dinsdag 12 april 2016

Frustratie

Eén keer in de zoveel tijd moet het er uit. De frustratie! #"%"!_#"&_($!!! AAARRRGHH!!!!
Vandaag is zo´n dag.
Waarom gaan winkelketens die-geen-bal-verstand-hebben-van-handwerken garens verkopen? Waarom maken ze alles na zodra er maar een paar cent aan valt te verdienen?
Ik wordt er zo moedeloos van......

Kruitvat (toch van tandpasta en maandverband?), Action (van alles, mits het maar goedkoop is), Aldi, Xenos, Zeeman (ondergoed en theedoeken) zijn toch geen handwerkwinkels? Bedenken echt geen patronen (maar apen na!!), helpen niet bij problemen, gaan niet op zoek naar dat ene bolletje voor je project, bestellen niet 20 bollen-in-een-pak om jou dat ene bolletje in dat speciale kleurtje te kunnen leveren. Dacht je dat dat meisje achter de kassa het verschil weet tussen haken en breien, stokjes en vasten? Daarvoor moet je bij een echte handwerkster zijn.
Patronen, boekjes en ideeën zijn gemaakt en uitgevoerd door gepassioneerde handwerksters die er uren tijd in hebben gestopt. Niet om nageaapt te worden.....
Leuke garens zijn ontwikkeld, bedacht, geproduceerd, getest voor mensen met liefde voor het vak - niet door de grote ketens.


Het frustreert me enorm! Na 18 jaar (ach, het duurt even) ben ik er wel achter dat ook de Handwerkbranche geen "zachte" is. Het is knoepert hard ploeteren, concurreren om die klant in de winkel te krijgen. Ook hier zijn prijzen-oorlogen aan de gang. Namaak, nep, nadoen, het is aan de orde van de dag. En ik ben er moe van, gefrustreerd en verdrietig.
(Ik ben vorig jaar benaderd door het reclame-bureau van Zeeman of ik mee wilde helpen met een hobby-platform van Zeeman. Blijkbaar had de dame van het reclamebureau wel mijn blog met ideeën gevonden maar niet de moeite genomen om te lezen - dan had ze gezien dat ik mijn eigen garens verkoop..... dat weet ze nu wel - ze heeft niet meer geantwoord. En ze kon vast niet haken...!)

Hoewel het haken en breien onder "Hobby" vallen is er niets hobby-achtigs aan het draaien van een handwerkwinkel. Veel winkels draaien mede op enthousiaste vrijwilligers omdat lonen niet te betalen zijn. Vaak is het een neven-activiteit omdat er al een vast inkomen is van bijv. een echtgenoot, omdat er nauwelijks een inkomen uit een handwerkwinkel te verdienen valt (Helaas werken wij samen voor 1 salaris). Elke klant kost/verdient tijd, omdat een goed advies niet in een halve minuut gegeven kan worden. De vakken liggen vol met wol die al wel betaald is, maar nog lang niet verkocht. 

Begrijp me goed, ik ben niet tegen webwinkels (ze zijn soms erg handig), ook niet tegen gezonde concurrentie (dat houdt je scherp), maar ik raak wel gefrustreerd als die mega-grote-ketens zich op de markt begeven en de kleine ondernemer naar de ******* helpt. Dat doet echt zeer.


Dus mail me vanavond maar even niet als je wel een patroontje zoekt, maar de wol al ergens anders hebt gekocht. Of als je een patroontje hebt met een andere stekenverhouding dan op het Zeeman-etiket staat en je er niet uitkomt. Vanavond maar even niet. 


49 opmerkingen:

  1. Een hele lieve dikke knuffel van mij voor jou ....

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte! Je zou voor minder even stoom moeten aflaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan het me zo voorstellen Jeanet, geloof me, het is overal, in elke branche, als er iets te verdienen is ergens in, zijn ze er als de kippen bij, of het nou wol is, of biologische eten, bedenk het maar. Dat je er als ondernemer, echte bevlogen ondernemer, goed zout van bent af en toe begrijp ik best.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik denk eerlijk gezegd ook Jeanet, dat er heel veel "goedkope kopers"tuk zijn op jou veelal gratis ravelry patroontjes en dat lekker vertalen naar goedkope wol, heb jij het voorwerk vast gedaan ;)

      Verwijderen
  4. de brutaliteit van mensen die er van uitgaan dat je ze nog helpt ook..... ik weet wel, het zijn misschien wel potentiële klanten, of klanten die voor iets anders dan voor "wol" komen.... maar dan nog... ik snap ook dat het moeilijk is deze mensen te sturen naar daar waar ze hun bollen gekocht hebben...t zou wel een goeie zijn....garen van Zeeman? Vraag maar even aan de kassajuffrouw hoe je het moet verrekenen met de steken.... Echt, ik snap dat je je buik er meer dan vol van hebt!! En goed dat je je frustraties uit! Misschien gaan bij sommige mensen de ogen eens open.... Virtuele knuffel van mij en Naomi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Begrijp ik best, het moet enorm frustrerend zijn, om daar tegenop te gaan boxen. Ik geef toe, ik koop ook al eens wol bij de Z. Maar ben ook een grote aankoper van de betere 'merk' garens, als je begrijpt wat ik bedoel. Er is toch een enorm verschil qua kwaliteit, als je het mij vraagt.
    Bij deze nog een virtuele knuffel x
    groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Totaal normaal dat je even stoom moet afblazen hier. Ik zal eerlijk toegeven, ik koop af en toe goedkoop garen bij andere winkels en verder geregeld van jou en een paar anderen. En iedere keer besef ik me weer dat wat door jullie, degenen met het verstand van garen en patronen verkocht wordt vele malen beter is. Daarom minder ik al met die andere winkels en ben ik gewoon aan het sparen voor kwaliteitsproducten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O zo begrijpelijk Jeanet! In mijn omgeving ook al, de Schapekop in Nieuwpoort en net lees ik dat een betere handwerkwinkel in mijn stad ook moet sluiten. Ik wens he sterkte toe en dat je de moed erin houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, ZO frustrerend. Ik geef toe hoor, ik ben ook met goedkope bolletjes begonnen... toen ik nog moest oefenen en ik niet wist hoe lang mijn haak-bevlieging nog zou duren. Maar inmiddels werk ik gewoon graag met goede katoen, met linnen, met MerinoSoft, met SoftFun, met de A merken en niet die lelijke nepperts. En dan maak je een mooi patroon met linnen en dan krijg je commentaar... dat het project zo wel erg duur wordt. Tsja, ik draag zoiets jaren en dan vind ik dat de investering waard!!
    (En trouwens, als journalist en webredacteur krijg ik, als ik mijn eerlijke prijzen vertelt, regelmatig commentaar: ow, dan schrijf ik zelf wel wat.... dan kan ik ook dagen onder de bank liggen hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, die winkels spelen in op rages. Breien en haken wordt/is weer hip, dus die ketens willen ook meedoen. Misschien herinneren zij zich ook wel hoe populair ooit het Hemagaren en de Hemabreiboeken waren en willen ze dat ook proberen.
    Dat mensen jou om advies en hulp vragen terwijl ze het garen ergens anders hebben gekocht vind ik erg onbeschoft. Vraag hulp bij de leverancier van je garen. Geeft die geen hulp dan heb je de verkeerde leveranier gekozen en wordt het tijd voor een andere keuze.
    Ik kan me je frustratie voorstellen, maar misschien moet je ook iets zakelijker worden en dergelijke mailtjes beantwoorden met een keurige doch duidelijke weigering om hulp te verlenen. Als jij geen cent aan ze mag verdienen, dan hoeven zij ook geen gebruik te maken van jouw kostbare tijd. Die tijd kun jij dan mooi gebruiken om iets moois van je to-do-lijst(je) te maken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dikke knuffel van mij je bent je gewicht in goud waard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dikke knuffel uit Bayern. Zo fijn dat er nog zaken als jullie bestaan xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. IK HOOP TOCH ZO DAT ER VANDAAG OOK NOG IETS LEUKS GEBEURD IS..zodat je al die narigheid even kan vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dikke knuffel & een hart onder de riem!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jij doet t fantastisch en verdient t beste. Ik geniet en kijk elke dag uit naar je blog. Van de zomer langs geweest om wat te kopen en dat zal ik zeker weer doen. Sterkte! Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed van je om dit hier aan te kaarten. groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel herkenbaar! Laat je niet kisten hoor er zijn ook mensen die je enorm waarderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed zo, reageer maar lekker af! Hopelijk lezen de kopers van de goedkope garens dit, en denken ze 2x na voor ze om advies komen.
    Hou me ten goede, ieder zijn keuze in wat voor wol/garen hij/zij koopt. Maar verwacht dan ook niet de service die je in een gespecialiseerde winkel wel krijgt.
    Hopelijk morgen weer wat klanten die mooie wol kopen voor een mooi en uniek project!
    Dikke knuffel, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik geef je helemaal gelijk. Jammer dat je winkel voor mij zo ver weg is anders zou ik echt vaker komen, maar ik koop mijn garens altijd in een echte handwerkwinkel. Krijg je tenminste goed advies.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Precies mijn frustratie toen wij onze brei-winkel had. Helaas hebben wij het niet gered.... respect dat jij het 18 jaar kan volhouden! Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Precies mijn frustratie toen wij onze brei-winkel had. Helaas hebben wij het niet gered.... respect dat jij het 18 jaar kan volhouden! Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Jeanet,
    Voor mooi garen en een goed advies ga je naar een winkel zoals die van jou!
    Zo nu en dan bestel ik iets bij je, want de winkel is gewoon te ver weg om naar toe te gaan.
    Gelukkig kan ik wel terecht bij een paar fijne Echte! Handwerkwinkels in mijn omgeving.
    Veel succes verder hoor!
    Ik kijk elke dag even op je blog of je weer iets leuks hebt gevonden!
    Ik hoop dat nog heel lang te kunnen doen!

    Groet, Marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel begrijpelijk jouw stoom afblazen! Mensen zijn brutale horken die bij Zeeman of i.d kopen en jouw advies vragen. Het is niet jouw karakter te weigeren maar ik denk dat Loesje gelijk heeft. Zulke mensen zullen nooit klant bij jou worden, je wordt gewoon gebruikt. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen, jij weet of er positieve contacten door zijn overgebleven.
    Ik hoop toch zo dat er vandaag ook echte handwerksters zijn geweest, en ook sterkte bij het denken aan de komende reis van M. dat zal je ook wel dwars zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik wens je veel sterkte en hou er vooral de moed in.Hopelijk heeft het je goed gedaan dat je je hart hebt kunnen luchten.Mijn haar gaat recht omhoog staan bij het zien van de bollen in die winkels.Ik apprecieer heel erg je blog en het afhandelen van de enkele bestellingen die ik bij je deed.Ik hoop je ooit in levende lijve te zien maar Zeeland ligt niet bij de deur.De wereld zou een betere plaats zijn als er meer mensen waren als jij.Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De bedrijven die je noemt hebben o.A. ook al kleine zelfstandigen in de muziekverkoop om zeep geholpen. Het zal ook niet het laatste zijn.
    Jammer genoeg zijn er dan ook mensen die niet beter weten of iets gewoon weg niet kunnen betalen.
    Het blijft altijd een hele klus om professioneel te zijn en voor je vak te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve Janet, mijn petje af wat voor je allemaal op papier hebt gezet. Velen denken het en durven het niet te zeggen. Met dit probleem zitten wij in de handwerkwereld allemaal. Ik wens je heel veel sterkte en een dikke knuffel, die heb je wel verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je hebt helemaal gelijk Jeanet. Maar de wat meer ervaren brei/haakster heeft behoefte aan kwaliteitsgaren en dat leveren jij en je collegawinkeliers. Jullie verkopen de garens waarmee prachtige dingen van worden gemaakt. Ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is om je hoofd boven water te houden. Dikke knuffel, Marian Verburgt

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik begrijp je heel goed en ik denk dat dit niet alleen in jouw branche is. Het geld draait niet meer rond. We leven in een wegwerpwereld en soms kijken ze niet meer naar de duurzaamheid. Er wordt niet meer gekeken naar de kwaliteit. Het etiket wordt niet meer gelezen.. Zou me er niet teveel aan ergeren. Mensen die bij jouw geen wol kopen, zou ik zeker geen advies meer geven. Ik kijk graag naar je blog omdat je zulke leuke ideeën met ons deelt. Maar de tijd ontbreekt me om te breien. Maar misschien moet je bij de modellen een voorstel doen van de wol uit jouw winkel? Ik zou enkel advies geven aan de dames die bij jouw de wol gekocht hebben. Hou je goed. Doe enkel wat je graag doet, want dit hou je het langste vol. Dikke knuffel XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Jeanet
    Ik snap je frustratie.
    Als je echt mooi en kwaliteit garen wil hebben moet je dat in een handwerkwinkel kopen en inderdaad niet in een winkel die alleen maar grote massa inkoopt.
    Ik ben erg blij met de prachtige garens die je verkoopt.
    Houd de moed er in.
    Een dikke knuffel Leny

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik snap en begrijp je frustratie. Voor mij ook geen bolletjes van de Action maar mooie echte goede wol! Maar mijn brood koop ik bij de supermarkt ( ipv bij de bakker) en mijn vlees ook ( ipv bij de slager) en dat is toch eigenlijk wel dezelfde actie die we dan weer wel heel gewoon vinden..... Groetjes, Annemieke ( Quilts van Kippetje)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik snap en begrijp je frustratie. Voor mij ook geen bolletjes van de Action maar mooie echte goede wol! Maar mijn brood koop ik bij de supermarkt ( ipv bij de bakker) en mijn vlees ook ( ipv bij de slager) en dat is toch eigenlijk wel dezelfde actie die we dan weer wel heel gewoon vinden..... Groetjes, Annemieke ( Quilts van Kippetje)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik begrijp je frustratie wel, ja mag de ellende van de winkelketens opknappen terwijl je er geen verdiensten aan heb. Er zal ook niemand jou een fooitje geven als je ze uit de problemen hebt geholpen. Ik heb vroeger ook in een handwerkwinkel gestaan en daar kwamen ook mensen met materiaal uit een andere winkel om advies vragen, want dat was dichtbij om de hoek, en anders moesten zij weer terug naar de stad. Wij zeiden dan dat ze voor advies terug moesten naar de winkel van herkomst, want zulke mensen werden nooit vaste klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Jeanet,
    Ik kan jouw frustratie heel goed begrijpen. Immers is het een vast inkomen voor jou en jouw gezien waarvan je moet kunnen leven.

    Ik zelf brei sjaals en omslagdoeken in opdracht. Klanten willen goede kwaliteitsgaren voor een klein prijsje. Maar als ze dan horen wat goede kwaliteitsgaren kost is het gauw te duur. Dan maar met de goedkope wol van de Wibra.
    Ook heb ik het idee dat echt handwerk sowieso niet meer gewaardeerd wordt. Mensen zien gewoon niet hoeveel breiuren in een breiwerkstuk zitten. Ik verdien op moment 0,50€ per uur.
    Ik wens je veel succes!
    Helaas is jouw winkel voor mij ook veer weg. Ik koop ook liever in een winkel i.p.v. op internet. In de winkel kan ik de kleuren veel beter zien.

    Liefs Octavia

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik kan mij voorstellen dat het heel frustrerend is als ze jou om advies vragen en vervolgens de garens ergens anders kopen, of andersom. Ik weet van de Wibra dat deze winkel al heel lang garens in het assortiment heeft. (Ik vond een bol van 1 gulden van 40 jaar oud tussen garens die ik van mijn moeder kreeg, verder allemaal van 3 Suisses). Gewoon voor de vrouw met een kleine beurs. Het was dan wel altijd acryl en dat maakte het prijsverschil. Tegenwoordig hebben de handwerkwinkels ook acryl. Dat al die andere winkels nu massaal kopiëren, komt door de enorme handwerkhype, die misschien ook wel weer een keer overwaait. Dat was een paar jaar terug met kralen bijv. ook zo. Dan blijven de echte handwerksters over en die waarderen mooie garens wel. Ik heb hier gelukkig 2 fijne handwerkwinkels in de buurt. Ik koop ook weleens een bol bij de Zeeman, als ik de kleur mooi vind en het niet te duur mag worden.
    In de handwerkbranche zelf wordt er overigens ook gekopieerd. Wat was ik blij dat ik Stylecraft-garen kon krijgen, hier in het noorden. Voor wat betreft acryl-garens een gat in de markt. Die lijn is inmiddels compleet gekopieerd door Scheepjes. Met katoenen garens zie je het ook, met de nieuwe denimgarens enz. enz. Het ene merk komt met een nieuw garen, het andere merk kopieert het vervolgens. Zo jammer vind ik dat!
    Jammer dat jouw winkel zo mega-ver weg is voor mij, anders zou ik er zeker regelmatig langskomen!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Je bent een kanjer in wolland. Helaas ligt jouw winkel niet in mijn omgeving. Ik koop graag bij een echte stenen wolwinkel, zoveel mogelijk in mijn eigen omgeving. Ook hier heeft de wolwinkel het superzwaar.
    Ik gun jou met alles wat jij met hard en ziel en zaligheid doet een supergoede verkoop. Ik kan me de frustratie voorstellen. Net als de frustratie van ontwerpers van patronen die hun patronen voor de geef op internet terugvinden.

    Misschien ligt de echte frustratie in het feit dat wij, Nederlanders, altijd voor een stuiver op de eerste rang willen zitten. Veel mensen willen zelf een goed salaris, maar geven hun geld uit aan zo goedkoop mogelijke spullen.
    Helaas zijn er ook mensen met weinig tot geen inkomen. Voor hen is haken en breien een fijne afleiding, maar voor hen zijn de mooie garens uit de wolwinkels helaas niet betaalbaar (zeg ik uit ervaring).

    Jouw enthousiasme, kennis en prachtige garens zijn in heel Nederland en België bekend. Ik wens je echt een goede klantenkring en top-verkoop toe.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik voel en leef zo met je mee.
    Ik sluit me aan bij wat eerdere posters zeiden: gewoon eens een standaardmail opstellen voor die mensen die bij jou raad vragen over projecten met wol die ze niet hebben aangekocht bij jou. Vriendelijk maar duidelijk. Het is nu eenmaal een extra service die je biedt, een service die voor mij een belangrijke reden is om bij zaken als de jouwe te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Je bericht is zo herkenbaar, mijn schoonzusje heeft ook een winkel. Jouw verhaal zou het hare kunnen zijn, nee dat is gewoon ook zo. Ook zij baalt ervan. En af en toe eens even afreageren: vooral doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Oh Jeanet, je wilt toch niet zeggen dat je mensen helpt die hun garen of boekjes of wat dan ook niet bij jou gekocht hebben??? Ik zou daar onmiddellijk mee stoppen. Ze op je blog en website een disclaimer dat je het niet meer doet, dan kun je die mailtjes gewoon negeren.
    Het is al lief genoeg dat je alle links naar die patronen en boekjes en weet ik wat meer zet. Helaas woon ik wat ver van jou af, maar anders kocht ik mijn garen wel bij jou. Nou doe ik dat lokaal hier in een handwerkwinkel. Maar voor de Sonnensegelsjaal heb ik de wol wel bij jou gekocht. Gewoon omdat ik het waardeerde dat je dat patroon op je blog zette, en ook in diverse uitvoeringen.
    Dus een lieve Limburgse knuffel van mij. Hopenlijk beur je dan weer wat op.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat heb je volkomen gelijk met je opmerking ..... gelukkig hoef ik het mij niet aan te trekken en zijn er nog veel meer mensen die wel het vakmanschap kunnen waarderen ..... brood kopen wij bij de bakker vlees bij de slager en bloemen bij de bloemenman en tuinplanten in een echt tuincentrum......

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik ben gisteravond heerlijk begonnen met de door jou genoemde 'silky'sjaal met een heerlijk garen dat ik bij mij in de buurt in een heerlijk wolwinkeltje heb gekocht... Je had laatste ook een blog over dit garen...
    Maar ik begrijp je ergernis, ik vind t prima dat er garen voor elke portemonnee te koop is maar ga dan niet met je vragen naar de duurdere winkel. Ik koop ook niet mijn schoenen bij de scapino en ga daarna vragen bij de dure schoenwinkel op het dorp hoe ik ze het beste kan onderhouden... (en dan weer teruug naar de scapino voor die goedkope schoenpoets!)
    Ik woon in het noordelijkste dorpje van NL, dus echt... Je zit écht te ver weg voor me maar wie weet bestel ik binnenkort gewoon weer een wolletje bij je!
    Zet em op en wij, hakend en breiend NL zijn dol op je! Ook al koop je daar geen eten van en worden je rekeningen daar ook niet mee betaald...
    Zet em op!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Pfffft , ik kan nog wel wat toevoegen aan jouw lijst van frustraties. Maar vergeet niet dat ze met al die goedkope spullen nooit het resultaat zullen krijgen wat ze ervan verwachten en dat voor iedereen die van mooi en echt houdt het altijd zichtbaar zal zijn of een patroon origineel of nagemaakt is. Wil je kwaliteit dan moet je ervoor betalen , zeg ik altijd maar.
    Overigens ik ben ermee gestopt om patronen uit te lenen.........of zo. Geeft soms erge scheve gezichten maar dan bedenk ik mij: dat is hun probleem.
    Hou vol en je hebt een prachtige winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik snap je helemaal maar aan de andere kant denk ik dat de rage ook mensen naar de handwerkwinkels trekt als ze uitgekeken zijn op de kwantiteit die bekende winkels bieden en dan op zoek gaan maar meer Kwaliteit... want dat vind je bij de Z en A niet. Je hoort het trouwens meer in stenen winkels. Ik zal zelf ook het boetekleed aantrekken...

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Het goedkope garen kan niet op tegen echt merkgaren. Ik heb het geprobeerd. Ik haak normaal altijd met kwaliteitsgaren zoals Scheepjes
    Softfun. Ik heb een keer Zeeman garen gekocht, maar dat project is een mislukking geworden. Helaas is Arnemuiden voor mij veel te ver ( ben wel op vakantie een keer in jullie winkel geweest voor Miami Annel). Ik heb m'n eigen vaste adres voor garen. En ik gun ze de inkomsten. Het is inderdaad waar dat de gewone handwerkwinkels kapot gaan. Heel, heel jammer. Want waar moet je straks nog voor advies ( of gewoon de gezelligheid) nog naar toe als de hele hype over is en de gewone winkeltjes weg zijn? Heel erg ' leuk' dat Action ook ineens van die 'o-zo-leuke-portemonneesluitingen verkoopt. Bijna net zo leuk als bij de gewone handwerkzaak waar ik ze gekocht heb, maar natuurlijk goedkoper... Heel jammer. En zo is het met zoveel andere dingen. Wat mij betreft mag je 'kijkgeld' vragen voor alle leuke ideeën op je weblog. Een soort 'vrijwillige bijdrage' één keer per jaar. Dat is mij het echt wel waard. Ik denk dat de echte liefhebbers het er wel voor over hebben. Misschien een idee...?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. when you pay peanuts, you get monkeys! In mijn ervaring is zeeman of wibra een leuk merk om mee te beginnen als je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent (je eerste brei project omdat je het toevallig ziet liggen), daarna leer je over beter garens en hogere kwaliteit etc etc en dan kom je er nooit meer. De dingen die je hebt gebreid die zakken uit of pluizen als een gek en alle tijd die je er in hebt gestopt is eigenlijk voor niets geweest :P
    Hoewel ik wel even kwijt wil dat ik het sowieso brutaal vind dat mensen je mailen om advies als ze hun wol bij de zeeman hebben gehaald........ :( *hugs*

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik wil ook nog even kwijt dat je SUBIET moet stoppen met mensen advies/patronen geven die het met Zeeman/Wibra wol moeten maken. Sorry, maar jammer dan. Het verschil tussen webwinkel/stenen winkel is een keuze, denk ik. Veel stenen winkels hebben ook een webwinkel tegenwoordig om de inkomsten te vergroten en mits goed gedaan, kan dit ook écht werken. Ik werk zelf héél graag met bepaalde lijnen van Drops en Scheepjes, maar hier in de omgeving (en dan woon je gewoon in Utrecht verdorie) is er geen enkele stenen winkel die dat verkoopt. Dus ja, dan maar gewoon online. Ook goed. Aangezien ik jou een expert vind, maar je iets te ver weg woon, zou ik beslist van jou kopen als je een webwinkel zou openen. Dat wilde ik even zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wij zouden morgen een weekendje Zeeland doen en had me al helemaal verheugd op een bezoek aan jouw winkel, maar toen moest mijn man onverwacht naar het ziekenhuis en gaat het feest niet door. Gelukkig is hij weer thuis nu en gaat het goed en willen wij in het najaar naar Zeeland en kom ik zeker langs. Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik net van plan was om 2 bolletjes goedkope katoen bij de action te halen voor het oefenen op de haakles. Gelukkig hebben wij in hartje Amsterdam ook een mooie handwerkwinkel waar ik graag kom. En ik kan altijd bij jou bestellen, maar vaak denk ik had je maar een dependance hier op het dorp want niks is zo leuk om die mooie wolletjes in het echt te zien. Sterkte en een hartelijke groet uit Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen