Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 9 juli 2013

Jubileum Scheepswerf Arnemuiden

De oude Scheepwerf in Arnemuiden bestaat dit jaar 250 jaar. Dat wordt uiteraard gevierd, en er is zaterdag a.s. 13 juli een open dag.


De werf is onlosmakelijk verbonden met de bouw van vele platbodems die in de vorige eeuwen op de Zeeuwse wateren vaarden. Op de website van de Werf kun je lezen over de historie van de Werf en Arnemuiden.


In elk geval wordt zaterdag de 250e verjaardag groots gevierd! Het feest begint om 10.00 uur en je kunt er o.a. vinden: paling roken, garnalen pellen, gebakken visjes, vissoep koken, en nog meer!

Maar ook oude ambachten zoals een touwslagerij, smederij, manden maken, netten boeten en breeuwen,


Dit allemaal in en om de oude gebouwen van de werf.


met zijn oude balken en werktuigen.



Je vindt er informatie over oude gebruiken, zoals "het mannetje" in de masten.


 En en is nog veel meer, o.a. presentatie van bieren, live muziek, maritieme boeken-verkoop, modelbouw, verkoop van maritieme spullen. Natuurlijk is ook de Stichting Behoud Hoogaars aanwezig. En uiteraard 10 - 12 historische platbodems!




Een impressie van de opening van de werf:



En ik, ik ben er ook! Uiteraard met mijn Zeeuwse spulletjes èn de Arnemuidse Visserstruien! Kom je ook? De werf is ook makkelijk te bereiken met de trein. En uiteraard is 's middags ook het museum in het Stadhuys geopend.

Om in de stemming te komen:


Deze leuke bootjes-slinger vind je bij Bunny Mummy. In het engels, maar met zoveel foto's dat je er wel uitkomt! Deze week nog meer leuke nautische ideetjes.........



3 opmerkingen:

  1. Yeah, deze zaterdag zijn we in Zeeland en nu kan ik komen!!! Eindelijk eens de vers gepelde garnalen proeven en de rest van wat er wordt aangeboden. Als handwerker vind ik ook netten boeten en breeuwen interessant. Lijkt me enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gehaakte bootjes zijn echt heel erg leuk! Ik had ze al op haar blog gezien voor u er over blogde. Vanmorgen even aan het stoeien geweest met het patroon. Ik haak regelmatig vanaf een Engels patroon, maar volgens mij klopt er in dit patroon ergens iets niet. Ik kom steeds niet uit en doe precies wat er staat. Nu eerst even een middagje werken en vanavond nog maar eens even goed voor gaan zitten!

    Fijne dag vandaag!!! Groetjes, Vera
    (veranadine.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen