Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 31 maart 2015

Kinderponcho

Vorige week kon ik het niet laten om met de Softfun Denim aan de slag te gaan. Andere werkjes liet ik liggen, want deze bolletjes lachten mij toe :-)
Ik haakte en ik haakte. Heerlijk - tellen tot drie - meer heb je soms niet nodig om een beetje tot rust te komen, toch? Enkele weken geleden blogde ik over deze poncho van Stone Washed, en ik besloot voor de winkel een nieuw exemplaar te haken maar dan van de nieuwe Softfun.

Nodig: Softfun Denim
3 x 50 gram kleur lichtroze 504, 1 x 50 gram van de kleuren 500 (turkoois), 503 (donkerroze), 506 (groen) = 6 bollen in totaal.
Haaknaald 3½ - 4 mm.


Omdat het zo vreselijk blijft waaien staat de paspop vandaag binnen, zodra het kan mag-ie naar buiten. Wat een heerlijk werkje is dat!


Ik begon met 96 lossen (in elk geval deelbaar door 8 - en het moet natuurlijk over het hoofd van het kind passen!!) en haakte volgens dit schema van Sucrette.


Je kunt zo door blijven haken tot de poncho op de goede lengte is. Deze poncho is geschikt voor kinderen van 5-7 (ongeveer). Heerlijk om met verschillende kleuren te spelen! Het gemeleerde effect van de Denim maakt het speels (op de foto zie je dat niet zo goed). Je kunt dit garen ook mixen met de effen variant van Softfun.


Voor de afwerking van de rand koos ik voor een ruche. Let op: voor de ruche gebruikte ik meer dan een bolletje lichtroze. Ik haakte in de eerste toer van de ruche in elke steek 2 stokjes. In de volgende toer haakte ik in elke steek 1 stokje, 1 losse. Ik werkte af met een toer blauw met 1 vaste, 1 losse, en stak daarbij tussen de stokjes (zie foto).


Toen ik de poncho op de weegschaal legde woog het 280 gram, ik haakte dus bijna alles op! Ik haakte 34 toeren (zonder ruche), maar dit is wel afhankelijk van je hand van haken. Haak je erg los, dan gebruik je ws. meer (maar kan je poncho ook wat meer uitzakken).


Je kunt het pakketje bestellen via mail. Uiteraard is dit patroon geschikt voor allerlei soorten garens.

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige vrolijke kleuren! Passen precies bij een heerlijk ondeugende meid. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi en je kan het kleurverloop toch goed zien !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi!! Ik heb er ook al naar staan kijken, heerlijk garen!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen