Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 8 februari 2023

Uit de oude doos...

Vandaag was weer een dag met écht van alles wat! Vanmorgen zocht ik de eerste winterdraadjes uit voor de winter 2023/2024. Bizar he? Deze winter is nog niet voorbij en we kijken al weer vooruit naar de volgende. Ik werd al wel weer enthousiast over die winterbolletjes, maar éérst die vrolijke zomerdraadjes nog hoor!


Vanmiddag maakten we een start met het uitzoeken van dozen en tassen vol klederdrachtspullen die we gedoneerd hebben gekregen. Da's echt nog een hele klus maar gelukkig hielp mijn moeder, ze heeft er verstand van! Doeken en beuken in de meest uitleenlopende stofjes, tenslotte kon je daar nog een beetje de mode mee volgen en je eigen smaak volgen. De rest lag min of meer vast.


Ander onderdelen van de dracht gaan veel lastiger worden, stoffen zijn soms niet meer te leveren en hoe kom je aan haarstukjes (van nephaar). Lang niet iedereen heeft een lange bos haar. Oude traditionele sieraden zijn vaak verdeeld, uit elkaar gehaald en gesmeed tot iets moois. We zijn vooral ook veel langer geworden dan vroeger. Maar we komen er wel, stapje voor stapje!

Tussendoor hielp ik de klanten, terwijl mijn moeder doos voor doos doorploegde. Patroonpapier was vroeger niet nodig hoor, met een paar oude kranten kon je precies de afmetingen maken voor een doek (die later nog geplooid moest worden)



Een krant van 52 jaar geleden: het sportnieuws! Ach, Ard Schenk....... 😉


Zo vliegt een dag voorbij! Ondertussen heb ik mijn plannen van het weekend ook al weer aangepast, nu is het echt tellen tot 3. Bij het patroontje wat ik eerst wilde nemen vond ik toch de kleuren onrustig worden, dus het begin weer uitgehaald: twee keer lol van dezelfde wol!


En de rest van de dag ben ik gewoon van slag omdat bekend werd dat de winkel van goede collega en inmiddels dikke vriendin Jeannette in Katwijk gaat sluiten! Wij kennen elkaar al zo'n 10 jaar -  het zal je niet verbazen: ons contact startte door de visserstruien! (ik weet het, ook dit is een foto uit de oude doos, wij zijn grijzer en een stuk rimpeliger geworden)


In augustus ging ik weer op bezoek en we struinden regelmatig samen vakbeurzen af. Vergis je niet, zo'n contact tussen 2 onderneemsters in dezelfde branche is echt bijzonder. 


De vriendschap blijft, helaas gaat de winkel van Jeannette in Katwijk binnenkort dicht. Woon je daar in de buurt? Zorg dan dat Jeannette van haar voorraad afkomt! Ze geeft flinke kortingen, sla je slag (en nee, voor online bestellingen heeft ze het nu echt te druk). 


Het adres van Jeannette:
Varkevisserstraat 126, Katwijk,

*********

Tot slot een pleidooi voor de kleine winkelier. Wil je met regelmaat toch een bolletje kunnen blijven voelen, een advies of een workshop, een breiclub, een bolletje ruilen, een evenementje, eerste hulp bij brei- en haakongelukken? Wil je dat de winkelstraten niet overal gevuld zijn met grote ketens maar houd je van die kleine speciaal-winkel? Haal dan je garens bij een stenen winkel. Natuurlijk hebben die ook vaak een webshop(je) erbij, maar de meesten van ons zijn het liefste bezig met het helpen van klanten in de winkel. 









5 opmerkingen:

  1. Ik zou wel willen: kopen bij een "stenen" winkel, maar hier is Roosendaal kun je nog geen rits kopen. Op maandag op de markt en als je geluk hebt heeft de Wibra of Hema wat je zoekt. Kun je hier geen filiaaltje openen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga het liefst naar stenen winkel, gelukkig heb ik finlandia in Bergen dichtbij! Maar ik ga ook een keer bij jullie langs komen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel leuk dat jullie vrienden zijn. Fijn dat jouw moeder komt helpen met uitzoeken. 2at fijn dat al dat moois nu tevoorschijn komt. Succes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo gauw ik kan, kom ik weer een keer buurten hoor. Succes met de klederdrachtperikelen. En wat jammer van de winkel van Jeanette. Blijf jij alsjeblieft nog heeeeel lang open??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij maken nog graag het ritje naar Arnemuiden, hoor Jeanet. We maken er een dagje uit van! Groetjes, Ingrid.. ook namens mijn nicht!

    BeantwoordenVerwijderen