Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 12 oktober 2021

Koude voeten

Toen wij vorige week een paar dagen op de Sallandse Heuvelrug waren was het in de avond en vroege morgen heel erg mistig. En écht veel kouder dan wij gewend zijn. Door al het zeewater koelt het in ons Zeeland in de vroege herfst nooit zo veel af in de nachten, de temperatuurs-verschillen zijn nooit zo groot. Ik was dan ook blij dat ik een paar wollen gebreide sokken mee genomen had (ik vond het overigens héérlijk, die frisse morgens). Gisteren en vandaag stortte ik me weer op het verven van een heleboel strengen heerlijk zachte sokkenwol. 



Het droogt echter nog niet zo geweldig in de herfst, dus het kan 2 dagen duren voor het in de winkel ligt. Gelukkig heb ik nog een voorraadje liggen! 
Oktober is bij breisters ook wel bekend als Socktober en worden prachtige sokkenwolletjes aangeprezen. Socktober is echter begonnen als een actie voor het goede doel! In 2011 startte de Amerikaan Brad Monaque een liefdadigheidsactie toen hij realiseerde hoeveel daklozen er in zijn stad waren. Hij ontdekte dat sokken het minst werden gedoneerd en hij startte een actie waarbij hij sokken uitdeelde aan wie het nodig had en wenste hen een "Happy Socktober".
Sinds die tijd is deze actie wijdverspreid in de VS. Socktober is daar een begrip geworden.

Ik geloof niet dat in Nederland een dergelijke georganiseerde actie bestaat maar niets houdt je tegen om iets te doen. Brei een paar heerlijk warme sokken en geef ze weg!



In de webshop vind je nog steeds het verrassingspakket sokkenwolletjes. In dit pakket zit een streng handgeverfd sokkengaren, 1 effen bol en 3 gekleurde bollen van 100 gram. Elk pakket is anders!
Misschien wil je jezelf of juist iemand anders verrassen, in de webwinkel kun je ook een ander afleveradres kiezen. 

Sokken breien is echt weer héél populair. Dit leuke boekje van Mr. Knitbear en DenDennis helpt je op weg als je net begint maar bevat ook handige tips & tricks voor meer ervaren breiers. Je vindt het boekje in de winkel of in de webwinkel
.


En al je restjes? Alles bewaren en maak er een prachtige kol of sjaal van zoals Ingrid:
Tussen al de restjes breit ze een wisselend aantal toertjes met effen zwart. 


Nog op zoek naar een mooi patroontje?
Gratis hier te downloaden, ook in het Nederlands.



Foto en patroon Schachenmayr

Inspiratie genoeg!




2 opmerkingen:

  1. We kunnen nu weer genieten van een paar fijne, warme sokken. Op social media kom je veel sokken en berichten over socktober tegen. Nooit geweten dat dit begon met een goed doel. Zo goed om daklozen zo een beetje warmte te geven.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van Socktober wist ik niet. Wel een mooi initiatief.
    Ik draag altijd hele dunne sokken, gebreide passen dan ook niet in mijn schoenen hihi.
    Wel vind ik die van Dendennis en Knitbear heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen