want dat helpt in deze situatie.
    Misschien kun je aan de tekst op je blog toevoegen: Telefoontjes en e-mails worden beantwoord tijdens de normale openingsuren van de winkel.

    Groetjes en pas goed op jezelf, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen