Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 22 juni 2024

Generale...!

Vandaag hadden we een soort Generale Repetitie 😁 voor volgende week. Een Duitse televisiezender (NDR) wilde opnames maken voor een programma dat ergens in de herfst zal worden uitgezonden en zij hadden "lucht gekregen" van onze inspanningen om onze klederdracht levendig te houden, inclusief alle moderne varianten. Of we wat konden vertellen, in vol ornaat natuurlijk. Ik kon een beetje afleiding wel gebruiken (mocht het mis gaan, dan ben ik zó thuis) en kindlief kwam uit Zwolle, liet haar deadlines voor wat ze waren en sleurde haar Schotse lover mee naar RMU.


Old lady Nel deed alle moeite, zorgde dat alle spelden goed zaten en we waren er klaar voor! Op naar het museum....


Nu bestaan TV opnames vooral uit wachten, maar modern tijdverdrijf kun je best in je zijzak verstoppen en er lag een breiwerkje klaar... (dit is echt voor de foto hoor, geef mij maar een rondbreinaald! Maar mijn moeder breit de truien zoals vroeger op 4 priemen)


We waren bepaald niet alleen, het was een heuse happening en daarmee een heel klein voorproefje op volgende week! Dan zijn er ook veel meer jongeren bij, die hadden het vandaag nog even te druk met het versieren van een huis en het uitsteken van een vlag.



Er was absoluut geen sprake van een plan of draaiboek, het was lekker rommelig en chaotisch maar we vermaakten ons wel. Ali runde de winkel in zijn eentje (zoals altijd wordt het meeste werk achter de schermen gedaan!)



Piet Minderhoud stond ons bij met tips over de sierraden (weer wat geleerd!) en voerde ter plekke nog wat reparaties uit!


De televisiemakers wilden nog graag wat jong bloed zien en de kleine Ivy wilde graag voor de camera aangekleed worden. Bij de vraag hoe vaak ze deze kleding aan zou willen zei ze verlegen: "elke dag!"
Dat gaat wel goedkomen in de toekomst.



Afijn, we waren zeker 4 uur bezig voor hoogst waarschijnlijk 5 minuten TV in oktober maar wat was iedereen - jong en oud - enthousiast aan het vertellen over ons erfgoed en de toekomst.


Foto Aart van Belzen


Inmiddels gaat het er ook steeds leuker uitzien in de straat! Hoewel ik weet dat het totaal geen zin heeft, check ik al een paar keer per dag de vooruitzichten voor het weer. We hopen zo dat het een prachtige dag wordt. Mijn hoofd hield het goed vandaag, deze generale verliep prima!


10 opmerkingen:

  1. Wat een voorrecht om hiervan mee te mogen genieten. Dank voor al jullie werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat er TV opnames gemaakt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontzettend leuke vlog en fijn dat het goed voor jou ging. Veel succes verder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk verslag van de generale! Succes met de opnames voor het “echie”

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop te kunnen.komen met OV uit Burghsluis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat super leuk dat er vanuit Duitsland ook aandacht is voor jullie. De foto's zijn ook mooi en leuk. Nu bijkomen en op naar volgende week hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie worden beroemd, fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die eerste foto van jou en je dochter is zo prachtig. Ook de mooie kanten muts die je dochter draagt. Deze zou ik uitprinten en in een lijstje op de kast zetten.

    BeantwoordenVerwijderen