Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 13 juni 2024

Nog even!

Wie mij al een tijdje volgt zal het niet ontgaan zijn dat we 29 juni een leuk feestje houden in Arnemuiden. De jaarlijkse visserijdag wordt gecombineerd met de viering van 450 jaar stadsrechten, en het wórdt wat! 

Na een wat aarzelend begin hebben nu heel veel mensen de schouders eronder gezet en het wordt een heel gebeuren! Stichting RMU-events maakt er een hele feestweek van, je volgt het allemaal hier  

Op allerlei niveaus worden er voorbereidingen gemaakt. Ik heb jullie natuurlijk op de hoogte gehouden van onze workshops in klederdracht. Iedereen is er inmiddels wel achter dat je je niet "even" in onze klederdracht hijst. Wat een werk is er verricht! Inmiddels wordt de kunst doorgegeven en ik denk dat er echt veel vrouwen in klederdracht lopen op de 29e, geweldig!

Ook zijn er héél, héél veel truien gebreid. En dus echt niet (alleen) voor mannen-van-respectabele-leeftijd, jonge gasten willen ook zo'n trui. En een bijpassende klepbroek, als het even kan. Daarom is een groepje dames met een naaiclubje begonnen, waarin iedereen wordt geholpen die wat ondersteuning kan gebruiken bij de kleding voor kinderen, klepbroeken, kielen, etc. Afgelopen dinsdag nam ik daar een kijkje:






Tijdens de koffie schoof ook een journalist van de PZC aan en we werden getrakteerd op taart door de mannen van RMU-events die tekst en uitleg gaven over het hele traject van de 450 jaar stad-viering. 


Zó leuk om te zien dat er zoveel verschillende mensen bezig zijn om het feest tot een succes te maken. Op allerlei niveaus zet iedereen zijn beste beentje voor. Waar een klein dorp stad groot in kan zijn....


Ook bij de basisscholen zijn er projectweken rondom het thema klederdracht en de geschiedenis van Arnemuiden. En voor iedereen die het net te ver vindt gaan om in traditionele klederdracht te gaan, zijn er de moderne varianten:


Als je mij 10 jaar geleden had gezegd dat het slangenpatroon en de klederdracht zo'n verbindend item zou gaan worden, had ik je echt nooit geloofd.

Op een of andere manier is het "schortenbont-week", veel mensen komen een metertje of wat halen voor hele verschillende dingen. Gelukkig is er weer nieuwe voorraad bezorgd! Ik moet alleen nog even schuiven, passen en meten om het in de kast te krijgen. In januari dacht ik nog zóveel ruimte te hebben in de winkel 😂


én een katoentje voor het blauw mutsje...


Je maakt het af met een Zeeuws knoopje:


Nu maar hopen dat ik ook op de been blijf, ik moet er niet aan denken dat ik juist dán plat ga. We gaan het zien. Morgen is de winkel weer open, Ali gaat de tent runnen! 

PS: er zijn deze week nog heel veel vissen ingeleverd en opgestuurd. Ik heb nog geen kans gezien om te op de foto te zetten maar dat probeer ik nog...


2 opmerkingen:

  1. Succes met alle voorbereidingen. Fijn dat zoveel mensen betrokken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het toch jammer dat ik zover bij Arnemuiden vandaan woon. Ik zou zo graag een kijkje komen nemen !

    BeantwoordenVerwijderen