Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 26 maart 2015

Uit Balans

Gisteren was ik (weer) een dagje uit balans. Letterlijk, want het zwieberde en zwaaide voor mijn ogen en lag de hele dag plat - totaal niet in staat om op te staan (niet ongerust worden, deze klachten heb ik al jaren. Ik mag de mallemolen weer in, maar heel lastig is het wel). Gelukkig stonden de hulptroepen al klaar: jarige job Ali, moeder Nel van 75 en dochter Miriam van 14 hebben het samen prima gered, wat een team :-)
Vandaag gaat het weer prima.

Het was dan ook een blogloos dagje, dat halen we snel even in! De Zeeuwse Meebreideken is al op de helft van de patronenreeks en de groep meebreiers groeit nog steed. Op de Facebook-groep komen prachtige combinaties voorbij en in de winkel zie ik ook steeds meer lapjes in het  "echie".


Jeamantha breit 'm met acryl in stoere kleuren.


Stefanie kiest voor de 6-draads sokkenwol met Tweed
(we hebben hiervan veel op voorraad, je mag altijd even mailen voor de kleuren)

En dit is ook prachtig:


De lapjes zijn gebreid door Marijke met Scheepjes Stone Washed.

Zo zie je dat iedereen zijn eigen draai en invulling er aan geeft! Af en toe komen er ook wat handigheidjes aan te pas. Dit magneetbord is best handig als je de patronen moet lezen. Er zijn teltekeningen bij waar je de aandacht goed bij moet houden en met de magneetstripjes fixeer je het patroon en kun je de regels volgen (€ 13,95)


Dit is ook handig! De lapjes lijken na het breien van de verschillende patronen soms een andere maat te krijgen. Nat opspannen maakt dat ze de goede maat krijgen. Dit is een spanmat van Prym, een schuimrummer mat met een centimeter verdeling erop.



Naast centimeters vind je ook cirkels e.d. zodat het ook handig is voor ander brei- en haakwerk zoals bloemen of granny squares. De matten zijn weer besteld (gaat een beetje met hindernissen), en zouden volgende week hier weer binnen zijn. (€ 37,50)

En vorige week werd me ook dit idee aangereikt - een poster met allerlei wetenswaardigheden (maten, termen, omrekentabellen) over breien: het Breimaatje!

Je kunt deze poster vinden/bestellen op de (hele leuke) website www.debeeldvink.nl. De poster is A2 formaat, en kost € 9,95 (excl. verzenden). 

Met deze hulpmiddelen gaat het breien bijna vanzelf :-)
En kom je er dan toch niet uit, in de Facebook-groep kun je je vragen kwijt en krijg je antwoord!

Ondertussen komen hier ook al een aantal lantaarnpaal-lapjes binnen, hoe leuk is dat!? We kunnen er nog wel een paar gebruiken :-)



En nu ga ik snel wat achterstallig werk inhalen!! 





6 opmerkingen:

  1. He gelukkig Jeanet je bent er weer.
    Heb je gemist gisteren (zowel in blogland als fysiek in de winkel)
    Maar ik kom gewoon terug hoor ;)
    Gisteren hier op het dorp werd ik in de c1000 aangesproken of ik
    mijn tas (weetjewel de ah tas) zelf had gemaakt.
    Dit resulteerde in een gesprek en mevrouw was bezig met de meebreideken,
    leuk he!
    Doe je rustig aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "De lapjes lijken na het breien van de verschillende patronen soms een andere maat te krijgen. Nat opspannen maakt dat ze de goede maat krijgen."

    Klopt, ik heb lapjes die zeker 5 cm verschillen van elkaar. Dat maakt dat ik ook nog niet durf te blokken (ik ben nu bij blok 6) omdat ik niet weet wat de gemiddelde maat is. Eind mei ben ik op vakantie in Zeeland en kom graag even langs mét lapjes voor advies.

    groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dat ook regelmatig. Heel lastig. Ben ooit eens naar een neuroloog ervoor geweest. Die gaf me oefeningen waarbij je de aanvallen opwekt en dan is het snel over. Het heeft een naam schiet me zo gauw niet te binnen. En ik heb het altijd als ik te DRUK ben geweest. Zou dat in jouw situatie misschien ook kunnen?????

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb even gegoogled het heet BPPD, oefeningen vind je er ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even op de sluimerstand zeg ik dan! Take care!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaat het al weer wat beter met je Jeanet? Pas op jezelf hoor. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen