Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 22 september 2021

Hobbit!

Het zal je meestal ontgaan maar er zijn voor een heleboel dingen "(inter-)nationale dagen". Gisteren Alzheimer-dag én internationale dag van de Vrede. Zo heb je Veteranendag, Linkshandigendag, Roodharigendag (beiden nooit wat mee gedaan...), Dierendag en zo zijn er honderden. Al dan niet internationaal of bekend bij het grote publiek. En vandaag? Is het Hobbit-dag! (en ook de verjaardagen van Bilbo Baggins en zijn neef Frodo Baggins)

“It's the job that's never started as takes longest to finish.”
― J.R.R. Tolkien, The Lord of the Rings

Nooit Tolkien gelezen (of bekeken?), sla dan maar over! Maar wij houden met regelmaat een lange zaterdag-avond-zit om een van de films te bekijken en met 2 fans thuis weet ik ondertussen dat er heel wat meer liefhebbers zijn van Tolkiens boeken en personages. 

In januari schreef ik over deze deken en ik kreeg hele leuke reacties. Anja kreeg het verzoek om deze deken te breien en ze gaf er - uiteraard - haar eigen twist aan. Ze gebruikte ander garen (6ply sokkengaren) en breide in het rond met een knipbies. Omdat de deken dan kleiner zou worden dan het oorspronkelijke formaat bedacht ze er nog een extra rand bij.

Foto's: Anja Geldof

Wat een prachtstuk, he?
Het patroon (niet meer dan een schema) koop je via Ravelry

“All we have to decide is what to do with the time that is given us.” — Gandalf (breien dan maar...)


Voor wie dit iets te pittig is, er zijn zóveel leuke patronen gelinkt aan LOTR. Zo vond ik nog een prachtig (gratis en Nederlands) patroon op Ravelry met de naam Edoras:



“Then I will bear you to Edoras, where the Lord of Rohan sits in his halls”

― The Fellowship of the Ring, J.R.R. Tolkien

Afijn, weer genoeg voer voor de fans! 




4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige deken maar wat een werk. Hier zijn we ook allemaal fan maar ik waag me er niet aan hoor. Dan zijn de sokken een veel beter project voor menigeen 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend, die deken! En ook mooie sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh wauw! Wat een enorme opgave lijkt me dat, zo'n deken breien! Maar hij is prachtig. Hier zijn we ook wel een beetje 'fan' van Tolkiens werk (al wist ik niet dat het Hobbit-dag was hihi). Ik hou het maar bij het kijken van de films (al sluimert het patroon van de gehaakte Smaug nog wel ergens in mijn hoofd...)

    BeantwoordenVerwijderen