Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 23 juni 2022

Dwars!

Overmorgen - zaterdag - trek ik weer een keer onze klederdracht aan. Het is dit keer echt wel een poos geleden want tijdens de laatste visserijdag (al 3 jaar geleden) was het zó warm dat ik een keer paste. Corona deed de rest. Ik dook deze week dus even in moeders catacomben onder het logeerbed om eens te kijken wat er nog paste. Een onderkeus dat onder je schort uitkomt is niet zo fraai en met mijn grote hoofd pas ik niet in elke muts (om nog maar te zwijgen over mijn stevige armen en de strakke mouwtjes van een hemdrok). Afijn, het is allemaal weer geregeld en de temperatuur lijkt ook zeker goed te worden!

Het is natuurlijk heel jammer dat heel veel stoffen die in de klederdrachten werden gebruikt niet meer te vinden zijn. Het broderie voor de mutsen, het kamgaren met patroontjes voor de hemdrokken, jakken en keuzen - het is er niet of nauwelijks niet meer. Vooral rouwstoffen zijn nergens meer verkrijgbaar.


In mijn zoektocht naar het Zeeuws Schortenbont is er steeds minder keuze, zeker nu de originele fabrikant failliet is. Ik blijf echter zoeken en soms komt ik ergens nog rollen tegen, soms ook nog van de originele weven (maar dat is wel uitzonderlijk). Heel blij was ik dan ook toen ik ergens weer rood schortenbont tegenkwam. Dit is nooit gedragen in de streekdrachten maar is nog een overblijfsel uit de tijd dat folklore-stoffen helemaal hip waren (lees hier nog maar eens terug). Natuurlijk gelijk besteld maar ik was stomverbaasd toen ik het pakket openmaakte:



Twee van de rollen waren dwars geweven! Voor jullie misschien niks bijzonders maar ik stond toch even te knipperen..... De bovenste rollen zijn dus nog "origineel", de onderste 2 eh, alternatief geweven. Voor de projectjes waar wij nu Zeeuws Schortenbont voor gebruiken is dat allemaal niet zo erg, en voor wie écht nog een klederdacht-schort wil naaien (met gesmockte plooitjes en tot op de grond) kan de stof ook nog steeds gebruiken. Je moet soms alleen even anders rekenen.

In de webshop zijn de nieuwe motiefjes ook toegevoegd, het is daar duidelijk aangegeven hoe de stoffen geweven zijn. Ik ben in elk geval blij dat er weer een alternatief voorhanden is. 

En vandaag kon ik eindelijk de Biscornu-pakketjes weer helemaal klaarmaken! 


Het pakketjes bevat stof, 2 kleuren borduurzijde, een naald, vulling, 4 Zeeuwse knoopjes en het patroon. Alles om 2 mooie speldenkussentjes te maken met een schortenbontmotiefje:



Er liggen weer voldoende pakketjes in de winkel en je vindt ze hier in de webshop, samen met de schortenbont-stofjes en het boekje Bont.

Morgen heb ik een vroeg dienst, Ali gaat iedereen helpen morgen. Ik ben er zaterdag weer - in vol ornaat! Van harte welkom op de visserijdag, er is echt van alles te doen!













2 opmerkingen:

  1. Wat een nostalgie, Jeanet. Ik had een verhaaltje als antwoord bedacht , maar toen ik op: (lees hier nog maar eens terug) klikte, zag ik dat ik dat in2019 al verteld had. Heb in de jaren 70 er meerdere malen mee gewerkt.Is volgende maand 48 jaar geleden.
    Succes zaterdag, hoop dat het niet te warm is.
    Gr Wytske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je verbazing bij het zien van de stoffen kan ik me helemaal voorstellen.
    Hopelijk hebben jullie een mooie visserijdag gehad!

    BeantwoordenVerwijderen